Suomen kesä on ollut poikkeuksellisen helteinen. Viime viikon tiistaina mitattiin kesän 71. hellepäivä, kun Lappeenrannan Konnunsuolla lämpötila nousi 25,4 asteeseen.Syyskuussa aamut ovat kuitenkin jo raikkaita. Lappeen raviradan toimitusjohtaja Teemu Keskitalo on aloittanut päivänsä ennen kahdeksaa. Illalla ravataan karsinnat radan pääkilpailuun, Villinmiehen Tammakilpaan.Oikeastaan ravipäivän konkreettiset valmistelut on aloitettu jo aikaisemmin. Radalla ei esimerkiksi ole ostettua ulkopuolista siivouspalvelua lainkaan, vaan kaikki hoidetaan talkoilla. Ravintolan lattiat, vessojen siivoukset, pensaiden leikkaukset, totohalli ja pukuhuoneet..Keskitalo sanoo, että toimitusjohtajan tulee osallistua talkoisiin itsekin, jotta porukka jaksaa innostua mukaan.”Varmaan 40 talkoot on minun aikana järjestetty ja olen ollut itse vetämässä niitä kaikkia. Kun on tekemässä mukana, silloin saa muutkin innostumaan”, Keskitalo vakuuttaa. ”Mitä olen kuullut, täällä ei talkoohenki niin hirveän hyvä ole ollut, mutta nyt meillä on parhaimmillaan ollut paikalla 50 henkeä. Sunnuntainakin oli 30.”Talkoolaiset ovat paikallisia hevosharrastajia tai muita raveista kiinnostuneita. Keskitalo painottaa vuoropuhelun ja yhdessä tekemisen tärkeyttä.”Yhdessä tässä tehdään tätä hommaa ja paikalliset ovat hyvin mukana.”.Teemu Keskitalo33-vuotias Lappeen raviradan toimitusjohtajaAmatööriohjastajana SM-kultaa (2014), EM-kultaa (2015), PM-hopeaa (2015) sekä Amatööriohjastajien MM-kisojen viides sija vuodelta 2016Valmentaa B-lisenssillä kolmea hevostaKotipaikka Myrskylässä yhdessä avopuoliso Viivi Hovin kanssaStatistiikka ohjastajana 2829: 160-204-218Statistiikka valmentajana 491: 38-44-31Starttaa huomenna keskiviikkona Vermossa Target KronosillaLappeen päätapahtuma Villinmiehen Tammakilpa ajetaan tulevana lauantaina.Vielä muutama vuosi sitten Lappeenrannan raviradan tilanne oli haastava muutenkin kuin talkoohengen osalta. Radan taloudellinen tilanne oli kurja. Vuonna 2019 raviradan osakeyhtiö oli laskenut liikkeelle 100 000 euron pääomalainan, jolla oli tarkoitus parantaa yhtiön rahoitusasemaa. Laina piti maksaa pois Kuninkuusravituotoilla, mutta valtuuskunta sivuutti Lappeen hakemuksen, eikä Kuninkuusraveja myönnetty radalle vuoden 2020 haussa. .Tahto Kuninkuusravien saamiselle Etelä-Karjalaan oli kuitenkin kova. Ratayhtiön hallitus näki, että valtuuskunnan syyskokouksessa 2023 olisi pakko onnistua Kunkkarit saamaan, mutta sitä ennen radan mahdollisuuksia täytyisi parantaa.Syksyllä 2022 silloinen toimitusjohtaja irtisanottiin. Syyksi muotoiltiin hallituksen ja toimitusjohtajan erilaiset näkemykset radan kehittämisestä. Loppuvuodesta raviratayhtiö tiedotti valinneensa toimitusjohtajaksi ensin amatööriohjastajana ja -valmentajana ja sittemmin kilpailijalisenssillä operoineen Teemu Keskitalon. Syvällä raviurheilijan käytännön elämässä siis, mutta radan toimitusjohtajaksi? Uutista lukiessa kovin moni ei tainnut uskoa hänen onnistuvan. Lappeen hallitus uskoi, ja nyt näyttää siltä, että he olivat oikeassa.”Se tilanne, johon tässä tulin… No, jos suoraan sanon, aika moni olisi voinut jättää avaimet pöydälle ja lähteä muihin hommiin, kun tähän todellisuuteen tuli. Rahaa ei ollut ja laskuja oli iso nippu pöydällä. Kyllä se karkeasti sanottuna vähän haastava tilanne oli miettiä, mitä lähdetään tekemään”, Keskitalo kertoo. ”Tietysti monet radat ovat vastaavassa tilanteessa, että on pitkään tehty tappiota ja täällä oli viimeinen hetki tehdä jotain.”Teemu Keskitalo on nyt ollut pestissään vuoden ja kahdeksan kuukautta. Kun Hevosurheilu saapuu radalle karsintapäivän aamuna, kiinnittyy huomio ensimmäisenä alueen siisteyteen. Uuden toimitusjohtajan aloittaessa tilanne oli varsin toisenlainen.”Kyllä tämä oli vähän jäänyt sillain, että paikat olivat rempallaan ja joka nurkka täynnä romua. Ensimmäisiin raveihin ei voinut ajatella, että lähdetään pyytämään yleisöä paikalle. Ensin piti saada paikat siistiksi, että tänne kehtaa ketään pyytää”, Keskitalo toteaa.”Kun tulin, oli grillikioski ja kahvio suljettu. Ymmärrän, että säästetään kuluissa, jos tänne ei ketään tule, mutta uskoin kyllä siihen, että pakko niitä pisteitä vaan on avata ja sillä saada yleisö takaisin”, Keskitalo sanoo. ”Toto-hallissakin katto on vuotanut monta vuotta ja se oli ratkaistu sillä, että ovet oli suljettu. Se ajatusmaailma oli sellainen. Totohallin kiinnipito oli kuitenkin monelle ravivieraalle harmitus ja siitä tuli heti yhteydenottoja, että eikö sen saisi auki.”.Mikään radan tilanteessa ei varsinaisesti tullut yllätyksenä Keskitalolle. ”Oli minulla aika vahva kuva tilanteesta. Olin käynyt raveissa täällä ja tiesin, että kehittämistä täytyy tehdä. Paljon asioita varmasti tehty hyvin ennenkin, mutta jotain muutosta vaadittiin. Lähdin omalla tavallani tekemään, ja ainakin nyt näyttää, että ihan hyvin on siinä onnistuttu.”Suurin onnistuminen oli Lappeenrannan kaupungin mukaan saaminen kuninkuusravihankkeeseen. Se varmasti isolta osalta ratkaisi myös sen, että Hippoksen valtuuskunta myönsi Lappeelle vuoden 2027 Kuninkuusravit. Myös radan taloudellinen puoli on parantunut.”Viime vuosi oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka olin täällä. Liikevaihtomme nousi yli 100 000 euroa. Aiemmin se on ollut 250 000 euron luokkaa, ja nyt se nousi 350 000 euroon, prosentuaalisesti aika merkittävä parannus”, Keskitalo kehaisee.”Mitään ei tietysti tapahdu hetkessä, ja sellainen tavoite oli, että päästään jollain keinolla lähelle nollatulosta. Viime vuonna jäätiin vain vähän toista tonnia tappiolle. Se oli edellisiin vuosiin nähden aika hyvä vuosi, kun on niitä sadan tonnin tappiovuosiakin ollut.”Tänä vuonna yhtiön tavoitteena on plussatulos. Keskitalo kertoo tällä hetkellä näyttävän siltä, että se toteutuu.. Kello on puoli yksitoista aamupäivällä. Ravivalmentaja Tapio Mäki-Tulokas soittaa Keskitalolle, ja kertoo, että yksi hänen illalla kilpailevista hevosistaan on sairastunut ja joutuu jäämään pois. Lappeen raviradan organisaatio on pieni, joten Keskitalo hoitaa myös kilpailusihteerin työt.”Otan ilmoittautumiset vastaan ja suunnittelen sarjat. Niihin on kysytty toiveita paikallisilta hevosihmisiltä, että saataisiin mahdollisimman sopivia sarjoja, vaikka eihän kaikkien toiveita pysty toteuttamaan”, Keskitalo sanoo.Keskitalon lisäksi toimistossa työskentelee osa-aikainen toimistosihteeri Iina Ahtiainen, jonka kanssa Keskitalo ottaa ravipäivinä vastaan poisjäännit ja tekee katoslistat. Ravintolassa on niin ikään osa-aikaista, tarvittaessa töihin kutsuttavaa väkeä.”Hoidamme sihteerin kanssa loimitilaukset, kukkaseppeleet ja palkinnot. Yhteistyökumppaneita on aika paljon ja niistä tulee myös juoksevia asioita. Ravipäiviin pitää suunnitella kaikki järjestelyt, esimerkiksi ensi lauantaina ravintola on tupaten täynnä.”.Kesällä 2020 kesken ravien pettäneen radan jälkeen kaviouran hoitoon on panostettu jo ennen Keskitalon tuloa taloon, ja se on saanut kiitosta kilpailijoilta. Ravipäiviä radalla on tänä vuonna yhteensä 14. Ne eivät riitä kokopäiväisten työntekijöiden palkkaamiseen, vaikka rataa täytyy hoitaa myös valmennusajoa varten. Koska ratamestari Juha Eskelinen on osa-aikainen, on radanhoito ratkaistu niin, että kovempaa harjoitusajoa varten rata pidetään kunnossa kahtena päivänä viikossa.”Keskiviikko ja lauantai on meillä hiittipäiviä, silloin rata laitetaan viimeisen päälle kuntoon. Muina päivinäkin voi radalle tulla, kiinteistöhoitaja tai ratamestari pyyhkäisee radan päivän päätteeksi tai seuraavana aamuna ja se pysyy ajettavana”, Keskitalo kertoo.”Ratatalleja meillä ei ole, mutta harrastajia käy paljon. Kesällä vilkkaampaan aikaan käy 30 harjoittelijaa päivässä. Ratamaksuja ei ole ollut käytössä, mutta ensi vuodeksi varmaan jotain tarvitsee miettiä.”.Lappeessa kiinteistön ja radan hoitoon on saatu väkeä palkattua erilaisten palkkatukijärjestelmien kautta.”Näitäkin vaihtoehtoja on pitänyt miettiä, että saadaan kuluja alas. Korjausvelkaa ja rästiä on aika paljon, kuten kaikilla radoilla, ja itselläkin on aika usein porakone kädessä, jos tarvitaan. Kyllä tämä raviradan pyörittäminen vaatii, että toimitusjohtajakin tekee aika monta eri hommaa”, Keskitalo toteaa.Ratamestarin apulainen lienee Suomen kokeneimpia. Mikkelin entinen ratamestari Jyrki Lepistö jakaa nykyään työaikansa Lappeen ja Kouvolan välillä. .Lounaan jälkeen Keskitalo käy tallialueella varmistamassa, että kaikki on kunnossa illan raveihin. Osassa katoksia on uusi maalipinta. Rata tekee yhteistyötä Saimaan ammattiopisto Sampon kanssa, jonka maalauspuolen opiskelijat maalaavat katoksia ja totohallia osana opintojaan. Myös tallialueen hiekkakenttä lanataan radanhoitajien toimesta ennen raveja. Tänään tallialue myös kastellaan, sillä voimakas tuuli nostattaa pölyä..Lappee on poikkeus ratojen joukossa siinä, että se tarjoaa kilpailijoille katosten karsinat desinfioituina ja sinetöityinä.”Desinfiointi tehdään edellispäivänä tai kilpailupäivän aamuna. Sen jälkeen ne ovat valvotussa tilassa, kunnes sinetti avataan. Kiinteistöhoitaja Toni Kungas desinfioi ne reppuruiskulla, sitten ovet laitetaan säppiin”, Keskitalo kertoo. ”Kyllähän se kuluja tietysti tuo, eikä meillä ole mitään karsinamaksua olemassa, mutta se varmaan väkisin joudutaan ottamaan käyttöön kustannusten nousun takia.”Tallialuetta kohennetaan myös kolmen vuoden päästä siintäviä Kuninkuusraveja varten. ”Nyt on suunnitteilla lämmin pesuhalli katosten yhteyteen. Pikkuhiljaa tehdään asioita, joita pystytään omalla kassalla tekemään. Uskon, että se vähentää investointipainetta lähempänä tapahtumaa. Se aina vähän maksaakin, jos joutuu kiireellä tekemään”, Keskitalo huomauttaa..Moni sanoo, että hävettää mun kanssa käydä jossain, että eikö siinä tinkimisessä ole mitään rajaa. Mutta ei siinä kyllä ole.Teemu Keskitalo.Kello kahden aikaan Keskitalo menee laittamaan sponsoriloimet valmiiksi radan viereen. Yhteistyökumppanien löytäminen on ollut isossa roolissa siinä, että radan tulos on parantunut.”Kun katsotaan mainosaitaa, siellä kaikki on uusia yrityksiä. Aita on päivitetty kuntoon ja on jo jouduttu tekemään lisää aitaa, kun tila loppui kesken”, Keskitalo kehuu.Keskitalon mukaan yhteistyökumppanimyynti kolminkertaistettiin ensimmäisenä vuonna.”Vähän ehkä yllättikin, miten nopeasti yritykset huomasivat, että radalla tapahtuu ja tänne kannattaa satsata.”Keskitalo kertoo, että esimerkiksi viime syksynä yleisöalueen puolelle tehty uusi voittajakehä toteutettiin yhteistyökumppanien avulla. ”Parilla sadalla eurolla hain siihen tolpat ja köydet, siinä se. Siinä on kuitenkin mursketta pari–kolme kuormaa ja kyllä siinä varmaan yhteensä on noin 15 000 euron materiaalit”, Keskitalo laskee. ”Kaikki on tehty niin, että hattu kourassa on menty pyytämään vaan. Kun on avoin ja kertoo tilanteen ja saa yhteistyökumppanit mukaan uskomaan tähän, sillä on onnistuttu.””Olen aina ollut kova tinkimään. Moni sanoo, että hävettää mun kanssa käydä jossain, että eikö siinä tinkimisessä ole mitään rajaa. Mutta ei siinä kyllä ole”, Keskitalo naurahtaa, vain puoliksi leikillään. .Sponsoriloimien jälkeen Keskitalo auttaa Kungasta ratavalintataulun kiinnityslenkkien teossa. Sen jälkeen lähdetään viemään mainoskylttiä illan raveista tien viereen. Karsintailta on myyty Etelä-Karjalan Osuuskaupalle eli Eekoolle. S-etukortilla on ilmainen sisäänpääsy ja kolmellesadalle ensimmäiselle on jaossa ämpäri suklaalevyineen. Lappeessa huomio ei kuitenkaan ole pelkästään yleisössä.”Siitä asti, kun olen tähän tullut, on joka raveissa kaikille hevosenhoitajille jaettu jokin eväspussukka. Siinä voi olla esimerkiksi mehu ja hedelmä ja myslipatukka. Ei se iso juttu ole, mutta kyllä sitäkin moni arvostaa”, Keskitalo kertoo. ”Johonkin raveihin ollaan saatu se yhteistyökumppanin kautta ja muuten ostamme sen itse. Tänään ja seuraavissa raveissa hevosenhoitajat saavat Eekoolta eväsämpärin, jossa on suklaata, hevosille porkkanaa ja muita tuotteita.”.Yhteistyökumppanuuksien avulla huomioidaan hevosten taustajoukkoja myös muuten. Uusin innovaatio on voittokakku jokaiselle ravien voittajalle.”Meidän hallituksen jäsen Mikko Kenttämaa osti paikallisen leipomon, ja sieltä tulee täytekakut kaikille voittajille. Jotain uutta pitää välillä keksiä ja tämä on kyllä tykätty. Mukaan saa myös uutta Ravikahvia.”.Keskitalo panostaa kilpailijoiden viihtyvyyteen, ja saa siitä jatkuvasti kiitosta sosiaalisessa mediassa.”Yhteistyökumppanien kautta esimerkiksi ohjastajien pukuhuoneissa on eväät. Siellä on tarjolla sämpylää ja pullaa ja kahvia, sekä miehillä että naisilla. Joku tietysti voi ajatella, että miksi niitä tarjotaan, että se on myynnistä pois, mutta en näe sitä niin”, Keskitalo sanoo.”On sitä moni kuski kehunut ja sen takia moni tänne varmaan tuleekin. Kyllä niistä kilpailijoista vaan pitää huolehtia. Jos meillä ei ole kilpailijoita, ei ole hevosia eikä ravejakaan. Siitä on lähdetty, että saadaan kilpailijat viihtymään.”Ravien aikana Keskitalo juttelee yhteistyökumppanien kanssa ja käy palkitsemassa sponsorien kanssa jokaisen lähdön voittajan. Toisen ja kolmannen lähdön yhteistyökumppani ei ole paikalla, joten toimitusjohtaja palkitsee ne yksin. Lähtöjen välissä hän huikkaa, että nyt täytyy käydä tallialueella..Vaikka aikaa ei ole monta minuuttia, haluaa Keskitalo käydä joka raveissa varikolla tervehtimässä kilpailijoita ja toimihenkilöitä henkilökohtaisesti.”Kai se pohjautuu siihen, kun on itse ollut kilpailijana raveissa ja toiminut kentällä. Haluan, että meillä varikon palvelut toimivat ja oikeasti se tallikahvio on auki ja sieltä saa ruokaa vielä sittenkin, kun viimeinen lähtö on tullut maaliin. Että kaikki saa vielä sen sämpylän tai kahvin, ennen kuin lähtee kotimatkalle.”Keskitalo kävelee ripeästi, lyhytjalkaisempi toimittaja joutuu ottamaan juoksuaskelia pysyäkseen perässä. Pian on suunnattava jälleen palkitsemaan.”On tämä rauhoittunut. Alkuun saatoin joutua vaikka paistamaan makkaraa, kun makkaranpaistajat eivät tulleetkaan. Kyllä se alku oli suoraan sanottuna aika sekavaa, vaikka siitäkin selvittiin eikä se varmaan ulospäin niin paljoa näkynyt. Mutta silloin olisi askelmittari kyllä aika kovia lukemia huutanut”, Keskitalo tunnustaa.”Nyt meillä on hyvä porukka, ja joka hommaan tekijä, ja tämä on helpottunut paljon.”Varikolla Keskitaloa tervehtivät hyväntuulisina niin kilpailijat kuin toimihenkilötkin. Kaikesta huokuu, että toimitusjohtaja on tartuttanut oman uskonsa ja näkemyksensä myös muihin ympärillään oleviin. Ei liene liioiteltua sanoa, että Keskitalo – entinen amatööriohjastajien Euroopan mestari – on saanut muutettua Lappeen raviradan imagon ennätyksellisen nopeasti..”Pääsin aika nuorena Amatööriohjastajien SM-liigassa finaaleihin. Pääsin silloin mukaan jaetulta pistetilalta, tasapistetilanteesta ja viimeinen sijoitus ratkaisi, että pääsin finaaleihin. Voitin ylivoimaisesti Suomen mestaruuden, ja pääsin sitä kautta EM-kilpailuihin”, Keskitalo kertoo.”Olin aika kokematon ja mulla oli vain vähän voittoja, joita tarvittiin tietty määrä, että voi osallistua EM-kilpailuihin. Siinä oli omat haasteensa, että sai ne ajettua ennen kisoja, mutta voitin lopulta myös Euroopan mestaruuden. Sitten pääsin MM-kisoihin, ja siinäkin oli tietyt kriteerit, kuinka paljon voittoja piti olla, että pääsi edustamaan. Kävin silloin ajamassa myös Moskovassa ja Tallinnassa, siinä oli reissaamista ja niitä voittoja metsästettiin, mutta ne saatiin kaikki kasaan”, Keskitalo muistelee.”EM-kisoihin oli ihan viimeisiä mahdollisia hetkiä kerätä voittoja, kun omalla hevosella Seekerin Santulla oli tiukka kamppailu. Ajoin Puikkosen Perttiä vastaan loppusuoralla ja mun hevonen haki ravia, mutta se voitti sen, ja siitä pääsin sitten mestaruuskisoihin. Tiukkoja taistoja on ollut ja ne on aina käännetty voitoiksi.”Ehkä tarinassa on nähtävissä metafora myös Lappeen radan noususta tulevaisuuden Kuninkuusraviareenaksi.”Olen ollut usein tiukoissa tilanteissa ja ne on saatu käännettyä. Ehkä siitä on tullut sellaista uskoa, että kaikki on mahdollista, vaikka miten tiukalla on.”.Poniohjastajasta toimitusjohtajaksiTeemu Keskitalo osti ensimmäisen hevosensa totovoitoilla.Keskitalon hevosinnostus on perua lapsuudesta, vaikka kotona ei hevosia ollutkaan.”Isälläni Väinöllä oli omistuksessa hevosia, välillä aika paljonkin. Tuli käytyä raveissa isän ja sedän ja veljenkin mukana. Siitä se innostus lähti. Silloin nämä pelisäännöt ei olleet ihan niin tiukkoja, ja pikkupoikanakin pelasin ja ihan hyvinkin pärjäsinkin”, Keskitalo muistelee.”Etäpelipisteet oli kovassa huudossa. Asuimme Mäntsälässä ja Hirvenkruunu oli suosittu etäpelipiste. Yleensä setä kävi hakemassa ja istuttiin ilta siellä. Ei siellä hirveästi nuorta porukkaa ollut, mutta pappojen kanssa istuttiin ja pelattiin. Koulussakin tuli välillä suunniteltua päivän pelejä enemmän kuin kuunneltua opettajaa.”11–12-vuotiaana Keskitalo sai joululahjaksi ponin, joka muutti asumaan Teemu Okkolinin tallille Orimattilan hevoskylään ja myöhemmin Arto Laaksoselle.”Kävin ajamassa ja hoitamassa sitä, en ihan joka päivä, mutta usein. Se oli 3-vuotias russponi, ja aika kovapäinen tapaus, siitä oppi heti kyllä aika paljon. Sillä ajoin myös ensimmäistä kertaa kilpaa.”Ensimmäisen hevosensa Vintage Ladyn Keskitalo osti 15-vuotiaana, totovoitoilla. ”Ensimmäisen lähdön ajoin Jere Kallion Winter Fatherilla 16-vuotiaana. Menestystä ei tullut, mutta ehjä startti tuli, ja siitä se ura lähti käyntiin. Ajoin omilla hevosilla ja paljon kiersin pohjoisessa. Etelässä oli tosi vaikea päästä ajamaan kilpaa, mutta pohjoisessa pääsi”, Keskitalo sanoo. ”Kävin Torniot ja Rovaniemet ja Oulut. Silloin kun ei vielä ollut korttia, menin junalla tai jonkun kyydillä ja yötä olin milloin missäkin.”Oppia Keskitalo on hakenut useilta ammattilaisilta.”Korona-aikaan kävin parin vuoden ajan esimerkiksi Katja Melkolla hommissa, sellaisia viikon–kolmen viikon settejä. Ja joskus 15-kesäisenä pyörin Hakkaraisen Eeron mukana yhden kesän. Siinä oppi raviurheilua ja aika paljon muutenkin elämästä.”.Jos joku homma on, kyllä sen tekee. En osaa ajatella, että ei kuulu mulle.Teemu Keskitalo.Koulutukseltaan Keskitalo on talonrakentaja, ja ennen pestiään Lappeessa hän toimi Hirvihaaran kartanolla kiinteistönhoitajana.”Jos joku homma on, kyllä sen tekee. En osaa ajatella, että ei kuulu mulle. Ehkä se on perheestä lähtenyt, kun isäkin on ollut koko ikänsä yrittäjä ja veli myös.”Keskitalo asuu Myrskylässä avopuolisonsa Viivi Hovin kanssa. Jos päivät venyvät Lappeessa pitkiksi, yöpyy Keskitalo ystävänsä Simo Pölläsen perheen mökillä parinkymmenen kilometrin päässä raviradasta.”Välillä kun on pitkiä päiviä, on myös tuo toimiston sohva tullut tutuksi. Ei se itselle ole niin tarkkaa, missä nukkuu.”Kotona Keskitalolla on tallissa kuusi hevosta. Avopuoliso hoitaa tallin, kun Keskitalo on töissä, mutta Keskitalo haluaa treenata omat ajohevosensa. Niitä on kolme: Ies Knightqueen, Sanderson ja Target Kronos.”Tykkään sitä puolta tehdä myös. Se toimii vastapainona työlle, ja kun käy raveissa ajamassa kilpaa, näkee ihmisiä ja on kiva käydä eri radoilla. Mutta startteja tulee nyt puolet vähemmän kuin aiempina vuosina.”.Katse vuodessa 2027Lappee sai kuin saikin haluamansa Kuninkuusravit.Kun Teemu Keskitalo valittiin Lappeen radan johtoon, oli hänelle alusta asti selvää, että Kuninkuusravit on saatava Lappeeseen. Kaikki muu olisi epäonnistumista.”Jo hakuvaiheessa hallitus toi esiin, että Kuninkuusravit on päätähtäin. Aikataulu oli tietysti haastava, kun hakemuksen tekoon oli vain vähän aikaa. Kyllä siinäkin sai miettiä, miten temppu tehdään, mutta jollakin keinolla ne piti tänne saada”, Keskitalo kertoo..Nykyisessä tukijärjestelmässä Kuninkuusravit on käytännössä ainoa tapahtuma, jolla radan taloutta pystytään merkittävästi parantamaan. Lappee oli taloudellisesti vaikeassa tilanteessa, ja Kuninkuusravit voisivat auttaa siinä merkittävästi. Ja onhan Kuninkuusravit imagollinenkin asia. Se, että Oulu meni vuonna 2020 hakemuksellaan järjestämisvastuussa Lappeen ohi, jäi kaivelemaan alueen hevosihmisiä. ”Totta kai se oli itsellekin hieno saavutus ja tavoite, että sen sai täytettyä. Sitä vähän vaadittiinkin, tai se oli tavoite mikä piti täyttää. Hienoa, että siihen päästiin. On sillä koko alueelle iso merkitys.”Teemu Keskitalo sai Lappeenrannan kaupungin innostumaan Kuninkuusraveista jopa niin paljon, että kaupunki lupasi panostaa tapahtumaan 100 000 euroa. Erityisen isosti projektissa oli mukana silloinen apulaiskaupunginjohtaja, nykyinen kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen. Samana päivänä, kun Hippoksen valtuuskunta kokoontui, ja järjestämisvastuuta havittelevat radat tulivat esittäytymään kokousväelle, Lappeenrannan entinen kaupunginjohtaja erosi tehtävästään ja Sallinen nimettiin vt. kaupunginjohtajaksi.”Tuomo Sallisella olisi sinä päivänä ollut varmasti muutakin tekemistä, mutta tuosta me vaan lähdimme kaupungin autolla esittäytymään Helsinkiin. Se kertoo jotain kaupungin sitoutumisesta. Ja onneksi Kuninkuusravit meille saatiin.”Nyt tapahtumaan on kolme vuotta. Remontointia ja paikkojen kunnostusta on aloitettu jo näkyvästi. Muutakin suunnittelua on tehty.”Olemme jo jakaneet hallituksen kesken tehtäviä, että ketkä ottaa vastuuta mistäkin tehtävästä ja mitä kaikkea tehdään”, Keskitalo sanoo. ”Kiire tulee silti varmasti. Vaikka nyt on jo aloitettu, uskon, että kyllä siinä jonkun päivän saa juostakin.”
