Kun Charme Asserdalin aikoja muistellaan, on syytä pitää mielessä se, kuinka lyhyt suomalainen lämminverikulttuuri silloin oli.
Historian pituus oli melko tarkalleen 15 vuotta, ylivoimaisesti lyhyin läntisessä Euroopassa. Esimerkiksi Tanskassa ensimmäinen lämminveriderby oli ajettu vuonna 1898.
Suomessa lämminveriset ravihevoset olivat saaneet kilpailuoikeuden vasta vuonna 1960 pitkällisen riitelyn jälkeen, kun kotoisen suomenhevosen asemaa kaviourilla haluttiin varjella.
Jälkiviisaan silmin lämminveriset eivät lopulta tuhonneet suomenhevosta vaan jopa pelastivat sen luomalla uuden työmaan pääasiallisesti raviurheilun saralla.
Viime kädessä lämminveristen kilpailuoikeus hoitui Suomen Ravirenkaan kunniajäsenen, tasavallan presidentti Urho Kekkosen arvovallalla.
Presidentin pontimena olivat paitsi kehityksen suuret linjat, myös Neuvostoliiton hallitukselta lahjaksi saadut omat ravihevoset Suosikki ja Kaunotar sekä ori Lento, joilla ajan sääntöjen mukaan ei voinut kilpailla Suomessa.
Kun Kekkonen kysyi maatalousministeriltään miksi, asiat alkoivat edetä hevostalouden jähmeissä rakenteissa.
Charmen aloittaessa killpailu-uraansa vuonna 1975 Suomen Ravirenkaan valvomissa raveissa kilpaili 4 050 hevosta, joista lämminverisiä oli 1 500 eli reilu kolmannes (37 %). Nyt suhde on 30 - 70 lämminveristen hyväksi.
Kaksivuotiaita lämminverisiä oli radoilla ollut samana vuonna 64. Niiden joukossa oli myös muuan Charme Asserdal, joka kilpaili kaksivuotiskaudellaan neljä kertaa.
Historiallinen kilpailu-uran avaus tapahtui 17.8.1975 Jyväskylän vanhalla Hippoksella. Sijoitus oli 7. ja ensimmäinen tilastoihin noteerattu tulos 42,3a/1600 m.
Monikohan ravimaailman myöhempi tai edes aiempi supertähti on aloittanut yhtä vaatimattomilla numeroilla?
Viikkoa myöhemmin Charme starttasi Mikkelissä. Sijoitus parani neljänneksi ja tulos oli 35,9a/1600 metriä. Se jäikin kaksivuotiskauden ennätykseksi.
Charme voitti urallaan kaikkiaan 82 kertaa, ja se ensimmäinen historiallinen täysosuma näki päivän valon Lappeenrannassa 4.10.1975 tamman Suomeen tuoneen Erkki Haapiaisen ajamana. Voittoaika lyhyestä voltista oli 37,0 ja voittajakerroin 3,28.
Charme päätti kautensa voittoon kotiradallaan Lahdessa jälleen Timo Even ajamana numeroin 39,1. Voittajakerroin oli enää 2,23, joten jotain oli pantu merkille.
Ravilegendan ensimmäinen kilpailukausi oli tuottanut kaksi voittoa ja 1 820 markan (306 euron) ansiot. Oliko suoritus hyvä vai huono?
Nykymaailman silmin katsottuna tulosnumerot ovat tietysti vaatimattomat, tekihän esimerkiksi viime vuoden paras kaksivuotias tamma Arctic Helen tulosnumerot 15,8a ja 21 250 euroa.
Numeroita ja saavutuksia kannattaa kuitenkin peilata omaa aikaansa vasten. Vuonna 1975 vain yhdeksän kaksivuotiasta alitti 1.30-rajan, nopeimpina tanskalaisvarsat Vamos (Lord Valentine) ja Vinnie Rex (Joe’s Pride) numeroin 24,8a.
Charme sijoittuu ennätyksillään startanneiden varsojen parhaaseen kolmannekseen, joten se oli hyvinkin seuraamisen arvoinen kyky.
Tämän huomioi myös Hevosurheilu tekemällä lähikuvajutun Timo Even Kila-tallista tammikuussa 1976. Kila-talli oli saanut nimensä Lankilan kylästä läheltä Lahtea.
Jutussa kerrottiin, että Timo Eve oli harrastanut hevosia vasta muutaman vuoden, mutta hänen käsissään oli ehtinyt käydä jo 30 hevosta. ”Tarkan seulan jälkeen” niitä oli nyt tallissa neljä.
Jutun pääkohde ei ollut Charme Asserdal vaan tamma Dinuffa Kej, jonka Timo Eve oli ajanut kolmivuotiaiden yllätysmestariksi Jyväskylässä samoissa raveissa, joissa Charme avasi uransa.
Kila-tallin hevosten valmentajana toimi nuori Jukka Ojanperä ja hänen vastuullaan olivat Dinuffa Kejn ja Charmen lisäksi nelivuotias Lawyer Miss 25,3a sekä starttaamaton kolmevuotias Genova Dawson – tuontivarsa samasta huutokaupasta kuin Charmekin.
Timo Eve myönsi myöhemmin, ettei Charmea pidetty aluksi tallin suurimpana lahjakkuutena, mutta kolmivuotiskauden alussa ääni kellossa oli jo muuttunut.
”Tämä hevonen kuolee rikkaana”, hän sanoi Charmesta, joka oli aloittanut kolmivuotiskautensa heti vuoden vaihteessa. Tuskinpa lausuja itsekään arvasi, kuinka nappiin ennustus osui.
Seuraavassa osassa kerrotaan, miten kolmivuotistähti hiljalleen syttyy ensimmäisen nimiajon voiton ja Suomen ennätysten myötä.