Ratsastuksen tapahtumakenttä on Bastionin linnake. Bastioni tiedotus
Uutiset

Hevoset Bastionissa: Ympyräkaupungissa ajetaan suoralla oikeasti kovaa

Miia Lahtinen

Haminassa ravataan kilpaa perjantaina 11. ja lauantaina 12. kesäkuuta osana Hevoset Bastionissa -tapahtumaa. Kyseessä on pareittain knock-out periaatteella kilpailtava 300 metrin kiihdytyskilpailu, joka ajetaan aivan kaupungin keskustassa, reteästi Raatihuoneenkatua pitkin Reserviupseerikoulun päärakennuksen ohi. Molempina päivinä juostaan myös ponilähtö, ja ponit kilpailevat 150 metrin matkalla.

Cityravien aikataulu

Pe 11.6.  A-ponit klo 18.25, monté klo 19.37, lämminveriset klo 20.32.

La 12.6. Ponit klo 17.45, monté klo 18.29, kylmäveriset klo 19.09

www.hevosbastionissa.fi

Tuhannen voiton rajaa lähestyvä kengittäjä ja raviohjastaja Kari Venäläinen aikoo olla paikalla. Hän palaa Haminassa lapsuutensa ja nuoruutensa maisemiin.

”Haminan sairaalassa olen syntynyt, mutta kotipaikka oli silloin vielä Vehkalahtea. Kun kuulin, että Haminassa on ravit, kysyin ensin, että kuinka pientä ympyrää siellä aiotaan ajaa”, Venäläinen kertoo.

Mutta nyt ei ajeta ympyrää ollenkaan, vaan kyseessä ovat Suomen kolmannet Cityravit. Ensimmäiset ajettiin Kaivopuistossa vuonna 2017 ja seuraavat Lempäälän Ideaparkissa Lumiraveina vuonna 2018.

Venäläinen on osallistunut molempiin aiempiin Cityraveihin ja voittanut Kaivarissa lämminveristen lähdön ja Lempäälässä sekä lämminveristen että suomenhevosten sarjat.

”Kiva mennä katsomaan, millainen tapahtuma Haminaan on saatu. Cityravit ovat jotain ihan erilaista. Siellä ei mieti kilpailua, vaan sitä, millainen tapahtuma saadaan ja miten saadaan tehtyä kaikki turvallisesti ja näyttävästi ja niin, että ei ainakaan mustamaalattaisi lajia”, hän sanoo.

Ja kun vain pieni osa katsojista on raviporukkaa, pitää oikein ajatuksen kanssa miettiä, miten ajaa ja miltä se näyttää.

”Itse kilpailu on tällaisessa tapahtumassa toissijainen”, Venäläinen sanoo.

Lujaa siellä silti tullaan menemään, ja hyvinkin lujaa. Kaivarissa aikoja ei otettu, mutta Lempäälän lumipohjalla mentiin nollanollaa.

Kari Venäläinen on kokenut cityravikonkari. Mies voitti lämminveristen kiihdytyskilpailun Hevoset Kaivarissa -tapahtumassa vuonna 2017.

Ravivarma pitää olla

Cityravivoittojensa salaisuudeksi Venäläinen sanoo hyvät hevoset.

”Siinä pitää olla askeliltaan nopea ja ravivarma hevonen. Kiihtyvyys on kaikkein tärkein, kun matka on lyhyt. Ja tuolla matkalla ei auta haparoida, sitä ei ole varaa ottaa kiinni”, hän pohtii.

Aiempien kokemusten perusteella hän tietää, että vaikka Cityravien paikka poikkeaa paljon raviradasta, hevoset ymmärtävät, että kilpaa täällä ollaan juoksemassa.

”Jalostettu hevonen tietää tilanteen, eikä se tarvitse kuin pienen merkin ja se menee luonnostaan”, Venäläinen kiittää. 

Ratamestarina Bastonissa toimii Arto Siika-aho, ja 8 metriä leveän radan pohja tehdään kivituhkakerroksella. Hevoset lähtevät pareittain sovelletulla linjalähetyksellä.

”Arto on sanonut, että tämä on tähän mennessä helpoin cityravipaikka rakentaa. Kaivarissa alla oli yksi Suomen kalleimmista nurmikoista, ja Lempäälässä piti lämpöisenä talvena rakentaa rata tykitetystä lumesta. Haminassa alla on suora asfalttitie, tosin jonkin verran on korkeuseroa”, kertoo Hamina Bastionin tapahtumajohtaja Suvi Louhelainen.

Venäläiselle Haminan kadut ovat sen verran tuttuja, että hän huomauttaa, että yksi hyppyri on matkalla, nimittäin korotettu suojatie.

”Mutta sen ratamestari pystyy varmaan loiventamaan”, hän sanoo.

Lue klikkaamalla alla olevaa linkkiä, mitä Arto Siika-aho tuumii tulevasta koitoksesta.

Kolme lähtöä illassa

Näissä raveissa jännittävää on startin lisäksi se, mitä maaliviivan jälkeen tapahtuu, eli kuinka hevosen saa ahtaissa oloissa hidastettua ja rauhoitettua.

”Kaivarissa matkaa oli 90 metriä ja sitten olikin jo Kaivohuoneen terassi vastassa. Haminassa on tämän puolesta hyvä päästää, kun suoran päässä on Raatihuone”, Venäläinen myhäilee.

Ravitapahtuma kestää reilut kaksi tuntia, ja molempina iltoina ajetaan kolme lähtöä. Mukaan halutaan riittävän kokeneita hevosia, joten hevosille on asetettu vähimmäisvaatimukset voittosumman, starttimäärän ja iän suhteen. Esimerkiksi suomenhevosella pitää olla yli 5000 euroa tienattua rahaa, vähintään 15 starttia ja ainakin 5 vuotta ikää.

Tutut äänityöläiset hommissa

Bastionissa kilpailtiin ratsastuksessa jopa kansainvälisesti vielä kymmenisen vuotta sitten. Sittemmin kilpailu jäi unholaan, mutta ei kokonaan.

”Kaupungilla on ollut pitkäaikainen haave palauttaa hevoset takaisin Haminaan, ja tärkeää oli saada nyt mukaan koko hevosala. Lajien välinen yhteistyö on tapahtuman ydintä”, Louhelainen kertoo.

”Yleisö pääsee seuraamaan kilpailua molemmilta puolilta rataa, Lauri Hyvönen selostaa ja Teemu Ahtee toimii toisena äänityöläisenä. Veikkaus järjestää pelin, ja ohjastajat ja valmentajat saavat tuoda yleisön eteen oman rakkaan lajinsa mahdollisimman hienossa ympäristössä”, Louhelainen hehkuttaa.

Laajan yhteistyön tulos

 Hevoset Bastionissa -tapahtuman järjestää Haminan kaupunki yhteistyössä Valkealan Hevosystäväinseuran ja Suomen Hippoksen kanssa. Ohjelmaa on kahdessa pisteessä: Kadettikoulun kentällä, jossa ravataan Cityravit, sekä Bastionin Areenalla linnoituksen luona, jossa ratsastetaan kilpaa. Raatihuoneen torilla ja RUKin piha-alueella sijaitsevat ilmaisalueet. Kaikki ovat lyhyen kävelymatkan päässä toisistaan.

Oheisohjelmaa on runsaasti, ja edustettuina ovat muun muassa keppihevoset kilpailuineen ja työpajoineen, koiraharrastajat, shetlanninponit, vaunuhistoriallinen seura ja työhevosseura. Linnoituksilla nähdään muun muassa suomenhevosia näytöksessä ja kilpailemassa sekä ritariratsastusnäytös kahtena päivänä. Kouluratsastuksessa kilpaillaan grand prix -tasolle asti ja esteillä 140–145-tasolle saakka.