Lukija pohtii, toimiiko pääratamestarijärjetelmä? Arkistokuva Tampereen Teivosta. Kuva: Henna Siponen
Puheenvuoro

Lukijan kynä: Pääratamestarijärjestelmässä on kaksi ongelmaa, mikä neuvoksi?

Toimitus

Pääratamestarijärjestelmä tuli käyttöön noin kaksi vuotta sitten. Tarkoitus oli, että pääratamestarit kartoittavat ratojen kuntoa ja kalustoa sekä neuvovat ratoja mahdollisissa ongelmatilanteissa ja niiden ennaltaehkäisyssä. Tavoitteena oli myös pyrkiä hahmottamaan jokaisen radan ongelmakohdat erilaisten kelien varalta.

Miten tässä on onnistuttu? Ensimmäinen ongelma on siinä, että pääratamestareilla on muiden opastamisen lisäksi oma rata hoidettavana. On vaikea ehtiä muille radoille, eikä etäneuvonta ole yhtä tehokasta kuin paikan päällä. Kokematon ratamestari ei huomaa kysyä sellaista, minkä kokenut silmä äkkää heti ja osaa ehdottaa siihen korjaustoimen. Siksi ennakoiminen jää liian vähälle eikä pääratamestareilla ole vastuuta siitä, että kaikki ravit ajetaan olosuhteisiin nähden parhaalla mahdollisella radalla. Toisaalta pääratamestareilla on valtaa perua ravit viime hetkellä, kun asialle ei enää mahda mitään. Tällaisessa tilanteessa ravit osaa perua radan omakin väki.

Toinen ongelma on, että miehisessä ravikulttuurissa ehkä korkein toksisen maskuliinisuuden linnake on ratamestarin hallinnoima traktorinhytti. Sinne on äärimmäisen vaikea pyytää apua, ei ainakaan ennen kuin käsillä jo on katastrofin ainekset. Siksi hyvässä tarkoituksessa perustettu ratamestareiden WhatsApp-ryhmäkään ei toimi. Siellä ei uskalleta kysyä ohjeita, koska kysyjä ei halua myöntää muille osaamattomuuttaan.

Mikä neuvoksi? Ihanne olisi, että pääratamestareilla ei olisi omaa rataa hoidettavana, vaan he voisivat rauhassa kiertää muita ratoja. Pakollisia neuvontakäyntejä kullekin radalle voisi olla pari kertaa vuodessa. Näin saattaisi muodostua luottamuksellinen suhde ”tavallisen” ratamestarin ja pääratamestarin välille, ja neuvoja uskaltaisi pyytää etänäkin. Näin voisi välttää ne hätäkäynnit päivää ennen raveja, jolloin ainoa mitä pääratamestari silloin voi tehdä, on luetella radanhoidon virheet ja todeta, että eihän täällä voi raveja ajaa.

Satu Haaraoja,

Pohjanmaan Ravi ry:n puheenjohtaja,

Ylivieska

Päivitetty 10.11. kello 12.20: Korjattu otsikon sana pääratamestarijärjestelmä.