Vermon kavioura on vappuaattona kuin louhos, mutta remontin valmistuttua on rata entistä nopeampi. Kuva: Timo Koljonen
Uutiset

Vermon rataremontti edistyy – “Kivituhkamme spesiaalitavaraa”

Ada Pykäläniemi

Vermon suuri rataremontti on edennyt aikataulussa, vaikka kaikki ei ole sujunut suunnitelmien mukaan. Kivituhka on hankittu erikoistilauksena, ja uusi hiittisuora avattiin etuajassa.

Neljän viikon remontti alkoi huhtikuun 14. päivän jälkeen ja kestää vielä pari viikkoa. Tällä hetkellä kavioura on suljettu työmaa, jonne pääsee vain luvalla ja huomioliivit yllä, turvakengät jalassa sekä kypärä päässä.

”Meillä oli eilen kokous urakoitsijan kanssa, ja vakaa uskomus on, että 12. toukokuuta ollaan valmiita, jos ei yllätyksiä tule. Aikataulullisesti ollaan siis suunnilleen puolessa välissä, mutta muita töitä toki riittää sen jälkeen”, kertoo Vermon ratamestari Juha Keskimaunu.

Remonteissa tulee aina jotain yllätyksiä, ja siksi yrittäjähengessä ollaan vuorokausiin otettu lisää tunteja sieltä, mistä niitä saa. Eli yön tunneista. Pohjaa jouduttiin poistamaan odotettua enemmän, mikä lisäsi työnmäärää ja nosti hintaa. Lisäkustannus pitää kokonaisbudjetissa pihistää myöhemmin jostain muualta.

Mutta Keskimaunu ei valita, vaan istuu innolla koneiden ratissa. Maa-ainesta on siirretty hurjat määrät.

”Kaikki vanha pinta kaviouralta poistettiin. Siitä lähti enimmillään 60 senttiä ja ohuimmillaan 27 senttiä pois. Kaikki kulunut materiaali otettiin pois, jotta päästiin puhtaille pohjille.”

Ratamestari kertoo, että pohjan päälle ajettiin 0-90 millimetristä mursketta keskimäärin 35-40 senttimetriä ympäri rataa, paikoitellen jopa 60 senttimetriä.

”Sitä tuli todella paljon ja sillä korjattiin kallistukset kuntoon. Sen päälle ajetaan 0-16 millistä mursketta, jotta saadaan pinta suljettua eivätkä hiekat häviä johonkin. Sitä tulee noin 10 senttimetriä. Sen jälkeen ajetaan 0-8 millistä joustohiekkaa noin 3 senttimetrin kerros, jonka päälle tulee vielä kivituhkat.”

Radalle tilattu kivituhka ei ole mitä tahansa, vaan laatuluokiteltua ja kallista tavaraa, jota on vaikea saada.

”Sen yhtenä ominaisuutena pitäisi olla se, että se kestää käyttöä. Tämä kivituhka on kubisoitua eli muotoiltua, siinä ei ole terävää särmää lainkaan. Lisäksi se on murskattu solidista kalliosta, joten kivissä ei ole ollut lohkeamia lainkaan. Tämä on hankittu asfalttirakennuspuolelta.”

(Juttu jatkuu kuvan alapuolella.)

Tällä hetkellä kaikki pintamateriaali on saatu kuorittua pois ja vanhaa ainesta kuljetetaan pois alueelta. Pohjimmainen kerros on levitetty lähes kokonaan.

”Sitä on nyt noin 800 metrin matkalla, ja perässä on vedetty jo seuraava kerrosta noin 400 metriä. Etusuoralle on kokeeksi vedetty jo joustohiekkaa muutama kasetti, jotta nähtiin, miten aines alkaa tiivistyä. Hyvin on tiivistynyt.”

Kun kaksi pohjakerrosta on saatu valmiiksi, alkaa varsinainen pintaselvitys.

”Kun radan yli on vedetty joustohiekka, se kastellaan, tiivistetään ja tarvittaessa suolataan, jotta se pitää kosteutta mahdollisimman pitkään. Uusi tavara on aina vähän vanhaa tavaraa pehmeämpää. Pohja ei saa läpäistä vettä, sillä jos pisara menee siitä läpi, menee hevonenkin. Mutta kun rata toimii, se ottaa vettä vastaan ja imee sitä, eikä mene niin liejuiseksi kuin vanha pohja.”

Kaarteen profiili tulee muuttumaan kokonaan. Keskimaunu sanoo nauraneensa työkavereilleen, ettei ehkä kannata enää pysäyttää kasteluautoa kurvissa.

”Kovin lähellä kaatumista ollaan jo ajaessa, joten kannattaa jatkaa matkaa vaan. Prosentuaalisesti kallistuksen lisäys ei ole suuri, kun sisärata pysyy paikoillaan, mutta silti radan ulkoreuna nousee aiemmasta 60 senttimetriä. Käytännössä muutos on tosi iso. Lopuksi rata vielä jyrätään ja kiilataan, jotta sen muoto säilyy.”

Edellistä remonttia radalle tehtiin vuoden 2017 kuninkuusraveja varten, ja silloin vain pintamateriaali vaihdettiin. Näin suurta remonttia ei Vermossa ole tehty sitten sen valmistumisen.

