Blogi – Kontion jalanjäljillä

Nähdään sitten Pihtiputaalla

”Siellähän voi olla väkeä, kun on se hevosystäväin yhdistyksen seittemänkymmenvuotisjuhlakin”. Ei hymyn häivää moisen lohkaisun jälkeen.

Örebro 2 001

Pihtiputaan Hiekan radalla on varmasti väkeä tulevana sunnuntaina. Kaikki kunnia 70-vuotisjuhliaan viettävälle Pihtiputaan Hevosystäväin Seuralle, mutta saattaisiko ravikuningas Jokivarren Kunkulla olla oma osansa siihen että väkeä on varmasti tulossa paikalle. Ja sillä että Pihtiputaalla Jorma Kontio saattaa rikkoa 10 000 voiton rajan.

Istumme Örebron raviradalla valmentaja Per Fromellin tallikahviossa. Yhden asian olen oppinut tämän viikon kuluessa. Jorma Kontiolla on paimenkoiran sielu. Uudelle radalle saapuessamme Kontion on ensin nähtävä että tutuilla ihmisillä on kaikki hyvin, kahvin aika on vasta kun kierros on tehty.

Örebrossakin tuttuja riittää, Salmelan Petrin tallin väki on nähty kaiketi viikon jokaisena päivänä. Samalla käydään läpi raviradan historiaa, tuosta paloi aikanaan talli ja tuossa aivan raviradan vierellä asuu entinen kilpakumppani jonka kanssa kisaamista on selvästikin ikävä. Hänen piti jättää ajohommat pudottuaan kärryiltä harjoituslenkillä pahasti. ”Hän oli kova mutta turvallinen vastustaja, tilalle tuli kuski joka ei ole niin kova vastus mutta ei myöskään yhtä turvallinen tekemisissään”, Kontio harmittelee.

Kaksi voittoa ja kaksi kakkossijaa, hyvä päivä kenelle tahansa kuskille. ”Ensimmäisessä lähdössä hevonen kompastui ja laukkasi, siinä olisi voinut tulla vielä yksi voitto, mutta oikein hyvin meni”, mestari summaa. Voittoja on nyt 9998 vaikka Kontio ei luvuista puhu, ei ole puhunut koko viikolla.

Perjantaina ohjelmassa ei ole raveja. ”Kotona, asioita hoidellessa”, on päivän suunnitelma. Ei mitään erikoista. Jorma Kontio pystyy puhumaan Jorma Kontion elämästä aivan vilpittömästi niin kuin siinä ei olisi mitään erikoista, paitsi ehkä Järvsöfax ja Varenne.

Kymmenen tuhannen voiton raja voi mennä rikki jo lauantaina Åbyssä. Stora Pris -raveissa Kontiolla on viisi ohjastettavaa. Timo Nurmoksen valmennettavista Only One Winnerillä ja on kaksi voittoa alla ja Mellby Vikingillä yksi. Molemmat ovat kovatasoisten lähtöjensä kärkisuosikkeja. Evin Boko on sekin voittanut kahdesti mutta on saanut radan kahdeksan, Nurmoksen tallista sekin. Svanstedtin valmentama Listas Rafiki on saanut arvonnassa ykkösradan ja Kontio hakee varmasti lähdön suursuosikin Ni Talar Bra Latinin selkää. Richterin tallin Ritmo Di Poggio on kovassa seurassa mutta kolmosrata antaa omat mahdollisuutensa.

Örebron pressihuoneessa ruotsalaistoimittajat toivovat Kontion saavuttavan haamurajan lauantainV75-lähetyksessä, itse tyydyn toteamaan että niin tapahtuu kuin tapahtuu.

Itse suunnistan Örebrosta kohti Arlandaa. Muutama tunti terminalnattia ja aamukoneella Suomeen. Ravipoliittinen turvapaikkahakemus on pyörinyt muistiinpanoissa mukana koko viikon, mutta ainakin nyt on vielä lähdettävä matkaan. Lauantaina Åby Stora Prisissä on Hevosurheilun väestä paikalla Tapio Mäenpää oman kameralaukkunsa kanssa. Me tapaamme Kontion kanssa sunnuntaina Pihtiputaalla.

