Risteilyn isäntä joutuu panemaan kroppaa likoon: tässä matkalla Portion Boysin Sierra Nevadaan. Kuva: Juho Korpela
Lähikuvat

Raviristeily alkoi vitsistä ja 300 000 euron laivavuokrasta, jolle piti löytää maksajat

Jaajo Linnonmaa ja Janne Korpi kuljettavat ravikansaa Elitloppetiin jo kuudetta kertaa.

Jari-Pekka Rättyä

Ensimmäisen Classic Elitloppet -risteilyn kaverukset järjestivät vuonna 2017. Idea lähti omasta tarpeesta omalla reissulla.

”Meitä ei päästetty suomalaisina Tukholmassa yökerhoihin eikä baareihin. Sitten heitin läpällä, että miksei toi botski vois olla tossa rannassa koko viikonlopun. Joku sanoi, että jos sä Jaajo hoidat laivan, niin kyllä mä ostan hytin. Kaikkia nauratti paitsi mua, sillä päätin sillä hetkellä, että mähän hoidan sen laivan”, Jaajo Linnonmaa muistelee.

Jaajo Linnonmaa

45-vuotias sarjayrittäjä ja mm. 11-kertainen Vuoden radiojuontaja

Kuljetti 2010-luvun alussa – valtaosin ensikertalaisia – ihmisiä Helsingin keskustasta Vermoon Jaajon Ravibussilla, joka palkittiin Vuoden ravi-tekona 2011

Osakas Team AA:ssa, joka omistaa mm. American Heron.

Järjestänyt yhdessä Janne Korven kanssa Classic Elitloppet -risteilyn vuosina 2017–19 ja 2022–23

Jaajo Linnonmaa sanoo, että alussa muita nauratti paitsi häntä, mutta hän päätti tehdä läpästä totta.

Seuraavana talvena alkoi tapahtua.

”Janne sanoi mulle laskettelureissulla, että sen lumilautailu-ura alkaa olla lopussa, että jos ois joku bisnesidea, niin se ois messissä. Sanoin, että olen nyt muutamaan otteeseen kysellyt kokonaista laivaa vuokralle, mutta kukaan ei kerro mulle hintaa”, Jaajo aloittaa.

”Sitten katsoin iltauutiset ja näin Siljan toimarin haastiksen. Laitoin sille seuraavana päivänä meilin, että mä haluaisin vuokrata laivan, mutta kukaan ei vastaa meileihin. Lupasin, että ravikansa kyllä juo laivan tyhjäksi, jos vaan paatin saan. Seuraavan päivänä soi puhelin ja mulle tarjottiin laivaa."

Vuokrahinta oli Linnonmaan mielestä ”ihan älytön”, mutta ylpeys ei antanut periksi sanoa ei.

”Soitin Jannelle, että nyt on laiva varattu, mutta tarvitaan 1400 matkustajaa, että saadaan 300 000 euron laivavuokra maksettua. Sovittiin, että Janne hoitaa sanan ravipiireihin ja mä hoidan loput. Laivalla ohjelma jakautuisi samaan malliin. Janne hoitaisi ravipaneelit ja mä viihdepuolen.”

Ravipaneelissa paneudutaan viikonlopun peleihin.

Markkinointi upposi naisiin

Rima ylittyi hipoen. Ensimmäiselle risteilylle lähti 1470 matkustajaa, joista 70 oli naisia.

”Päätettiin, että panostetaan markkinoinnissa jatkossa naisiin. Valittiin artistit sen mukaan ja vinkattiin, että molempina päivinä ei tarvitse tulla raveihin, vaan shoppailu Tukholmassa on myös ihan sallittua.”

Viesti meni perille. Seuraavana vuonna reissuun lähti jo 1800 matkustajaa, joista 25 prosenttia oli naisia. Sen jälkeen risteilyt ovat olleet loppuunmyytyjä, ja naisten osuus on noussut 40 prosenttiin.

Jaajo Linnonmaa näkee risteilyn suosion monen pienen asian summana. Raveista kiinnostuneille tärkeintä on, että kuljetukset raviradalle ja takaisin pelaavat.

