Lukijan kynä: Loimilähdön ostaminen tyssäsi yllättävään ongelmaan
Tiedustelin Teivosta loimilähdön ostamista arkiraveihin. Hämmästykseni oli suuri, kun vastaus oli suoraan ei. He kuulemma tarvitsevat siihen ensiksikin loimittajat, ja toisekseen heidän pitäisi myydä kaikki lähdöt. Muuten se vaikuttaa valtiontukiin liikaa.
Miten voi myydä kaikki lähdöt, jos ei myy ensimmäistäkään? Harvoin kai kukaan kaikkia ravipäivän lähtöjä kerralla ostaa.
Paljon puhutaan, että raviurheilu tarvitsee kumppaneita. Ne tuovat rahaa ja usein asiakkaita raveihin. Mihin raviurheilu menee, jos ei voi markkinoida edes itseään ja pitää vielä kaiken huipuksi kieltäytyä sponsoreista? Minkä takia radat tarvitsevat markkinointihenkilöstöä palkkalistoilleen ja jopa omaa markkinointiyhtiötä, jos vastaus ostotarjoukseen on, ettemme voi myydä, ettei tuet vähene?
Jotkut muut, nimeltä mainitsemattomat radat kuulemma kirjaavat loimilähtötuotot eri sarakkeeseen, jolloin niillä ei ole mitään merkitystä tukiin.
Kuinka tällaisella järjestelmällä voi muuta kuin passivoittaa ratoja? Nyt olisi viimeinen hetki aktivoitua, että tämä hieno laji säilyisi tulevaisuudessakin.
Toivotaan että tähän hommaan tulee pikimmiten joku tolkku. Tekeehän valtaosa valtiontukia saavista yrityksistä, esimerkiksi vientiyhtiöistä, reippaasti tulosta. Miksi raviratayhtiö ei saisi saada myynnistä tuloja?
Pahoitin asiasta mieleni niin, että tarjouduin henkilökohtaisesti ostamaan yksiin iltaraveihin kaikki viisi Toto5-lähtöä. Sekin torpattiin, koska loimissa olisi ollut aika kärjekäs viesti tukisysteemiä ja sen passivoivaa vaikutusta kohtaan.
Janne Bährend
raviharrastaja, Sahalahti
Vastauksena edelliseen
Valtiontukijärjestelmän piikkiin tapahtunutta ei voi laittaa. Yksittäisen 500 euron loimilähdön myymisellä ei ole valtiontukeen vaikutusta. Totta sitä vastoin on, että arkiravien kulut on jouduttu karsimaan minimiin. Jos loimittajia tarvitaan, ne joudutaan järjestämään erikseen, olipa loimilähtöjä yksi tai viisi. Siitä tulee väistämättä kustannuksia.
Kohta valtiontukijärjestelmä muuttuu, kun siirrytään lisenssimarkkinaan. Toivotaan, että se on uusi alku myös ravien markkinoinnille.
Asko Koskinen
puheenjohtaja, Tampereen Ravirata Oy