Suomen kesä on ollut poikkeuksellisen helteinen. Viime viikon tiistaina mitattiin kesän 71. hellepäivä, kun Lappeenrannan Konnunsuolla lämpötila nousi 25,4 asteeseen.Syyskuussa aamut ovat kuitenkin jo raikkaita. Lappeen raviradan toimitusjohtaja Teemu Keskitalo on aloittanut päivänsä ennen kahdeksaa. Illalla ravataan karsinnat radan pääkilpailuun, Villinmiehen Tammakilpaan.Oikeastaan ravipäivän konkreettiset valmistelut on aloitettu jo aikaisemmin. Radalla ei esimerkiksi ole ostettua ulkopuolista siivouspalvelua lainkaan, vaan kaikki hoidetaan talkoilla. Ravintolan lattiat, vessojen siivoukset, pensaiden leikkaukset, totohalli ja pukuhuoneet..Keskitalo sanoo, että toimitusjohtajan tulee osallistua talkoisiin itsekin, jotta porukka jaksaa innostua mukaan.”Varmaan 40 talkoot on minun aikana järjestetty ja olen ollut itse vetämässä niitä kaikkia. Kun on tekemässä mukana, silloin saa muutkin innostumaan”, Keskitalo vakuuttaa. ”Mitä olen kuullut, täällä ei talkoohenki niin hirveän hyvä ole ollut, mutta nyt meillä on parhaimmillaan ollut paikalla 50 henkeä. Sunnuntainakin oli 30.”Talkoolaiset ovat paikallisia hevosharrastajia tai muita raveista kiinnostuneita. Keskitalo painottaa vuoropuhelun ja yhdessä tekemisen tärkeyttä.”Yhdessä tässä tehdään tätä hommaa ja paikalliset ovat hyvin mukana.”.Teemu Keskitalo33-vuotias Lappeen raviradan toimitusjohtajaAmatööriohjastajana SM-kultaa (2014), EM-kultaa (2015), PM-hopeaa (2015) sekä Amatööriohjastajien MM-kisojen viides sija vuodelta 2016Valmentaa B-lisenssillä kolmea hevostaKotipaikka Myrskylässä yhdessä avopuoliso Viivi Hovin kanssaStatistiikka ohjastajana 2829: 160-204-218Statistiikka valmentajana 491: 38-44-31Starttaa huomenna keskiviikkona Vermossa Target KronosillaLappeen päätapahtuma Villinmiehen Tammakilpa ajetaan tulevana lauantaina.Vielä muutama vuosi sitten Lappeenrannan raviradan tilanne oli haastava muutenkin kuin talkoohengen osalta. Radan taloudellinen tilanne oli kurja. Vuonna 2019 raviradan osakeyhtiö oli laskenut liikkeelle 100 000 euron pääomalainan, jolla oli tarkoitus parantaa yhtiön rahoitusasemaa. Laina piti maksaa pois Kuninkuusravituotoilla, mutta valtuuskunta sivuutti Lappeen hakemuksen, eikä Kuninkuusraveja myönnetty radalle vuoden 2020 haussa. .Tahto Kuninkuusravien saamiselle Etelä-Karjalaan oli kuitenkin kova. Ratayhtiön hallitus näki, että valtuuskunnan syyskokouksessa 2023 olisi pakko onnistua Kunkkarit saamaan, mutta sitä ennen radan mahdollisuuksia täytyisi parantaa.Syksyllä 2022 silloinen toimitusjohtaja irtisanottiin. Syyksi muotoiltiin hallituksen ja toimitusjohtajan erilaiset näkemykset radan kehittämisestä. Loppuvuodesta raviratayhtiö tiedotti valinneensa toimitusjohtajaksi ensin amatööriohjastajana ja -valmentajana ja sittemmin kilpailijalisenssillä operoineen Teemu Keskitalon. Syvällä raviurheilijan käytännön elämässä siis, mutta radan toimitusjohtajaksi? Uutista lukiessa kovin moni ei tainnut uskoa hänen onnistuvan. Lappeen hallitus uskoi, ja nyt näyttää siltä, että he olivat oikeassa.”Se tilanne, johon tässä tulin… No, jos suoraan sanon, aika moni olisi voinut jättää avaimet pöydälle ja lähteä muihin hommiin, kun tähän todellisuuteen tuli. Rahaa ei ollut ja laskuja oli iso nippu pöydällä. Kyllä se karkeasti sanottuna vähän haastava tilanne oli miettiä, mitä lähdetään tekemään”, Keskitalo kertoo. ”Tietysti monet radat ovat vastaavassa tilanteessa, että on pitkään tehty tappiota ja täällä oli viimeinen hetki tehdä jotain.”Teemu Keskitalo on nyt ollut pestissään vuoden ja kahdeksan kuukautta. Kun Hevosurheilu saapuu radalle karsintapäivän aamuna, kiinnittyy huomio ensimmäisenä alueen siisteyteen. Uuden toimitusjohtajan aloittaessa tilanne oli varsin toisenlainen.”Kyllä tämä oli vähän jäänyt sillain, että paikat olivat rempallaan ja joka nurkka täynnä romua. Ensimmäisiin raveihin ei voinut ajatella, että lähdetään pyytämään yleisöä paikalle. Ensin piti saada paikat siistiksi, että tänne kehtaa ketään pyytää”, Keskitalo toteaa.”Kun tulin, oli grillikioski ja kahvio suljettu. Ymmärrän, että säästetään kuluissa, jos tänne ei ketään tule, mutta uskoin kyllä siihen, että pakko niitä pisteitä vaan on avata ja sillä saada yleisö takaisin”, Keskitalo sanoo. ”Toto-hallissakin katto on vuotanut monta vuotta ja se oli ratkaistu sillä, että ovet oli suljettu. Se ajatusmaailma oli sellainen. Totohallin kiinnipito oli kuitenkin monelle ravivieraalle harmitus ja siitä tuli heti yhteydenottoja, että eikö sen saisi auki.”.Mikään radan tilanteessa ei varsinaisesti tullut yllätyksenä Keskitalolle. ”Oli minulla aika vahva kuva tilanteesta. Olin käynyt raveissa täällä ja tiesin, että kehittämistä täytyy tehdä. Paljon asioita varmasti tehty hyvin ennenkin, mutta jotain muutosta vaadittiin. Lähdin omalla tavallani tekemään, ja ainakin nyt näyttää, että ihan hyvin on siinä onnistuttu.”Suurin onnistuminen oli Lappeenrannan kaupungin mukaan saaminen kuninkuusravihankkeeseen. Se varmasti isolta osalta ratkaisi myös sen, että Hippoksen valtuuskunta myönsi Lappeelle vuoden 2027 Kuninkuusravit. Myös radan taloudellinen puoli on parantunut.”Viime vuosi oli ensimmäinen täysi vuosi, jonka olin täällä. Liikevaihtomme nousi yli 100 000 euroa. Aiemmin se on ollut 250 000 euron luokkaa, ja nyt se nousi 350 000 euroon, prosentuaalisesti aika merkittävä parannus”, Keskitalo kehaisee.”Mitään ei tietysti tapahdu hetkessä, ja sellainen tavoite oli, että päästään jollain keinolla lähelle nollatulosta. Viime vuonna jäätiin vain vähän toista tonnia tappiolle. Se oli edellisiin vuosiin nähden aika hyvä vuosi, kun on niitä sadan tonnin tappiovuosiakin ollut.”Tänä vuonna yhtiön tavoitteena on plussatulos. Keskitalo kertoo tällä hetkellä näyttävän siltä, että se toteutuu.. Kello on puoli yksitoista aamupäivällä. Ravivalmentaja Tapio Mäki-Tulokas soittaa Keskitalolle, ja kertoo, että yksi hänen illalla kilpailevista hevosistaan on sairastunut ja joutuu jäämään pois. Lappeen raviradan organisaatio on pieni, joten Keskitalo hoitaa myös kilpailusihteerin työt.”Otan ilmoittautumiset vastaan ja suunnittelen sarjat. Niihin on kysytty toiveita paikallisilta hevosihmisiltä, että saataisiin mahdollisimman sopivia sarjoja, vaikka eihän kaikkien toiveita pysty toteuttamaan”, Keskitalo sanoo.Keskitalon lisäksi toimistossa työskentelee osa-aikainen toimistosihteeri Iina Ahtiainen, jonka kanssa Keskitalo ottaa ravipäivinä vastaan poisjäännit ja tekee katoslistat. Ravintolassa on niin ikään osa-aikaista, tarvittaessa töihin kutsuttavaa väkeä.”Hoidamme sihteerin kanssa loimitilaukset, kukkaseppeleet ja palkinnot. Yhteistyökumppaneita on aika paljon ja niistä tulee myös juoksevia asioita. Ravipäiviin pitää suunnitella kaikki järjestelyt, esimerkiksi ensi lauantaina ravintola on tupaten täynnä.”.Kesällä 2020 kesken ravien pettäneen radan jälkeen kaviouran hoitoon on panostettu jo ennen Keskitalon tuloa taloon, ja se on saanut kiitosta kilpailijoilta. Ravipäiviä radalla on tänä vuonna yhteensä 14. Ne eivät riitä kokopäiväisten työntekijöiden palkkaamiseen, vaikka rataa täytyy hoitaa myös valmennusajoa varten. Koska ratamestari Juha Eskelinen on osa-aikainen, on radanhoito ratkaistu niin, että kovempaa harjoitusajoa varten rata pidetään kunnossa kahtena päivänä viikossa.”Keskiviikko ja lauantai on meillä hiittipäiviä, silloin rata laitetaan viimeisen päälle kuntoon. Muina päivinäkin voi radalle tulla, kiinteistöhoitaja tai ratamestari pyyhkäisee radan päivän päätteeksi tai seuraavana aamuna ja se pysyy ajettavana”, Keskitalo kertoo.”Ratatalleja meillä ei ole, mutta harrastajia käy paljon. Kesällä vilkkaampaan aikaan käy 30 harjoittelijaa päivässä. Ratamaksuja ei ole ollut käytössä, mutta ensi vuodeksi varmaan jotain tarvitsee miettiä.”.Lappeessa kiinteistön ja radan hoitoon on saatu väkeä palkattua erilaisten palkkatukijärjestelmien kautta.”Näitäkin vaihtoehtoja on pitänyt miettiä, että saadaan kuluja alas. Korjausvelkaa ja rästiä on aika paljon, kuten kaikilla radoilla, ja itselläkin on aika usein porakone kädessä, jos tarvitaan. Kyllä tämä raviradan pyörittäminen vaatii, että toimitusjohtajakin tekee aika monta eri hommaa”, Keskitalo toteaa.Ratamestarin apulainen lienee Suomen kokeneimpia. Mikkelin entinen ratamestari Jyrki Lepistö jakaa nykyään työaikansa Lappeen ja Kouvolan välillä. .Lounaan jälkeen Keskitalo käy tallialueella varmistamassa, että kaikki on kunnossa illan raveihin. Osassa katoksia on uusi maalipinta. Rata tekee yhteistyötä Saimaan ammattiopisto Sampon kanssa, jonka maalauspuolen opiskelijat maalaavat katoksia ja totohallia osana opintojaan. Myös tallialueen hiekkakenttä lanataan radanhoitajien toimesta ennen raveja. Tänään tallialue myös kastellaan, sillä voimakas tuuli nostattaa pölyä..Lappee on poikkeus ratojen joukossa siinä, että se tarjoaa kilpailijoille katosten karsinat desinfioituina ja sinetöityinä.”Desinfiointi tehdään edellispäivänä tai kilpailupäivän aamuna. Sen jälkeen ne ovat valvotussa tilassa, kunnes sinetti avataan. Kiinteistöhoitaja Toni Kungas desinfioi ne reppuruiskulla, sitten ovet laitetaan säppiin”, Keskitalo kertoo. ”Kyllähän se kuluja tietysti tuo, eikä meillä ole mitään karsinamaksua olemassa, mutta se varmaan väkisin joudutaan ottamaan käyttöön kustannusten nousun takia.”Tallialuetta kohennetaan myös kolmen vuoden päästä siintäviä Kuninkuusraveja varten. ”Nyt on suunnitteilla lämmin pesuhalli katosten yhteyteen. Pikkuhiljaa tehdään asioita, joita pystytään omalla kassalla tekemään. Uskon, että se vähentää investointipainetta lähempänä tapahtumaa. Se aina vähän maksaakin, jos joutuu kiireellä tekemään”, Keskitalo huomauttaa..Moni sanoo, että hävettää mun kanssa käydä jossain, että eikö siinä tinkimisessä ole mitään rajaa. Mutta ei siinä kyllä ole.Teemu Keskitalo.Kello kahden aikaan Keskitalo menee laittamaan sponsoriloimet valmiiksi radan viereen. Yhteistyökumppanien löytäminen on ollut isossa roolissa siinä, että radan tulos on parantunut.”Kun katsotaan mainosaitaa, siellä kaikki on uusia yrityksiä. Aita on päivitetty kuntoon ja on jo jouduttu tekemään lisää aitaa, kun tila loppui kesken”, Keskitalo kehuu.Keskitalon mukaan yhteistyökumppanimyynti kolminkertaistettiin ensimmäisenä vuonna.”Vähän ehkä yllättikin, miten nopeasti yritykset huomasivat, että radalla tapahtuu ja tänne kannattaa satsata.”Keskitalo kertoo, että esimerkiksi viime syksynä yleisöalueen puolelle tehty uusi voittajakehä toteutettiin yhteistyökumppanien avulla. ”Parilla sadalla eurolla hain siihen tolpat ja köydet, siinä se. Siinä on kuitenkin mursketta pari–kolme kuormaa ja kyllä siinä varmaan yhteensä on noin 15 000 euron materiaalit”, Keskitalo laskee. ”Kaikki on tehty niin, että hattu kourassa on menty pyytämään vaan. Kun on avoin ja kertoo tilanteen ja saa yhteistyökumppanit mukaan uskomaan tähän, sillä on onnistuttu.””Olen aina ollut kova tinkimään. Moni sanoo, että hävettää mun kanssa käydä jossain, että eikö siinä tinkimisessä ole mitään rajaa. Mutta ei siinä kyllä ole”, Keskitalo naurahtaa, vain puoliksi leikillään. .Sponsoriloimien jälkeen Keskitalo auttaa Kungasta ratavalintataulun kiinnityslenkkien teossa. Sen jälkeen lähdetään viemään mainoskylttiä illan raveista tien viereen. Karsintailta on myyty Etelä-Karjalan Osuuskaupalle eli Eekoolle. S-etukortilla on ilmainen sisäänpääsy ja kolmellesadalle ensimmäiselle on jaossa ämpäri suklaalevyineen. Lappeessa huomio ei kuitenkaan ole pelkästään yleisössä.”Siitä asti, kun olen tähän tullut, on joka raveissa kaikille hevosenhoitajille jaettu jokin eväspussukka. Siinä voi olla esimerkiksi mehu ja hedelmä ja myslipatukka. Ei se iso juttu ole, mutta kyllä sitäkin moni arvostaa”, Keskitalo kertoo. ”Johonkin raveihin ollaan saatu se yhteistyökumppanin kautta ja muuten ostamme sen itse. Tänään ja seuraavissa raveissa hevosenhoitajat saavat Eekoolta eväsämpärin, jossa on suklaata, hevosille porkkanaa ja muita tuotteita.”.Yhteistyökumppanuuksien avulla huomioidaan hevosten taustajoukkoja myös muuten. Uusin innovaatio on voittokakku jokaiselle ravien voittajalle.”Meidän hallituksen jäsen Mikko Kenttämaa osti paikallisen leipomon, ja sieltä tulee täytekakut kaikille voittajille. Jotain uutta pitää välillä keksiä ja tämä on kyllä tykätty. Mukaan saa myös uutta Ravikahvia.”.Keskitalo panostaa kilpailijoiden viihtyvyyteen, ja saa siitä jatkuvasti kiitosta sosiaalisessa mediassa.”Yhteistyökumppanien kautta esimerkiksi ohjastajien pukuhuoneissa on eväät. Siellä on tarjolla sämpylää ja pullaa ja kahvia, sekä miehillä että naisilla. Joku tietysti voi ajatella, että miksi niitä tarjotaan, että se on myynnistä pois, mutta en näe sitä niin”, Keskitalo sanoo.”On sitä moni kuski kehunut ja sen takia moni tänne varmaan tuleekin. Kyllä niistä kilpailijoista vaan pitää huolehtia. Jos meillä ei ole kilpailijoita, ei ole hevosia eikä ravejakaan. Siitä on lähdetty, että saadaan kilpailijat viihtymään.”Ravien aikana Keskitalo juttelee yhteistyökumppanien kanssa ja käy palkitsemassa sponsorien kanssa jokaisen lähdön voittajan. Toisen ja kolmannen lähdön yhteistyökumppani ei ole paikalla, joten toimitusjohtaja palkitsee ne yksin. Lähtöjen välissä hän huikkaa, että nyt täytyy käydä tallialueella..Vaikka aikaa ei ole monta minuuttia, haluaa Keskitalo käydä joka raveissa varikolla tervehtimässä kilpailijoita ja toimihenkilöitä henkilökohtaisesti.”Kai se pohjautuu siihen, kun on itse ollut kilpailijana raveissa ja toiminut kentällä. Haluan, että meillä varikon palvelut toimivat ja oikeasti se tallikahvio on auki ja sieltä saa ruokaa vielä sittenkin, kun viimeinen lähtö on tullut maaliin. Että kaikki saa vielä sen sämpylän tai kahvin, ennen kuin lähtee kotimatkalle.”Keskitalo kävelee ripeästi, lyhytjalkaisempi toimittaja joutuu ottamaan juoksuaskelia pysyäkseen perässä. Pian on suunnattava jälleen palkitsemaan.”On tämä rauhoittunut. Alkuun saatoin joutua vaikka paistamaan makkaraa, kun makkaranpaistajat eivät tulleetkaan. Kyllä se alku oli suoraan sanottuna aika sekavaa, vaikka siitäkin selvittiin eikä se varmaan ulospäin niin paljoa näkynyt. Mutta silloin olisi askelmittari kyllä aika kovia lukemia huutanut”, Keskitalo tunnustaa.”Nyt meillä on hyvä porukka, ja joka hommaan tekijä, ja tämä on helpottunut paljon.”Varikolla Keskitaloa tervehtivät hyväntuulisina niin kilpailijat kuin toimihenkilötkin. Kaikesta huokuu, että toimitusjohtaja on tartuttanut oman uskonsa ja näkemyksensä myös muihin ympärillään oleviin. Ei liene liioiteltua sanoa, että Keskitalo – entinen amatööriohjastajien Euroopan mestari – on saanut muutettua Lappeen raviradan imagon ennätyksellisen nopeasti..”Pääsin aika nuorena Amatööriohjastajien SM-liigassa finaaleihin. Pääsin silloin mukaan jaetulta pistetilalta, tasapistetilanteesta ja viimeinen sijoitus ratkaisi, että pääsin finaaleihin. Voitin ylivoimaisesti Suomen mestaruuden, ja pääsin sitä kautta EM-kilpailuihin”, Keskitalo kertoo.”Olin aika kokematon ja mulla oli vain vähän voittoja, joita tarvittiin tietty määrä, että voi osallistua EM-kilpailuihin. Siinä oli omat haasteensa, että sai ne ajettua ennen kisoja, mutta voitin lopulta myös Euroopan mestaruuden. Sitten pääsin MM-kisoihin, ja siinäkin oli tietyt kriteerit, kuinka paljon voittoja piti olla, että pääsi edustamaan. Kävin silloin ajamassa myös Moskovassa ja Tallinnassa, siinä oli reissaamista ja niitä voittoja metsästettiin, mutta ne saatiin kaikki kasaan”, Keskitalo muistelee.”EM-kisoihin oli ihan viimeisiä mahdollisia hetkiä kerätä voittoja, kun omalla hevosella Seekerin Santulla oli tiukka kamppailu. Ajoin Puikkosen Perttiä vastaan loppusuoralla ja mun hevonen haki ravia, mutta se voitti sen, ja siitä pääsin sitten mestaruuskisoihin. Tiukkoja taistoja on ollut ja ne on aina käännetty voitoiksi.”Ehkä tarinassa on nähtävissä metafora myös Lappeen radan noususta tulevaisuuden Kuninkuusraviareenaksi.”Olen ollut usein tiukoissa tilanteissa ja ne on saatu käännettyä. Ehkä siitä on tullut sellaista uskoa, että kaikki on mahdollista, vaikka miten tiukalla on.”.Poniohjastajasta toimitusjohtajaksiTeemu Keskitalo osti ensimmäisen hevosensa totovoitoilla.Keskitalon hevosinnostus on perua lapsuudesta, vaikka kotona ei hevosia ollutkaan.”Isälläni Väinöllä oli omistuksessa hevosia, välillä aika paljonkin. Tuli käytyä raveissa isän ja sedän ja veljenkin mukana. Siitä se innostus lähti. Silloin nämä pelisäännöt ei olleet ihan niin tiukkoja, ja pikkupoikanakin pelasin ja ihan hyvinkin pärjäsinkin”, Keskitalo muistelee.”Etäpelipisteet oli kovassa huudossa. Asuimme Mäntsälässä ja Hirvenkruunu oli suosittu etäpelipiste. Yleensä setä kävi hakemassa ja istuttiin ilta siellä. Ei siellä hirveästi nuorta porukkaa ollut, mutta pappojen kanssa istuttiin ja pelattiin. Koulussakin tuli välillä suunniteltua päivän pelejä enemmän kuin kuunneltua opettajaa.”11–12-vuotiaana Keskitalo sai joululahjaksi ponin, joka muutti asumaan Teemu Okkolinin tallille Orimattilan hevoskylään ja myöhemmin Arto Laaksoselle.”Kävin ajamassa ja hoitamassa sitä, en ihan joka päivä, mutta usein. Se oli 3-vuotias russponi, ja aika kovapäinen tapaus, siitä oppi heti kyllä aika paljon. Sillä ajoin myös ensimmäistä kertaa kilpaa.”Ensimmäisen hevosensa Vintage Ladyn Keskitalo osti 15-vuotiaana, totovoitoilla. ”Ensimmäisen lähdön ajoin Jere Kallion Winter Fatherilla 16-vuotiaana. Menestystä ei tullut, mutta ehjä startti tuli, ja siitä se ura lähti käyntiin. Ajoin omilla hevosilla ja paljon kiersin pohjoisessa. Etelässä oli tosi vaikea päästä ajamaan kilpaa, mutta pohjoisessa pääsi”, Keskitalo sanoo. ”Kävin Torniot ja Rovaniemet ja Oulut. Silloin kun ei vielä ollut korttia, menin junalla tai jonkun kyydillä ja yötä olin milloin missäkin.”Oppia Keskitalo on hakenut useilta ammattilaisilta.”Korona-aikaan kävin parin vuoden ajan esimerkiksi Katja Melkolla hommissa, sellaisia viikon–kolmen viikon settejä. Ja joskus 15-kesäisenä pyörin Hakkaraisen Eeron mukana yhden kesän. Siinä oppi raviurheilua ja aika paljon muutenkin elämästä.”.Jos joku homma on, kyllä sen tekee. En osaa ajatella, että ei kuulu mulle.Teemu Keskitalo.Koulutukseltaan Keskitalo on talonrakentaja, ja ennen pestiään Lappeessa hän toimi Hirvihaaran kartanolla kiinteistönhoitajana.”Jos joku homma on, kyllä sen tekee. En osaa ajatella, että ei kuulu mulle. Ehkä se on perheestä lähtenyt, kun isäkin on ollut koko ikänsä yrittäjä ja veli myös.”Keskitalo asuu Myrskylässä avopuolisonsa Viivi Hovin kanssa. Jos päivät venyvät Lappeessa pitkiksi, yöpyy Keskitalo ystävänsä Simo Pölläsen perheen mökillä parinkymmenen kilometrin päässä raviradasta.”Välillä kun on pitkiä päiviä, on myös tuo toimiston sohva tullut tutuksi. Ei se itselle ole niin tarkkaa, missä nukkuu.”Kotona Keskitalolla on tallissa kuusi hevosta. Avopuoliso hoitaa tallin, kun Keskitalo on töissä, mutta Keskitalo haluaa treenata omat ajohevosensa. Niitä on kolme: Ies Knightqueen, Sanderson ja Target Kronos.”Tykkään sitä puolta tehdä myös. Se toimii vastapainona työlle, ja kun käy raveissa ajamassa kilpaa, näkee ihmisiä ja on kiva käydä eri radoilla. Mutta startteja tulee nyt puolet vähemmän kuin aiempina vuosina.”.Katse vuodessa 2027Lappee sai kuin saikin haluamansa Kuninkuusravit.Kun Teemu Keskitalo valittiin Lappeen radan johtoon, oli hänelle alusta asti selvää, että Kuninkuusravit on saatava Lappeeseen. Kaikki muu olisi epäonnistumista.”Jo hakuvaiheessa hallitus toi esiin, että Kuninkuusravit on päätähtäin. Aikataulu oli tietysti haastava, kun hakemuksen tekoon oli vain vähän aikaa. Kyllä siinäkin sai miettiä, miten temppu tehdään, mutta jollakin keinolla ne piti tänne saada”, Keskitalo kertoo..Nykyisessä tukijärjestelmässä Kuninkuusravit on käytännössä ainoa tapahtuma, jolla radan taloutta pystytään merkittävästi parantamaan. Lappee oli taloudellisesti vaikeassa tilanteessa, ja Kuninkuusravit voisivat auttaa siinä merkittävästi. Ja onhan Kuninkuusravit imagollinenkin asia. Se, että Oulu meni vuonna 2020 hakemuksellaan järjestämisvastuussa Lappeen ohi, jäi kaivelemaan alueen hevosihmisiä. ”Totta kai se oli itsellekin hieno saavutus ja tavoite, että sen sai täytettyä. Sitä vähän vaadittiinkin, tai se oli tavoite mikä piti täyttää. Hienoa, että siihen päästiin. On sillä koko alueelle iso merkitys.”Teemu Keskitalo sai Lappeenrannan kaupungin innostumaan Kuninkuusraveista jopa niin paljon, että kaupunki lupasi panostaa tapahtumaan 100 000 euroa. Erityisen isosti projektissa oli mukana silloinen apulaiskaupunginjohtaja, nykyinen kaupunginjohtaja Tuomo Sallinen. Samana päivänä, kun Hippoksen valtuuskunta kokoontui, ja järjestämisvastuuta havittelevat radat tulivat esittäytymään kokousväelle, Lappeenrannan entinen kaupunginjohtaja erosi tehtävästään ja Sallinen nimettiin vt. kaupunginjohtajaksi.”Tuomo Sallisella olisi sinä päivänä ollut varmasti muutakin tekemistä, mutta tuosta me vaan lähdimme kaupungin autolla esittäytymään Helsinkiin. Se kertoo jotain kaupungin sitoutumisesta. Ja onneksi Kuninkuusravit meille saatiin.”Nyt tapahtumaan on kolme vuotta. Remontointia ja paikkojen kunnostusta on aloitettu jo näkyvästi. Muutakin suunnittelua on tehty.”Olemme jo jakaneet hallituksen kesken tehtäviä, että ketkä ottaa vastuuta mistäkin tehtävästä ja mitä kaikkea tehdään”, Keskitalo sanoo. ”Kiire tulee silti varmasti. Vaikka nyt on jo aloitettu, uskon, että kyllä siinä jonkun päivän saa juostakin.”