”Me tuodaan Suomesta laivalla omat bussit ja suomalaiset kuskit. He osaavat ajaa Solvallan ’takaovelle’, josta meillä on oma sisäänkäynti suomalaisten suosimaan Kossukurviin. Samasta paikasta bussit noutaa ravien jälkeen porukan takaisin laivalle”, Jaajo selvittää.

”Yks asia mikä päätettiin jo ekalla reissulla oli, että meriaamiainen kuuluu kaikkina aamuina matkan hintaan. Ihan vaan, että porukka muistaa syödä. Jos ei aamulla herää aamiaiselle, niin rahan voi käyttää laivan kahvilassa, kun kerkiää. Tämäkin on monen mielestä hyvää palvelua.”

JVG: VilleGalle ja Jare pääsivät Solvallan "backstagelle".

Viihteeseen on myös satsattu. Raviristeilyillä on esiintynyt eturivin artisteja JVG:stä, Antti Tuiskusta ja Elastisesta lähtien.

”Meillä on joka vuosi budjettiin nähden ihan älytön kattaus hyviä artisteja. Onneks suurin osa on mun tuttuja, niin ovat tulleet kaverihinnalla.”

”JVG:n jätkät ovat sporttimiehiä, joten kävivät myös Solvallassa. Tykkäsivät todella tunnelmasta. Tänä vuonna ainakin Gasellit haluaa päästä näkemään legendaarisen Elitloppetin”, Linnonmaa mainitsee.

Raviristeily on yhtä juhlaa ja hyvää fiilistä.
Evartti voitti Elitkampenin viime vuonna ja se sai urheilujuhlan risteilylle.

Ei ilman kommelluksia

Viime vuoden risteilyn huipensi Evartin Elitkampen-voitto.

”Tiesin Santtu Raitalan palaavan meidän kanssa Suomeen. Sovittiin heti, että Santtu kutsutaan lavalle ja lauletaan Maamme-laulu. Oli urheilujuhlan tunnelmaa ja taisi Santun silmäkulmakin vähän kostua.”

Kommelluksiltakaan tämän kokoluokan reissun järjestämisestä ei aina selvitä.

”Tokana vuonna mulla oli hirveä paine, että pääseväthän ja ehtiväthän kaikki laivaan. Juoksin 30 minsaa ennen lähtöä laivaterminaaliin vielä varmistamaan, ettei siellä ole ketään meikäläisiä. Kun yritin päästä takas laivaan, niin mulla ei ollut maihinnousukorttia eikä puhelintakaan mukana. Mulle sanottiin vaan, että sori ei voi mitään”, Jaajo nauraa.

”Onneks yks meidän henkilökunnasta näki, kun mä lähdin laivasta ja arvas mitä oli käynyt. Joku infosta oli soittanut terminaaliin ja pahoitteluiden kera ruotsalaiset vartijat juoksutti mut paattiin.”

Yökerhossa on vauhti päällä.

Kaikille kaikkea

Tämän vuoden risteilyn artistit ovat Gasellit, ABREU ja Arttu Wiskari.

”Siinä on vähän kaikille kaikkea. Lisäksi meillä on oma bilebändi ja DJ mukana jokaiselle illalle.”

Ravi-ihmisiäkään ei ohjelmassa unohdeta.

”Jannen moderoima Ravipaneeli lähtöiltana on supersuosittu. Siellä Suomen parhaat vedonlyöjät, kuten Jorma Vuoksenmaa, antaa vetovinkit ja näkemykset viikonlopun lähtöihin”, Jaajo kehaisee.

Ravireissut tiedetään usein kuluttaviksi. Kauanko risteilyisännältä menee reissusta palautumiseen?

”Raviristeily on ihana kupla, jonka sisällä kaikki muu unohtuu pariksi päiväksi. Kun se maanantaina kotiin palatessa puhkeaa, niin kyllä siinä viikon verran keinuttaa. Raviretki-biisi soi korvamatona aika pitkään reissun jälkeenkin. Onneksi usein reissun jälkeinen työviikko menee aftermovie-videota editoidessa, joten reissun kohokohtia saa fiilistellä töihin palatessa.”

Jaajo Linnonmaa ja Janne Korpi ovat kavereita siviilissäkin.

Hevosurheilu on Raviristeilyn virallinen kumppani.