Kaiken keskelle hevonen

Vierailut suomalaisilla kesäradoilla ja talleilla ympäri Suomen ovat osoittaneet vääräksi väittämän siitä, että raviväen ensisijainen huoli olisi lajin palkintotaso. Toki asia puhuttaa ja huolestuttaa aivan aiheellisesti. Vielä sitäkin suurempi huoli ihmisillä on kuitenkin siitä, millaisen kuvan raviurheilu omalla markkinoinnillaan ja muilla toimillaan itsestään antaa.

”Hevonen on asetettava kaiken markkinoinnin keskelle” on ajatus, joka tulee vastaan kaikkialla. ”Hevonen on se, johon ihmiset jäävät koukkuun”, sanoo toinen. Ajatus on tärkeä, mutta sen kirkastamiseksi on tehtävä töitä. Kun kysyn ihmisiltä, mitä nämä oivalliset oivallukset käytännössä tarkoittavat, käy selväksi, että raviväellä on kotitöitä tehtävänä.

Hyvän esimerkin hevosen ja sen lumovoiman nostamisesta markkinoinnin keskipisteeseen antaa Joensuun Kuninkuusravien liikkuvaan kuvaan perustuva mainonta. Tähän mennessä pienissä pätkissä sekä televisiossa että verkossa esitetty tarina on nyt nivottu kokonaisuudeksi.

Raviurheilun televisiomainonnan ympärillä tämän vuoden aikana käyty keskustelu kertoo kahdesta asiasta. Ensinnäkin lajin harrastajat ja ammattilaiset ymmärtävät sen, miten merkittävästä ja tärkeästä asiasta lajin markkinoinnissa ja julkikuvassa on kyse. Kaikkien urheilulajien kohdalla tämä ei suinkaan ole itsestäänselvyys. Toiseksi, käyty keskustelu kertoo elävän kuvan väkevästä voimasta. Fintoton televisiomainonnassa hirnunut punatakkinen mies oli punainen vaate monelle, mutta se sai myös taisteluhärän voimat vastustajissaan liikkeelle.

Hevosen nostaminen markkinoinnin keskelle on ajatus, joka on osattava kiteyttää pian. Mikäli valtiovalta päättää yhdistää peliyhtiöt, on ajatus osattava ensin myydä uudessa toimintaympäristössä. Raviurheilun yleisen markkinoinnin on toteuduttava myös raviradoilla ja alan muissa tapahtumissa. Nyt hevonen on piilossa. Ensimmäistä kertaa raveihin tuleva ihminen ei pääse hevosta koskettamaan, ellei joku tuota kohtaamista varta vasten hänelle järjestä.

Laukkaurheilutapahtumiin saapuva osallistuja näkee hevosia käytännössä jo paikalle saapuessaan. Hevoset ovat lajissa rata-arkkitehtuurissakin kaiken keskellä. Raviurheilu ja laukkaurheilu eivät ole samanlaisia, mutta ihmiset ovat. Maakuntaradoilla on tavallisten ravien aikana valtavasti tyhjää tilaa niin sisätiloissa kuin ulkosalla.

Joensuun Kuninkuusravien mainonnassa ihmisen ja hevosen kohtaaminen on kaiken keskellä. Raviurheilu tarvitsee tuollaisia kohtaamisia raviratojen lisäksi myös yllättävissä paikoissa. Hevoset ja hevoselämykset on vietävä sinne, missä ihmiset ovat liikkeellä.

Jussi Lähde

päätoimittaja

jussi.lahde@hevosurheilu.fi

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi