Tampereen raviradalla Teivossa ajettiin viikko sitten ilman yleisöä, ja seuraavana päivänä julkaistiin lähtölistat Toto75-raveihin, joita ei enää pystytty järjestämään.
Lauantain ravit kokivat koronaiskun ensimmäisen aallon koko voiman, sillä kaikki valmistelut oli käytännössä tehty, kun tieto ravikilpailutoiminnan keskeytymisestä tuli maanantaina illansuussa.
”Se lista, mikä on tehty, on pitkä”, Teivon radan toimitusjohtaja Päivi Lehtonen painottaa. ”Koko maaliskuussa piti olla viidet ravit, niin kyllähän me oltiin ennakkoon tehty tosi paljon töitä.”
”Lauantaille oli yksitoista lähtöä. Kaikissa oli omat lähtökumppaninsa, ja vielä erikseen oli myyty ravintolapaikkoja ja oheisohjelmaa ryhmille, jotka eivät olleet loimea hankkineet, vaan olivat muuten tulossa.”
”Nyt piti esimerkiksi olla GLi Grand Prix. Me ajettiin jo karsinnat, ja tiedän, että Kristian Lella oli ihan meitä varten hankkinut erilaista materiaalia lähtien salkolipuista ynnä muusta. Ja oltiin suunniteltu kaikki, miten käydään huomioimassa hevosia ja taustajoukkoja.”
Vaikka ravit olisi voitu järjestää, ne olisi tässä tilanteessa pitänyt ajaa ilman yleisöä. Se olisi joka tapauksessa tehnyt ison loven radan kassaan.
”Lauantaipäivät kaiken kaikkiaan ovat ihan äärimmäisen tärkeitä taloudellisesti”, Lehtonen vahvistaa. ”Silloin täytyy oikeasti pystyä myymään ravintola täyteen ja saada yhteistyökumppanit mukaan. Toisaalta on parempi näin. Se, että olisi lauantaipäivä, johon yhteistyökumppanit ei olisi päässyt mukaan, olisi ollut meille henkisesti vielä kovempaa. Se, ettei ajeta, on yhteistyökumppaneiden suuntaan selkeämpää, vaikka jälleen kerran täytyy siitä olla kiitollinen, että ympärillä olevat ihmiset ymmärtävät tämän. Siinä oli hevosihmisiä ja ihan uusiakin asiakkaita, jotka toisaalta tulivat tapahtuma-alalta, niin kyllä hekin sen ihan täysin käsittivät. Mutta onhan niitäkin, jotka soittavat ja ihmettelevät, että eivätkö he pääse raveihin.”
Lopullisesti vahinkojen suuruus selviää vasta, kun nähdään, kuinka pitkään ravitauko jatkuu. Teivo joutuu näillä näkymin ottamaan vielä iskuja vastaan.
”Kun oikeasti näyttää sille, ettei mitään yleisötapahtumaa vielä välttämättä toukokuussakaan järjestetä, niin meillä kaksi lauantaita vuoden viidestä osuu tälle jaksolle”, Lehtonen huomauttaa.
”Valmistaudutaan lähinnä siihen, että saataisiin ajaa ravit ilman yleisöä. Sehän me harjoiteltiin sunnuntaina, ja aika lailla tiedetään, mitä me siitä vielä parannetaan. Mutta tässä kohtaa, kuten Mäkisen Vesa sanoi, niin sitä asiaa työstetään. Ylätasolla vaan täytyy hoitaa kuntoon, että meillä on olemassa mahdollisuus ajaa kilpaa ilman yleisöä heti, kun yhtään tilanne lähtee menemään tästä normaaliksi.”
Henkilöstön suhteen Teivossa ei ole tehty radikaaleja ratkaisuja ainakaan vielä. Päivi Lehtosen mukaan keskusteluja on kuitenkin käyty ja kaikki pitämättömät lomat ja vapaat on syytä pitää nyt. Tilanteen jatkuessa myös tulevien lomien aikaistaminen tulee kyseeseen.
”Teivonlinnan lounasruokalassa olen joutunut jakamaan lomautusvaroitukset”, hän harmittelee. ”Katsotaan nyt, mikä ensi viikolla on tilanne, mutta tämän viikon jälkeen tuntuu siltä, että seuraavat kaksi viikkoa varmaan on todella hiljaisia. Tuskin lounasruokalaan riittää väkeä ja luultavasti Teivonlinna laitetaan kiinni.”
Teivossa on omat ratatallit, ja myös muut käyvät radalla ajamassa hiittejä. Radanhoidossa tingitään sen verran, ettei rataa pidetä kilpailukuntoisena, mutta Mikko Viitanen huolehtii siitä, että harjoitusajot onnistuvat.
Avainhenkilöiden terveys on yksi päällimmäisistä huolenaiheista. Lehtosen mukaan talleille on laitettu lappuja, että ylimääräiset ihmiset eivät saa siellä kulkea. Kaikki talleilla töissä olevat luonnollisesti pyrkivät välttämään tarpeetonta liikkumista työn ja kodin ulkopuolella.
”Radan tilanne on varmaan sama kuin kaikilla muilla yrityksillä tällä hetkellä. Epätietoisuus ja epävarmuus on nyt se, mikä syö”, hän kiteyttää. ”Toisaalta nyt tarttisi osata hoitaa asioita kuntoon, mutta tavallaan kun ei pysty tässä kohtaa tekemään kuin sen arjen ja perua kaikki mahdolliset alihankinta- ja palvelusopimukset, mitä on, koska ei radalla kovin paljon mitään tapahdu. Se, että pystyisi jotenkin miettimään, mitä seuraavaksi, on aika vaikeata. Hallituksen kanssa teimme lauantaina linjauksia ja suunnitelmia.”
”Jollain lailla tässä kuukauden aikana on pakko löytää ratkaisuja, millä lailla saadaan pyörät pyörimään taas. Muuten me ollaan ihan oikeasti sellaisessa lamassa, että sieltä ylös nouseminen on todella vaikeata. Ei tässä olisi varaa pitää Suomea kiinni enää pääsiäisen jälkeen, mutta tilanteet muuttuvat joka päivä.”
”Nyt jo tietää sen, että tässä on jo yhteistyökumppanit soitellut ja varoitellut, että ei he pysty niihin loppuvuoden velvoitteisiin, mitä he ovat lupailleet. Loppuvuodesta oman myynnin kannalta tulee tosi työlästä. Taas pitää löytää jostain sitä energiaa ihan hurjan lailla, että jaksaisi ideoida ja hakea uutta.”
Positiivisena puolena Lehtonen kokee sen, että ihmiset ovat pakollisen huilin jälkeen todennäköisesti innokkaampia lähtemään liikkeelle. Se kannattaa hänen mielestään hyödyntää.