Pekka Korpi kävi testaamassa Mikkelin uusitun kaviouran, ja totesi sen hyväksi. Kuva: Jarno Unkuri
Uutiset

Pekka Korpi testasi Mikkelin uusitun radan – ”Hevoset menevät tässä varmasti kovaa”

Joni Eriksson

Pekka Korpi kävi torstaina testaamassa Mikkelin uusitun kaviouran, ja antoi koeajon jälkeen kehut uusituista olosuhteista.

Elokuussa alkanut Mikkelin raviradan mittava remontti on saatu suurelta osin päätökseen. Urakan hieman venähtäneestä aikataulusta huolimatta Mikkelin raviradan toimitusjohtaja Kari Tiainen esitteli ylpeänä radan uusittuja olosuhteita.

”Uusitulta kaviouralta on kauttaaltaan poistettu noin 15-20 senttiä maamassaa, ja sen jälkeen sitä on lisätty kaikkinensa noin puolella metrillä”, Tiainen alusti. ”Kaarteiden kallistuksia on nostettu aiemmasta 12-12,5 prosentista 14 prosenttiin neljän sisimmän radan osalta. Ratojen 5-8 osalta kaarrekallistukset ovat 10 prosenttisesti, ja uloimmat radat kolme prosenttia ulospäin.”

Kaviouran lisäksi Mikkelin radan valaistus, äänentoisto sekä valjastuskatokset ovat uusittu. Sähkötyöt nielaisivat reilut 750 000 euroa ja maaurakka reilu 600 000 euroa. Remontin kokonaiskustannus ylittää 1,8 miljoonaa euroa, kun alkuperäinen arvio oli 1,75 miljoonaa.

”Erikoisuus valaistuksessa on, että jos tulisi sähkökatkos, joka kolmannen pylvään valaisimet jäävät palamaan, joten täyspimeyttä ei pääse syntymään”, Tiainen kertoi. ”Alkuperäisen kustannusarvion ylittyminen johtuu muun muassa lisätöistä, jotka olivat osittain jo tiedossa. Vaihdoimme esimerkiksi suurempia maamassoja kuin mitä alkuperäisessä suunnitelmassa oli. Etenimme niin, että tutkimme, mitä vanha rata oli syönyt, ja siirtelimme massoja sen mukaan.”

Lukuisia kertoja Mikkelin voittajakehään kaartanut Pekka Korpi kävi testaamassa radan ajamalla hiitin Terho Rautiaisen valmentamalla Easy Loverilla. ”Kultasormi” oli ensituntumalta oikein tyytyväinen rataan.

”Malli on varmasti hyvä”, Korpi kehui. ”Tietysti voi hetki mennä ennen kuin se painuu, mutta varmasti hevoset menevät kovaa tässä.”

Yksi suomalaisen raviurheilun suurimmista legendoista on tyytyväinen etenkin siihen, että olosuhteiden parantamiseksi tehdään tosissaan töitä.

”Mahdottoman suuria nämä investoinnit”, Korpi ihasteli. ”Todella hienoa, että jossain päin uskotaan vielä lajin tulevaisuuteen, ja tehdään näin paljon hommia sen eteen. Uskon, että silloin kun täällä on hyvät palkinnot, alkaa olla ruuhkaa hevosista. Ei varmasti kukaan tule tänne negatiivisin mielin.”

”Tänä päivänä esimerkiksi Ruotsissa on tällaiset suuret kallistukset melkein kaikilla pääradoilla. Täällä on kuitenkin erilainen profiili, kun tämä on niin pyöreä rata, monessa paikassa kurvit ovat paljon jyrkemmät. Täällä hevosen on varmasti helppo juosta, kaarteissa on kuin suoralla juoksisi, on niin paljon kallistusta.”

Uudet valjastuskatokset tulivat myös tarpeeseen. Uusi 46-paikkainen karsinallinen katos veti Korven ja Rautiaisen suupielet hymyyn.

”Aiemmat olivat pienet ja ahtaat, kesällä todella kuumat. Varmaan hevosihmisilläkin oli toiveissa, että ne purettaisiin”, Korpi nauroi. ”Nyt ne ovat aivan viimeisen päälle kunnossa.”

Ensimmäiset ravit uusitulla radalla ajetaan tiistaina 21.1. Virallisesti uusi rata vihitään käyttöön 22.2. Mikkelissä ravattavien Toto75-ravien yhteydessä.