Ravikilpailuissakin herätään tuotteistamisen merkitykseen.

Suuri Suomalainen Derby verhoutui tänä vuonna toista kertaa oranssiin teemaväriin. Toivottavasti pysyvästi, sillä värimaailma on todella hieno ja harkittu. Se sopii ajankohtaan täydellisesti ja on toteutettu maulla. Asia ei välttämättä tunnu isolta, mutta tarkemmin harkiten se kuuluu isoon kokonaisuuteen. Tapahtumien tuotteistamiseen.

Ruotsissa tämä ymmärrettiin jo aiemmin, mutta ei sielläkään esimerkiksi Elitloppetin perinne mikään tolkuttoman pitkä ole. Niin selvältä ja tunnistettavalta Elitloppetin pinkki nyt tuntuukin, niin ensimmäisenä sen värisen voittoloimen sai niskaansa Nahar vasta vuonna 2013. Nyt meidän on jo suorastaan vaikea ajatella Elitloppetia ilman, että pinkki alkaa vilahdella silmissämme.

Kuninkuusravit on Suomen Elitloppet. Vaikka sen konseptiin kuuluu kilpailun kiertäminen eri radoilla, ei mikään estä sen värimaailman yhtenäistämistä. Kun nyt Tukholman katukuvan ilmoittelussa vilahtaa pinkkiä, johtaa se ajatuksemme välittömästi Elitloppetiin, vaikka emme tekstiä erottaisikinaan – tai ymmärtäisi. Samalla tavalla joku väri voisi antaa suoran signaalin aivoillemme kuninkuusraveista. Lisäksi valmis värimaailma säästäisi aikaa, vaivaa ja ennen kaikkea rahaa. Tottakai mainostoimistojenkin pitää elää, mutta heidän ideansa maksavat joskus luvalla sanoen tolkuttomasti.

Mikä sitten olisi kunkkareiden arvolle sopiva väri? Anna sille äänesi tällä sivulla!

Pahoittelut. Tämä lomake ei ole enää saatavilla.