Suomen Hippos toimitti raviradoille viime keväänä eläinlääkäriensä laatiman puhtaanapito-ohjeen.
”Joskus tulee tilanteita, joissa karsinassa tai katoksessa on ollut lääkitty hevonen, ja toinen hevonen voi saada lääkeainetta ravipäivänä. Ohjeella haluttiin kiinnittää huomiota puhtaanapidon tärkeyteen”, Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Arto Hytönen taustoittaa.
Lappeen ravirata desinfioi ja sinetöi vieraskarsinansa jo nyt. Sitä seuraa nyt Seinäjoen Ravikeskus, joka alkaa lokakuun alusta lähtien desinfioida karsinat ennen raveja ja sinetöidä ne ravien alkuun saakka. Tästä aiheutuu katoskarsinoiden käyttäjille 20 euron erillismaksu.
”Otimme asian alusta lähtien tosissaan. Mietittiin, mitoitettiin työmäärää sekä tehtiin laskelmia, ja päädyttiin tällaiseen malliin. Kesäkuussa oli alueen valmentajia koolla muidenkin asioiden tiimoilta. He ymmärsivät hyvin, että työmäärä ja kulut lisääntyvät ja että kilpailijoiden täytyy osallistua kustannuksiin. Niinpä he jopa suosittelivat tällaista käytäntöä”, Seinäjoen toiminnanjohtaja Jyri Saranpää aloittaa.
”Näin saadaan turvalliset katokset ja karsinat. Käydään läpi 100 katosta ja 23 karsinaa, ja viemme käytännössä puhtaat kuivikkeet tunkiolle jokaisen ravipäivän jälkeen. Lisäksi pesut ja desinfioinnit lisäävät kustannuksia. Meillä ratana ei ole siihen varaa”.
Arto Hytönen tervehtii Seinäjoen uudistusta mielihyvällä, muttei odota vastaavanlaista muutosta läpi raviratakentän.
”Radat ovat taloudellisesti ahtaalla, eikä tilanne ole helpottamassa ensi vuodeksi”, hän tiedostaa. ”Jokainen rata joutuu käymään kulurakenteensa läpi itse.”
Pelkästään positiivisia kommentteja uudistus ei ole synnyttänyt. Facebookissa epäiltiin, riittääkö Seinäjoen Ravikeskuksen tiedotteessa luvattu kuivikkeiden ”säännöllinen” vaihtaminen takaamaan turvallisuuden. Saranpään mukaan kuivikkeet vaihdetaan kaikkiin raveihin.
”Sairaalatasoa puhtaus ei jatkossakaan ole, mutta se on parempaa kuin ennen, vaikka taso on tähänkin asti hyvin kelvannut. Vastuu ja valinta on edelleen valmentajalla. Me suhtaudutaan asiaan vakavasti ja hoidetaan oma osamme”, Jyri Saranpää lupaa.
”Meistä turvallisuus on nyt riittävällä tasolla, mutta tehdään korjauksia ja täydennyksiä, jos puutteita ilmenee.”
Samassa yhteydessä uudistuksen kanssa Seinäjoki ilmoitti ottavansa käyttöön 20 euron sakkomaksun ravien jälkeen siivoamatta jääneestä katoksesta tai karsinasta. Facebookissa oltiin huolissaan, kuka on vastuussa, jos kyseessä on jaettu karsina. Saranpään mukaan jokainen käyttäjä vuorollaan.
”Sen verran yhteishenkeä pitää olla, että kukin vuoronsa jälkeen asian hoitaa kanssakilpailijoita kunnioittaen. Ensisijaisesti karsinat jaetaan saman valmentajan hevosille. Siivoamattomuus ei kuitenkaan ole varsinaisesti ongelma nytkään, yhteisvastuu toimii hyvin ja niin sen pitää ollakin”, hän kiittää.
Osana uudistusta kaksi MVET-klinikan käytössä olevaa katoskarsinaa palvelevat jatkossa ravien aikana pelkkinä katoksina.
”Harmi sikäli, että kysyntää karsinoista on raveissa tuplasti enemmän kuin tarjontaa. Pesut ja desinfioinnit vaativat kuitenkin sen verran aikaa, että emme pysyisi tahdissa mukana. Klinikka palvelee nykyään viitenä päivänä viikossa”, Jyri Saranpää perustelee.
Lokakuusta alkaen Seinäjoen Ravikeskus alkaa desinfioida ja sinetöidä katoskarsinat ja periä niistä erillisen 20 euron käyttömaksun.
Siivoamattomasta karsinasta tai katoksesta peritään jälkikäteen 20 euron maksu.