”Siellähän voi olla väkeä, kun on se hevosystäväin yhdistyksen seittemänkymmenvuotisjuhlakin.” Ei hymyn häivää moisen lohkaisun jälkeen. Ei pienintäkään. Ei stand up -komiikkaa vaan puhdasta sit-downia.

Kontio hörppää kahviaan ja toivottaa turvallista matkaa. Nähdään Pihtiputaalla.

Entistä huonompi lähtöpaikka

Solvallan ilta kertoi korutonta kieltä siitä miten ruotsalainen ravilähtö on muuttunut.

Solvalla viimeiset 043

Kontion kotiinlähtö, auton ohjastajana Ralf Hanold. kuva: Jussi Lähde

”Hevoset on niin paljon parempia ja samaan aikaan tasaisempia että huono lähtöpaikka on nykyään paljon huonompi kuin aikasemmin”, Jorma Kontio toteaa vierastallien taukotuvassa kun ravien kahdestoista lähtö on meneillään. Kontion palsta on illan osalta hakattu ja edessä on kotimatka. Onneksi Ralf Hanold on jälleen matkassa mukana ja hyppää ratin taakse.

Ajokulttuurin muutos on ollut aika nopea. Tämän päivän raveissa nähtiin kuin muistona suomalaisen kestävyysjuoksun kulta-ajoilta suomalaisen Mitja Nummenmaan omistaman ja Sari Lapin kasvattaman Mountain Cleaverin suoritus. Tamma laukkasi, otti pääjoukon kiinni, ohitti sen ja voitti. Sellaista näkee harvoin. Tammaa valmentaa Pasi Tikkala. Kontion iltaan ei voittoja mahtunut.

”Kolmatta kiertämällä ei tahdo enää päästä eteenpäin kuin ennen. Kärki menee niin lujaa että täytyy olla aivan eri tason hevonen että voi enää kiertää porukkaa”, Kontio pohtii.

Ilmankos tänä keskiviikkona ilmestyneessä Hevosurheilussa on Jorma Kontion tekemä ehdotus ainakin kovatasoisimpien autolähtöjen muuttamisesta siten, että eturiviin otettaisiin vain seitsemän hevosta ja takariviin kolme. Osallistujien määrä pudotettaisiin näin kahdestatoista kymmeneen.

”Tämä olisi urheilun kannalta reilumpaa ja pelaajillekin kiinnostavampaa, kun lähtöpaikkojen merkitys ei olisi niin suuri”, Kontio perustelee.

Nyt edessä on kuitenkin se lähtöpaikoista paras, kotiinlähtö.

Vaikka Kontio on viilipytty, hän pitää häviämisestä yhtä vähän kuin kukaan muu huippu-urheilija. Rauhallisen ja harkitsevan juttutuokion jälkeen Solvallan käsiohjelma lentää roskakoriin tavalla joka kertoo miten paljon voimaa ja tarkkuutta mestarin käsistä löytyy.

Huomenna käsi käy Örebron raveissa.

Bort bra men hemmabana bäst

”Kaksi rataa maailmassa on ihan ylivertaisia, ainakin Euroopassa. Vincennes ja Solvalla. Kaikki muut tulevat niiden jälkeen.” Osaa Jorma Kontio suomalaisistakin radoista löytää paljon hyvää, mutta nyt puhutaan miehen kotiradasta Solvallasta missä kymmenen tuhannen voiton jahti jatkuu tänään.

