Puheenvuoro

Tärkeitä kohtaamisia

Jussi Lähde

Tampereen Hevoset 2016 –messut ylsivät siihen, mihin harva suurtapahtuma on pystynyt. Kasvu jatkuu yhä, vaikka kansantalous etenee kuin kivireki. Tänä vuonna messut tavoittivat 15 000 kävijää, näytteilleasettajien määrä nousi yli kolmellakymmenellä ja messuosastoilla kauppa kävi ja tieto vaihtoi omistajaa. Onnittelut järjestäjille ja kaikille tapahtuman rakentamiseen aktiivisesti osallistuneille tahoille ovat enemmän kuin paikallaan.

Ypäjän Hevosopisto oli valinnut messuosastonsa sisällöksi keskustelut. Kuusi messuosastolla järjestettyä keskustelua näkyivät ja kuuluivat paitsi tapahtumapaikalla myös sosiaalisessa mediassa. Puolesta tunnista tuntiin kestäneet keskustelutuokiot keräsivät saman pöydän ääreen ihmisiä, jotka eivät kaikki suinkaan tunteneet ennalta toisiaan.
Kaikki keskustelujen osallistujat eivät myöskään tapahtumaan saapuessaan tienneet osallistuvansa keskusteluihin. Kyse ei ollut ennakkosuunnittelun puutteesta vaan järjestäjien uskosta ja uskalluksesta etsiä aiheiden äärelle ihmisiä myös messutapahtumassa mukana olevien yritysten joukosta.

Keskustelujen aiheet vaihtelivat suomalaisesta hevososaamisesta digitalisaatioon ja koulutuksen tulevaisuuteen. Oikeastaan lähes jokainen keskustelu kiertyi ennen pitkää asiakaslähtöisyys-käsitteen ympärille. Asiakaslähtöisyys on yksi niistä sanoista, jotka saavat jokaisen suomalaisen nyökyttelemään auton kojelaudalle nostetun vieterikaulaisen maskotin lailla. Totta kai toiminnan täytyy olla asiakaslähtöistä.

Asiakaslähtöisyydestä on tullut keisarin uudet vaatteet, sen nimeen vannotaan, mutta sen olemusta arjen työssä ei juurikaan määritellä. Reipin pehtoorina Hevosurheilun blogien lukijoille tunnetuksi tullut yrittäjä Sami Ketola tiivisti asian siihen, että yritysten toimintaa suunniteltaessa ja arvioitaessa asiakkaan kokemus on hevosalan toimijoilla yleensä hyvin kaukana. Ketolan kokemusten mukaan erilaiset osin julkisin varoin yritystoimintaa kehittävät hankkeet näyttäytyvät yrittäjäasiakkaalle hyvin usein kaikkea muuta kuin asiakaslähtöisinä. Yrittäjän arki ja yrittäjän asiakkaiden kokemukset jäävät kauas toiminnan kehittämisestä.

Hevoset 2016 –messut ovat oiva paikka tällaisille kohtaamisille. Nopeassa ja välillä kiivasrytmisessä keskustelussa nousee esiin asioita, jotka saattaisivat jäädä kokoushuoneissa käydyissä seminaareissa kohteliaisuussyistä sanomatta ja kuulematta.

Mikä oli keskustelujen lopputulos? Messut, aikamme toriympäristö, on oiva paikka kohdata ihmisiä ja kuulla suodattamattomia ajatuksia.