Terve, Timo. Onnittelut tunnustuksesta. Miltä sen saaminen tuntuu?”Ihan uskomattoman hienolta. Tämä oli yllättävää. En ikimaailmassa olisi osannut odottaa tällaista. Perinteisesti näitä on myönnetty itse hevosten kanssa ansioituneille ihmisille. Siinä mielessä tämä on harvinaista laatua. Kuitenkin tällä alalla olen, mutta eihän minun meriittini valmentajana riitä alkuunkaan, kun vertaa niihin, ketkä näitä on aiemmin saanut. Ei tämän merkitystä vielä tajuakaan. Valtavan ylpeä olen tästä tunnustuksesta. Täytyy muistuttaa, että yksin en ole tätä työtä tehnyt, vaan tässä on ollut valtava määrä yhteistyökumppaneita. Olen päässyt keskustelemaan valmentajien kanssa ja saanut heiltä neuvoja ja vihjeitä. Kiitos kuuluu kaikille asiakkaille, joita on vuosien saatossa ollut. He ovat tämän takana.”Mitä sinulle tänä päivänä kuuluu?”Siinähän se menee hevostilalla kahdestaan vaimon kanssa hääräillessä. Tällä hetkellä on kolme hevosta, joita liikuttelen. Nyt on monta vuotta ollut epäonnea. Sitä ennen tuntui, että kaikki onnistui, omat kasvatitkin menivät hyvin. Sitten on osunut kaiken näköistä harmia. Kun tuuri alkaa kääntymään, se todella kääntyy. Ja kun minun on vaikea luopua niistä. En pysty tekemään niin, että vaikeuksien ilmaantuessa myyn hevosen, ja ostan toisen hevosen tilalle.”Sinut tunnetaan etenkin Custom-kärryjen isänä. Vieläkö olet mukana sillä saralla?”Koko ajan tulee ideoita, kun joka päivä istuu kärryillä. Mutta nyt on hiljaista, enkä ole varsinaisesti kärrybisneksessä mukana.””Kaikki ideathan ovat sieltä Customin takaa. Aikanaan teimme Finntackin kanssa projektin, jonka tarkoitus oli kehittää markkinoiden kevein kärry. Siinä kyllä onnistuimme, mutta myynti ei koskaan lähtenyt lentoon. Se oli suuri pettymys. Siinä oli paljon epäonnea, mikä pilasi touhun. Se oli todella kevyt ja toimiva täyskomposiittikärry.”Mitkä ovat viime vuosikymmenten merkittävimmät käänteet kärryjen kehitystyössä?”70-luvulla tuli Nassau Yhdysvalloista. Se muutti asiat niin, että entisillä puukärryillä, jotka olivat valtavan hienoja käsityötaidonnäytteitä, ei tehnyt enää mitään. Käsiohjelmiinkin alettiin laittaa, kuka ajaa niillä kärryillä. Sehän on rullannut sieltä tähän päivään asti. Ainoana Ranska ei hyväksynyt kokometallisia kärryjä, eivätkä ole hyväksyneet tähän päivään mennessäkään.”
Terve, Timo. Onnittelut tunnustuksesta. Miltä sen saaminen tuntuu?”Ihan uskomattoman hienolta. Tämä oli yllättävää. En ikimaailmassa olisi osannut odottaa tällaista. Perinteisesti näitä on myönnetty itse hevosten kanssa ansioituneille ihmisille. Siinä mielessä tämä on harvinaista laatua. Kuitenkin tällä alalla olen, mutta eihän minun meriittini valmentajana riitä alkuunkaan, kun vertaa niihin, ketkä näitä on aiemmin saanut. Ei tämän merkitystä vielä tajuakaan. Valtavan ylpeä olen tästä tunnustuksesta. Täytyy muistuttaa, että yksin en ole tätä työtä tehnyt, vaan tässä on ollut valtava määrä yhteistyökumppaneita. Olen päässyt keskustelemaan valmentajien kanssa ja saanut heiltä neuvoja ja vihjeitä. Kiitos kuuluu kaikille asiakkaille, joita on vuosien saatossa ollut. He ovat tämän takana.”Mitä sinulle tänä päivänä kuuluu?”Siinähän se menee hevostilalla kahdestaan vaimon kanssa hääräillessä. Tällä hetkellä on kolme hevosta, joita liikuttelen. Nyt on monta vuotta ollut epäonnea. Sitä ennen tuntui, että kaikki onnistui, omat kasvatitkin menivät hyvin. Sitten on osunut kaiken näköistä harmia. Kun tuuri alkaa kääntymään, se todella kääntyy. Ja kun minun on vaikea luopua niistä. En pysty tekemään niin, että vaikeuksien ilmaantuessa myyn hevosen, ja ostan toisen hevosen tilalle.”Sinut tunnetaan etenkin Custom-kärryjen isänä. Vieläkö olet mukana sillä saralla?”Koko ajan tulee ideoita, kun joka päivä istuu kärryillä. Mutta nyt on hiljaista, enkä ole varsinaisesti kärrybisneksessä mukana.””Kaikki ideathan ovat sieltä Customin takaa. Aikanaan teimme Finntackin kanssa projektin, jonka tarkoitus oli kehittää markkinoiden kevein kärry. Siinä kyllä onnistuimme, mutta myynti ei koskaan lähtenyt lentoon. Se oli suuri pettymys. Siinä oli paljon epäonnea, mikä pilasi touhun. Se oli todella kevyt ja toimiva täyskomposiittikärry.”Mitkä ovat viime vuosikymmenten merkittävimmät käänteet kärryjen kehitystyössä?”70-luvulla tuli Nassau Yhdysvalloista. Se muutti asiat niin, että entisillä puukärryillä, jotka olivat valtavan hienoja käsityötaidonnäytteitä, ei tehnyt enää mitään. Käsiohjelmiinkin alettiin laittaa, kuka ajaa niillä kärryillä. Sehän on rullannut sieltä tähän päivään asti. Ainoana Ranska ei hyväksynyt kokometallisia kärryjä, eivätkä ole hyväksyneet tähän päivään mennessäkään.”