Klikatkaamme! Jakakaamme! Kehukaamme!

Me raviurheilun ystävät suremme lajin supistunutta näkyvyyttä. TotoTV toki tarjoaa hevosurheilua tuutin täydeltä, mutta vapailla kanavilla vuosikymmeniä kestänyt ravilähetysten ketju katkesi tammikuussa.

Kukoistaakseen urheilulaji vaatii kasvupaikan auringossa, siis näkyvyyttä kaiken kansan silmissä.

Varjon puolelle alettiin ajautua vuonna 2014, kun Viestintävirasto kielsi sponsoroitujen lähetysten näyttämisen Ylellä. Virasto tulkitsi, että Fintoton pelituotteet olivat yleisradiolain vastaisesti ravilähetyksissä esillä.

Alkoi evakkoretki Pöllölaaksoon. MTV:n mylly jauhoi raviohjelmia kolme vuotta. Lähetyksien sisältöä uudistettiin – ja kanavan palauteboksiin tulvi tulikivenkatkuista tavaraa. Katsojaluvut eivät täyttäneet tavoitteita, ja pian pimeni ravien osalta myös MTV.

Samaan aikaan painetun sanan puolella raviaiheiset artikkelit ja uutiset ovat niin ikään vähentyneet. Toimituksissa vedotaan lukijabarometreihin, jotka ovat lajimme osalta korutonta kertomaa. Raviurheilu jää kiinnostavimpien aihepiirien tikapuilla alimmille askelmille.

Tähän ei kuitenkaan pidä alistua. Barometrien lukemat muuttuvat alati. Harvan urheilulajin kiinnostavuus on kiveen kirjoitettu. Yleensä kansainvälinen menestys tuo nostetta lajin siipien alle. Takavuosien kestosuosikin mäkihypyn asema on romahtanut. Kymmenen vuoden takainen trendilaji curling on kutistunut takaisin marginaaliin. Hiihto jojottelee ylös ja alas. Elektroninen urheilu – eli kansankielellä tietokonepelaaminen – on syöksynyt ilotulitteen lailla lajitaivaalle.

Mediataloissa tutkitaan herkeämättä, miten paljon mitäkin artikkelia luetaan ja miten paljon mitäkin lajia seurataan. Netissä julkaistujen juttujen klikkausmäärät syynätään toimitustiimien viikkopalavereissa, ja johtopäätöksiä vedetään. Tätä aihepiiriä enemmän, tätä vähemmän.

Jokainen raviharrastaja voi vaikuttaa klikkausten määrään ja siten lajin näkyvyyteen. Yhdessä toimimalla käänne parempaan on mahdollinen.

Siis kun raviaiheinen artikkeli julkaistaan, klikatkaa se auki, jakakaa sitä sosiaalisessa mediassa suosittelevien saatesanojen kera tai lähestykää toimituksia perinteisin keinoin ja kehukaa aiheen olleen teille mieluinen.

Toimituksissa noteerataan jokainen palaute, ja mediakentän kiristyvässä kilpailutilanteessa ollaan hanakoita reagoimaan niihin.

Kyynikot voivat mieltää toiminnan manipuloinniksi, tekohengityksen antamiseksi raviurheilulle. Pikemminkin kyse on ruohonjuuritason lajimarkkinoinnista. Raotetaan hevosalaa tuntemattomille sitä tarinoiden aarrearkkua, joka raviurheilulla on tarjota. Näytetään toimituksille, että meitä kiinnostuneita piisaa. Tämän viestin välittäminen on nykyään yhtä helppoa kuin hiiren klikkaaminen.

Aivan kuten raveihin paikan päälle tulemisessa, myös lajia koskevien artikkelien huomaamisessa ummikot tuttavamme tarvitsevat tuuppausta. Kynnys on usein korkea. Lisäksi uutisvirta on nykyään niin vuolas, että moni tarina lipuu silmien ohi uppotukin lailla, ellei sitä erikseen sieltä esiin nosteta.

Ravien rauta on juuri nyt hehkuvaa. Median tutka on havainnut tuhkimotamma Ranch Kellyn kiehtovan tarinan. Esimerkiksi Hesari ja Yle ovat raportoineet Ranch Kellyn Ranskan valloituksesta, vaikka niiltä ei raviurheilulle viime aikoina palstatilaa ole pahemmin liiennyt.

Tiedotusvälineet keskittyvät harvojen käsiin. On yleistä, että sama konserni julkaisee sanomalehteä ja pyörittää netin uutispalvelua sekä omistaa radio- ja televisiokanavan.

Kohonneista klikkausmääristä voikin olla lyhyt tie takaisin television taikamaailmaan.

Antti Pylkkänen

Ravien äänityöläinen

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi