"Tässäkö ei ole varsinaista kaasua?" kuuluu pedaalia etsivän elämyskävijän kysymys hevosen kärryillä Vermon Ravikoululla, jossa keskiviikkona ravien alla käy kuhina.
Ryhmä leivonnaispakasteisiin erikoistuneen Lantmännen Unibake -yrityksen väkeä Hyvinkäältä on jo käynyt ajelutuksessa kiertämässä varikon takaovaalia 4–5 kertaa ja moni heistä on samalla saanut ensikosketuksen hevosiin. Vastaavia ajelutuksia Vermossa tehdään melkein joka keskiviikko.
”Vähän puhuttiin toimitusjohtajan kanssa, että olisi kiva käydä Vermossa vaikka palaverissa, mutta sitten me keksittiin, että otetaankin vähän enemmän porukkaa. Sitten tuli kaikki oheistoiminnot mukaan, kun Vermo ehdotti ja tämä oli hyvä, kun on paljon ensikertalaisia mukana”, sanoo genren jo Daisy Nassin osaomistajana tuntenut tuotantopäällikkö Raine Lehtonen Ilves-pipossaan. ”Näyttävät ihan Okkolineilta ja Redéneiltä.”
Työnjohtaja Hanna Willberg ei ole ennen käynyt raveissa.
”Jännittävää ja lupaavaa. Oli kiva päästä ajamaan”, mäntsäläläinen laatupäällikkö Willberg sanoo. ”Sai lujaa pitää ohjaksista kiinni ja vetää, nyt sen vasta ymmärsi.”
Ensikosketuksen hevosiin sai myös Mika Vahtera. ”Positiivinen yllätys. Kyydissä ollessa hahmottaa, kuinka voimakkaita hevoset ovat. Rystyset valkoisina pidin ohjaksista kiinni”, tuotannon työnjohtaja Vahtera kertoo. ”Kyydissä oli toki turvallinen olla, ei silleen pelottanut.”
Leivonnaisihmisten tilalle on kello viiden maissa vaihtumassa toinen joukkio. He ovat mittatilauskalusteita valmistavasta Verstas Helsinki Oy -nimisestä yrityksestä. Hekin ovat tulleet virkistäytymään raveihin, ja pääsevät Vermon Ravikoulun varusteissa kilvanajoon firmalleen valitsemansa Amazing Horse Race -konseptin myötä. Se on ajelutusta enemmän ja sisältää myös kilvanajon radalla.
Pääsuunnittelija ja yksi Verstaan omistajista Heikki Rosti asettautuu 7-vuotiaan ruunan Racing Boyn kyytiin GPS-laite vasemmassa ranteessaan. Hän on varikolle saapuneen joukon pomo.
Älyttömän magee kulttuuri kokonaisuudessaan.Verstas Helsinki Oy:n pääsuunnittelija Heikki Rosti raviurheilusta
”Positiivinen jännitys päällä”, Rosti kertoo. ”Käytiin pari viikkoa sitten tutustumassa rataan ja päädyttiin järjestämään täällä kesäkauden päätös. Hevoset ovat nuoruudesta tuttuja, mutta tämä formaatti on uusi. Älyttömän magee kulttuuri kokonaisuudessaan.”
”Tasan neljältä oltiin parkkipaikalla ja käytiin ravintolassa katsomassa, miten volttilähtö koelähdössä meni ja miten ajoradat kurviin mennessä hakeutuivat.”
Edellisen ryhmän jo esilämmittämät hevoset odottavat valjaissa käytävällä. Apuohjastajat ovat paikalla. Verstaan väki on ehtinyt sonnustautua Ravikoulun sinisiin asuihin ja virittelee ajohansikkaita käteen.
”Jaha. Öljyt on näköjään jo vaihdettu ennen kuin mennään radalle”, tamperelainen Jarno Kosonen tarkastelee lantakasaa tallin käytävällä. Se on signaali ensikertalaiselle Kososelle, että hevonen on valmis illan tehtävään. Tandem-kärryissä Kosonen asettautuu eteen ja taakse istahtaa Ilkka Korpi. ”Aika miälenkiintoista, ekaa kertaa kauramoottorin kyydissä.”
Työnjohtaja Mikko Kokkonen kuuntelee vieressä ja paljastaa odotuksensa ykskantaan. ”Odotan kovaa lähtöä ja voittoa. En paljon muuta.”
Vielä hetki ja innokas tandem-karavaani siirtyy ottamaan tuntumaa niin sanottuun takarinkiin ja kiertämään hevostarhoja ympäröivää ovaalia numerojärjestyksessä.
Kello 17.45. Viisi valjakkoa esittäytyy etusuoralla, käy kääntymässä takasuoralla ja ryhmittyy lähtöauton taa. On Amazing Horse Racen aika.
Lähtöauto irtoaa etusuoralla ja 9-vuotias Dardanos kyydissään Kosonen ja Korpi lataa johtoon.
Puuseppä Henry Nordmanin kädet eivät ota pysyäkseen ohjaslenkeissä. Hän on päässyt Vermon talleilla asuvan tähtiravuri Luxorious Lordin kyytiin, mutta vasen käsi kuvaa videota ja oikealla kädellä hän pumppaa ylösalas tuulettaen heti kiihdytyksessä. Apuohjastaja Tapani Jauholalla on kuitenkin homma hallussa ja Luxorious Lord asettautuu johtavan rinnalle. Racing Boy seuraa sisäradalla, mutta laukkaa pian hylkäykseen. Ready Credit kyttää toisessa ulkoparissa ja Tinke’s Big Boy pitää perää. Avaus mennään 21,9.
Matkana on 1120 metriä, joten maalisuora koittaa pian. Johtanut Dardanos saa tunnustaa väriä satatuhatta euroa tienanneelle Luxorious Lordille. Maalisuora ei silti näe puoltaväliä, kun Nordmanin käsi pumppaa jälleen. ”Kunnon Jutipumput”, selostaja Joonas Kirjonen hehkuttaa ja viittaa ex-maajoukkuepakki Timo Jutilan maankuuluun vuoden 1995 MM-tuuletukseen. Tapani Jauholaa hymyilyttää apukuskina ja Luxorious Lordin pitkät askeleet ylittävät maalilinjan ensimmäisenä.
Radan varressa kymmenkunta ihmistä tuulettaa ja huutaa jeetä. Henry Nordman nähdään nyt joukossa isona sankarina. Nordman antaa vielä kommentit yrityksen loimen ylleen saaneen Luxorious Lordin kärryiltä, kun Nelly Korpikoski haastattelee. ”Tää oli pedattu jo etupeltoon”, Nordman sanoo ja viittaa ymmärtäneensä ’Loren’ tason juoksijana.
”Kaikki me ollaan ’Henan’ työkavereita”, espoolainen puuseppä Hannu Pajuaho kertoo ylpeänä. Hän sanoo, että maalisuoran tuoksinassa sydämessä läikähti kollegan puolesta.
”Se oli suuri voitto myös itselle. Leikkimielisesti lyötiin kavereiden kanssa vetoa, kuka voittaa. Veikkasin Henaa, joten sain hyvän alun illalle.”
Joukkio siirtyy Vermon ravintolakatsomoon samalla, kun lähdön valjakot palaavat varikolle.
Poks. Klo 18.05 kuohujuomat lasiin, skoolaus ja tämäkin tilanne videolle, jolle on tallentunut GoPro-kameralla lähdön tapahtumiakin. Yrityksen edustajat vaikuttavat onnellisilta, sillä tunnelma on katossa. Viisi miestä tasaa pullollisen vikkelästi, ehkä voittajalle hieman enemmän kuin muille.
Kun Ravikoulun ajotamineet vaihtuvat siviilikostyymiin, puuseppä Henry Nordman paljastuu todelliseksi sepäksi myös kommentoijana.
”Vähän jännitti alkuun, kun ’Lore’ oli kadoksissa, mutta se olikin lähtenyt lämmittelemään itsekseen. Kun Lore löytyi, käytiin vetämässä yksi lämmittelykierros ja muut näkyivät siellä kanssa, mulla oli heti semmoinen fiilis, että kyllä tää tästä”, Nordman avaa.
”En tiennyt, mitä se tarkoitti, kun se tökki mua turvalla. Ehkä se oli sitä, että hey, I got this (suom. hoidan homman). Ja niinhän siinä kävi.”
Tuuletus tuli Nordmanille luontevasti sisimmästä. ”Tuuletushan on kaiken A ja O. Kun tullaan radalle, ollaan voittajia ja kun lähdetään radalta ollaan vielä voittajia, koska jos ei olla, sitten ollaan häviäjiä.”
Kakkossijan ajanut Jarno Kosonen onnitteli Nordmania. ”Sulla oli kyllä siinä ulkomutkassa hyvä tatsi. Kun sä tulit justiin kuonon mitalla ohi. Meinasit morjestaa vielä, mutta et kehdannut”, Kosonen sanoo.
Aleksi Palo kuvailee tuokiota ravurin kyydissä jännittäväksi.