”Kurvikallistuksia on tehty ja pintamateriaalia uusittu, mutta näin syvää ei ole aiemmin tehty. Rata on siis yli neljäkymmentä vuotta vanha. Vaikkei kavioura ole kuin kilometrin mittainen, mutta pinta-ala on 3 hehtaaria, joten sitä alaa on aivan pirusti. Toiveissa on, että tämän myötä työmäärä vähenee. Ainakin uudesta radasta tulee nopeampi.”

(Juttu jatkuu kuvan alapuolella.)

Upouutta Vermon radalla on hiittisuora. Raidejokerin myötä Ravitie suljettiin ja edellinen suoranpätkä sen tuntumassa poistui kokonaan käytöstä. Keskimaunu, ravirata ja ratavalmentajat miettivät yhdessä, mihin uusi rakennettaisiin.

”Valmentajien kanssa löydettiin sopiva paikka ja se sopi kaupungeille, koska kyseinen tienpätkä ei ollut virallinen tie. Hiittisuora tehtiin pääsisäänkäynnin vieressä olevan suuren parkkipaikan ja jätemäen väliin.”

Keskimaunu laskee, että jos mukaan ei lueta alun kiihdytysmatkaa ja lopun hidastamispätkää, on tehokasta hiittisuoraa noin 450 metrin verran ja matkalla pieni mäki.

”Se menee tallialueen reunaa pitkin ja rantalenkin kautta pääsee taas takaisin. Tein reiän lämmittelylenkkiä ympäröivään rataan, ja myös sieltä pääsee hiittisuoralle. Suoraa porotetaan yhteen suuntaan turvallisuussyistä. Vaikka siinä ehkä pystyisi menemään kahteen suuntaan, tuo jätemäki jonkin verran näköesteitä. Nyt on tilaa mennä turvallisesti.”

Jätemäellä toimii frisbeegolfrata, ja siksi suoraa suunnitellessa huomioitiin se, että hevonen saattaa katsella harrastajia. Hiittisuoraa on tehty frisbeegolfaajien kanssa kommunikoiden, sillä he ovat aivan vierekkäin hevosten kanssa. Aikataulut kuitenkin eroavat niin paljon toisistaan, että käytännössä liikkeellä ollaan eri aikaan.

”Hevosia ajetaan pääsääntöisesti aamupäivällä, ja frisbeegolfaajat saapuvat paikalle iltapäivästä töiden jälkeen. Ruuhkat eivät kohtaa. Kaikelle liikunnalle on tilaa, ja sovittiin yhteisymmärryksessä, että sopu sijaa antaa puolin ja toisin. Reagoidaan myöhemmin, jos jotain reagoitavaa tulee. Ikinä ei ole rantalenkistäkään tullut mutinaa, ja se ympäröi frisbeegolfrataa.”

Uusi hiittisuora on tehty ratavalmentajien toiveita kuunnellen, se kun on pääsääntöisesti heitä palvelemassa. Suorasta tehtiin enemmistön toivomusten mukaan hyvin pehmeä.

”Se on Åke Svanstedtia lainatakseni oikea santabaanamalli. Suoralla on ohkaisimmassakin kohdassa 20 senttiä irtopintaa. Siinä saa hitaammallakin vauhdilla pulssin ylös.”

Ennen suoran tekoa paikalta poistettiin kaikki asfaltti. Sitten päälle ajettiin murskeet ja pinta, ja reitti myös salaojitettiin.

”Se tehtiin kerralla kunnolla. Toki sitten, kun sataa kunnolla, on se jonkin aikaa märkä.”

Hiittisuora koeajettiin lähes sillä kellonlyömällä, kun se viime perjantaiaamuna valmistui.

”Noin kello 7.07 Tienhaaran Sirpa ja Neuvosen Riikka kävivät ajamassa ensimmäiset kavionjäljet”, nauraa Keskimaunu. ”Tarkoitus oli saada se vapuksi valmiiksi, mutta saatiin se jo viikkoa ennen. Ja sen jälkeen se on ollut käytössä joka päivä. Vielä ei ole tullut negatiivista palautetta. Kaupunkiolosuhteisiin nähden meillä on tosi hyvät treeniolosuhteet, ja erityisesti myös hevosystävälliset. Se on tärkeää.”

Elektronisten töiden kanssa on tullut viivästyksiä eikä Keskimaunu tarkalleen tiedä, milloin se puoli valmistuu. Tavaroiden toimitus junnaa pandemiatilanteen vuoksi.

"Suuri osa elektroniikasta tulee Kiinasta merta myöten, joten tarkkaa tietoa ei ole, milloin tilatut tuotteet saapuvat. Kaikki kaapelit niitä varten on jo myllätty maahan ja peitetty. Tällä hetkellä vain odotellaan, että jossain vaiheessa päästään uusimaan infonäyttöjä, keskikentän indikaattoritaulu ynnä muuta."

Koronatilanteen keskellä Keskimaunu haluaa lähettää terveisiä ja tsemppiviestiä koko hevosväelle.

”Meillä on todella hieno ala ja laji. Yritetään pitää ne otsikoissa positiivisilla asioilla ja henkeä nostattavilla kommenteilla. Nuoret ammattilaiset osaavat tämän jo. Murheita on aina, mutta jos me itse puhumme pelkästään negatiivisesti asioistamme, tulee siitä myös yleisön silmissä negatiivinen kuva ja kukapa sellaiseen mukaan haluaisi. Voitaisi kaikki ottaa mallia Beatboxerin Jarmo Villasesta, joka on neljäs maalissa ja huutaa, että jumalauta tämä on hienoa! Meillä on kuitenkin hyviä puolia enemmän kuin huonoja, pysytään positiivisina.”