Kotikontion luota lähdetään jälleen, tänään Solvallaan. kuva: Jussi Lähde

Jorma Kontion kotoa Solvallaan ajaa tunnissa ja mikä tärkeintä, ravien jälkeen Solvallasta ajaa samassa ajassa kotiin. Jorma Kontio viihtyy kotona. Tien päälle lähdettäessä katseeseen näyttää joka kerta nousevan pieni huoli. Tavaroiden tulee olla autossa aseteltuna niin, ettei mikään pääse äkkijarrutustilanteessa lentämään kyydissä istuvien ihmisten niskaan. ”Sitä ei ymmärrä sellainen joka ei ole sitä kokenut. Itse olen.”

2000-luvun alussa Kontiot asettuivat Ruotsiin. Viidessätoista vuodessa Solvallasta on tullut miehelle toinen koti. Ravien aikana mahdolliset vapaahetket kuluvat Timo Nurmoksen ratatallin suojissa, joskin Kontion tuntien iso osa muusta kun ajamiseen kuluvasta ajasta menee rauhallisiin juttutuokioihin tuttujen ihmisten kanssa tallialueella.

”Timon hevosethan ne on ollut tietysti ratkaisevassa asemassa siinä että tänne on päästy juurtumaan. Me ollaan oltu täällä suurin piirtein yhtä kauan. Timohan teki Halmstadin kautta mutkan ennen kun tuli Tukholman alueelle.”

Toinen tärkeä valmentaja varsinkin Ruotsin uran alkuvaiheessa oli Petri Salmela. Ja kun suomalaisen raviurheilun menestyksestä puhutaan, on syytä mainita että kaikki ovat ”pohjoisen poikia” aivan kuten niin moni muu pitkän ja arvostetun uran tehnyt suomalainen hevosmies.

”Peten ja Timon tunsin hyvän jo heidän Tornion ajoilta. Timo on ollut hevosmies koko ikänsä ja Pete tuli hevoshommiiin 1980-luvulla. Kummallekin sattui sitten hyviä hevosia kahdeksankymmentä ja yhdeksänkymmentäluvuilla. Sitten tultiin tänne.”

Kontiolta on kysytty varmasti moneen kertaan miksi Oulun ja Tornion alueilta tulee niin paljon hyviä hevosmiehiä. ”Kai se oli aikanaan niin että jos poika oli pohjoisesta niin sille lyötiin joka paikassa hevonen käteen. Ajateltiin että tämän ne ainakin osaa”, Kontio pohtii. ”Kaikilla oli Oulun Heinäpäässä ja muualla pohjoisempana siihen aikaan hevosia kotona, etelämpänä niin ei enää ollut.”

Ruotsi houkuttaa nytkin nuoremman polven suomalaista raviväkeä. Kontio ei lähtijöitä toppuuttele. ”Pitää joku tukikohta saada mistä alkaa jos tänne tulee. Pitää miettiä haluaako tänne vain töihin, vai haluaako kehittyä pidemmälle. Mahdollisuuksia on paljon. Meille vastaanotto oli täällä hyvä, ihmiset on olleet todella ystävällisiä ja auttavaisia. Nyt on mukava katsoa kun Joni-Petteri Irri on tullut Nurmoksen Timon tallille, hyvin hän pärjäsi Suomessa mutta taisi haluta enemmän.”

Kontion kokemuksen mukaan maailman raviratoja yhdistää yksi asia. ”Suomalaisia on joka paikassa, vaikka menet Australiassa raveihin niin eikö kohta suomea puhuta. Näin muuten Turusen Pekkaa Joensuun kuninkuusraveissa. Hän taisi olla ensimmäisiä jotka muuttivat aikanaan Saksaan. Keskisen Martin tallilta pojat sinne aikanaan lähtivät.”

Solvallassa Kontio ajaa tänään seitsemää hevosta. Timo Nurmoksen valmennustallista tulevat Bobo, Global Secretary, Mellby Club ja Swiss Account. Rambold Jetiä valmentaa Stig H. Johansson ja Callela Colibria Petri Salmela. Bruiser Pacen valmentaja on Christer Nordmark. Hevosurheilu raportoi Solvallan illan etenemistä paikan päältä verkkosivuillaan.