”Hevoset ovat uskomattoman voimakkaita ja niiden menohalut on kovat. Jotenkin ajattelin, että sitä pitää kannustaa, mutta päinvastoin pitikin himmailla”, Palo selvittää.
Ravikoulun väki ja Vermon edustajat käyvät vielä kiittämässä Verstaan väkeä. On aika siirtyä ravintolakatsomoon.
Joukon vetäjä Heikki Rosti katselee kävellessään etusuoralla lämmitteleviä valjakoita ja kiinnittää katseensa kansallisrodun edustajaan.
”Eikö tuo ole suomenhevonen?” hän kysyy ja pohtii sen olemusta. Rostin mieli on iloinen ja kirkas, tapahtuma selvästi teki vaikutuksen pääsuunnittelijaan.
”Olemme kaikki todella positiivisesti yllättyneitä kaikesta tästä. Ihmettelen, että ravit ovat vähän vaipuneet. Luulen, että uusi kukoistus voi tulla, kun uusi sukupolvi saa oivalluksen, että tämähän on tosi hieno ja elävä kulttuuri.”
Rostin ei tarvitse kahdesti miettiä, merkitseekö hän ravit jatkossakin kalenteriinsa.
”Tulemme raveihin uudelleen. Varmasti.”
Vermossa ajettava kilpailu on yritysasiakkaita ja yritysten näkyvyyttä varten suunniteltu ravilähtö ilman totoa normaalina ravipäivänä
Mahdollisuus haastaa ohjastamaan omat työkaverit tai yhteistyökumppanit, sopii yhtä lailla vaikkapa kaveriporukan polttariohjelmaksi
Ajetaan tandem-kärryillä kokeneen ohjastajan kanssa tehtävään sopivilla lämminverisillä
Mukaan mahtuu enintään 6 osallistujaa, ensin alkulämmittely, kilpailumatkana 1120 metriä
Lähtö selostetaan ja voittaja haastatellaan, usein ilta jatkuu Vermon ravintolassa
Nykyformaatilla ajettu ensi kerran maaliskuussa 2022, Ypäjän vetäessä Ravikoulua ajettiin jo vuosina 2019 ja 2020 kutsutuille vieraille
Aluksi ajettiin linjalähetyksellä, mutta nykyään kiihdytetään lähtöauton takaa, sillä asiakkaat pitävät autolähetyksestä kokemuksena enemmän
Vermossa hevosten kanssa päivittäin töitä tekevä Ilkka Korpi näkee hevosajelutukset ja Amazing Horse Racen mahdollisuutena.
Ilkka Korpi saapuu Dardanoksella Vermon Ravikoulun käytävälle mukanaan yritysvieras Jarno Kosonen. Vyöllä on kakkossija tandem-kärryillä Luxorious Lordin jälkeen.
”Toiseksi jäätiin”, Korpi ynnää keulajuoksua, mutta hymyilee silti. ”Kuski oli tosi innostunut ja kyseli raviurheilusta yleensäkin. Tästä lajista pitäisi vaan saada ihmisille yleensäkin enemmän tietoa eteenpäin.”
Pitkään Vermon rataa kiertäneelle Korvelle Amazing Racen tandem-ajelu on mahdollisuus kertoa omasta ammatista, ja paljon erilaisia kysymyksiä herääkin.
”Kaikki ketkä ovat olleet, ovat olleet ihan innoissaan. Jo Forssassa näitä oli kauan sitten ja kaikki olivat todella innostuneita.”
Oletko osannut vastata kysymyksiin?
”Kyllä mä olen yrittänyt. Monenlaista kysytään. Moni on jännityksissään ja vetää voimat käsistään, sen huomaa monesti. Sievisen Janin kanssa ajoin kerran Forssassa ja hän sanoi, että hällä ei ole minkään treeninkään jälkeen ollut kädet niin poikki. Äijä oli just voittanut uinnissa maailmanmestaruuden”, Korpi sanoo.
Mats Havulehdolle kerta on ensimmäinen käydä ajattamassa yritysasiakkailla tandemia.
”Mukavaa, että tämmöinenkin on mahdollista. On mukavaa jutella ihmisten kanssa.”
Amatööriohjastajien Suomen mestari Henry M. Bollström on tehnyt Ravikoululla paljon apukuskaamista. Tällä kertaa oman ajettavan lämmitys osui vain lähekkäin samaan saumaan.
”Aika monet hevosen kyydissä olevat ovat ensikertalaisia. He ovat aina tosi innoissaan siitä hommasta ja osaavat esittää päteviä kysymyksiä”, Bollström luonnehtii. ”Lähdön jälkeen huomaa sen ilon ja riemun, miten täpinöissään ihmiset ovat.”