Raviurheilu tarvitsee pääradan

Vermossa oli erittäin onnistuneet Kuninkuusravit. Siitäkin huolimatta, että epäilijöitä riitti etukäteen. Jopa boikotoijia. Aivan järkevät ihmiset saattoivat katkaista kuninkuusraviperinteensä, vain siksi ”kun ne ovat Vermossa”. Tiedän näitä useampia. En täysin ymmärrä, mistä tällainen kumpuaa, mutta sen tiedän, että se vahingoittaa koko raviurheiluamme.

Vielä 30 vuotta sitten ”Vermon voittajalla” oli aivan omanlaisensa kaiku. Se tarkoitti, että hevonen on jotakin muuta kuin aivan tavan tallaaja. Tälle oli tosin aivan yksinkertainen selitys. Raha.

Syyskuussa 1987 Vermon jokaiset iltaravit tarjosivat 10 000–13 000 markan ykköspalkinnon. Suomen Pankin rahanarvolaskurin mukaan tämä tarkoittaa 3 069–3 990 euroa vuonna 2017. Esimerkiksi Jyväskylän iltaravien palkintoskaala samana ajankohtana oli puolestaan 2 500–5 500 markkaa (767–1 536 euroa)

Syyskuussa 2017 vastaavat normiravit ovat Vermossa 1 500–3 000 euroa ja Jyväskylässä 1 000–3 000 euroa (3 000 tarjotaan Tammasarja 2017:ssä, toiseksi suurin ykkönen on 2 000 euroa). Oma lukunsa on ns. Triplatonniravit, jossa esimerkiksi Jyväskylän skaala syyskuussa on 1 500–4 000 euroa. Tottakai hyvät palkinnot ovat erinomainen asia, mutta kuka lähtee enää Keski-Suomesta jyristelemään 300 kilometrin päähän Vermoon?

Tämä johtaa siihen, että Vermo ei enää välttämättä kerää riittävän mielenkiintoisia ja tasokkaita lähtöjä. Usein joudutaan ajamaan vajaitakin lähtöjä. Joskus jopa tuntuu, että vähillä pisteillä juuri Vermoon ilmoittaminen on varmin tapa päästä mukaan.

Tämä ei ole pelkästään Vermon ongelma. Tämä on koko raviurheilevan Suomen ongelma. Maan raviurheilu tarvitsee pääradan, ja se on tällä hetkellä Vermo, halusi sitä joku tai ei. Pitää olla näyteikkuna, joka säännöllisesti tarjoaa parasta saatavilla olevaa raviurheilua.

Tällä hetkellä olemme tilanteessa, jossa hyvin vähän liioitellen voidaan sanoa, ettei Suomessa ole pääravirataa. Eikä näin voi jatkua. Vermon asia on meidän kaikkien raviurheilijoiden asia. Se tarvitsee kaiken mahdollisen liikenevän tuen toiminnalleen. Niin henkisen, kuin taloudellisen.

Toki aivan oma keskustelun aiheensa on, kuuluuko Vermon olla Suomen päärata. Pääkaupunkiseudun raviratana se tietenkin on siihen luonteva. Toisaalta esimerkiksi naapurissa Tukholma ja Solvalla sijoittuu kartalla hyvin paljon keskeisempään asemaan kuin Helsinki (Espoo) ja Vermo.

Lopputulema joka tapauksessa on, että oli päärata mikä tahansa, niin sellainen pitää olla.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi