Olen saanut 2000-luvulla useita yhteydenottoja koskien C-ajolupakurssien ja poniajolupakurssien järjestämisen hankaluutta. Siitä, miten huonosti kurssien aikataulut on suunniteltu, ja kuinka niitä jatkuvasti perutaan vähäisen (alle kahdeksan) osallistujamäärän vuoksi. Useampi ilmoittautunut joutuu joka ikinen kerta pettymään. Ja voi kun pettymys olisikin ainoa harmi. Fakta on, että tuolloin heiltä jää ajolupa saamatta. .Tuorein peruutus on maaliskuun alusta Kaustisella, kun neljä-viisi ilmoittautunutta ei riittänyt C-ajolupakurssin läpivientiin. Ilmoittautuneet olivat järjestäneet elämänsä aikataulun sen mukaan, että kurssi toteutuu. Paikallinen hevosjalostusliitto oli käyttänyt aikataulujen suunnitteluun ja ilmoituksien tekoon useita työpäiviä..Kaustinen ei ole yksittäistapaus, vaan kyseessä on vuosikymmeniä kestänyt akuutti ongelma. .Tahtotilaa ja toiminnan tasoa pitää muuttaa, jos haluamme pitää harrastajat mukana lajin parissa. Ihmisten velvoittaminen lähtemään pitkän matkan takaa useampana päivänä kylmään tallikahvioon ei ole tarpeellista. Teoriaa varten on keksitty Teams..Pohjois-Savon hevosjalostusliitto pyrkii järjestämään Kuopiossa 23.5. alkaen C-ajolupakurssin. Kiitos siitä, mutta osallistumista ei ole työssä käyvän perheellisen tai hänen lapsensa kannalta tehty kovinkaan helpoksi. Tarjolla on ajolupakurssi, joka sisältää 11 kurssipäivää. Kaikki ovat arkipäiviä pitkälle aikavälille ripoteltuna, mikä vaatii kävijältä ja hänen vanhemmiltaan useamman viikon loman ottamista työelämästä. Suunnitellulla aikataululla saadaan karistettua suurin into pelkästään aikataulujen mahdottomuuden vuoksi..Luulisi, että raviurheilun etujärjestöllä Suomen Hippoksella ja paikallisilla jalostusliitoilla on ykkösprioriteettina saada ajolupakurssit toimimaan. Ongelma on todellinen, ja turha..Vihainen ja asiasta lapsensa vuoksi suruissaan oleva isä otti pitkän miettimisen jälkeen asian tiimoilta yhteyttä. Heti seuraavalla viikolla toisen lapsen äiti soitti pettyneenä siitä, miten vaikeaksi C-ajoluvan hankkiminen on tehty. Saman haasteen kumpikin oli kohdannut jo lapsen hakiessa poniajolupaa..Toinen hyvä kysymys on, tarvitseeko esimerkiksi 546 kilpailua poneilla ohjastanut, ja niistä 145 kertaa voittanut Eerika Koskenvalta teoria- ja käytännön harjoittelutunteja välttämättä yhtä paljon kuin joku, joka ajaa kortin esimerkiksi polttarihaasteen myötä?.En ole Koskenvaltaa tai hänen perhettään haastatellut, mutta uskoisin, että Eerika osaa pyöriä kärryjen kanssa voltissa ilman, että sitä pitää ensin kuivaharjoitella tuntitolkulla vetämällä kärryjä perässään raviradalla..Ongelma on iso kaikille niille, joita se koskettaa, mutta vielä isompi murhe se on itse raviurheilulle. Kilpailu eri lajien harrastajista on muutenkin kovaa. Kenellä on vastuu tehdä uusien ajajien sisäänheitto lajin pariin mahdollisimman helpoksi?.Kaustisen perutun C-ajolupakurssin pystyisi suorittamaan Kpedun kautta, mutta vain jos ajolupakurssin suorittaja on listoilla opiskelijana Kpedu Kaustisella. Näin Hippos on linjannut..Ammattivalmentajat voisivat talleillaan ottaa pientä korvausta vastaan osan koulutuksesta kontolleen, ja loppukoe suoritettaisiin Suomen Hippoksen valvovan silmän alla. Laitoin muutamille kysymyksen, onnistuisiko. Kyllä onnistuisi.
Olen saanut 2000-luvulla useita yhteydenottoja koskien C-ajolupakurssien ja poniajolupakurssien järjestämisen hankaluutta. Siitä, miten huonosti kurssien aikataulut on suunniteltu, ja kuinka niitä jatkuvasti perutaan vähäisen (alle kahdeksan) osallistujamäärän vuoksi. Useampi ilmoittautunut joutuu joka ikinen kerta pettymään. Ja voi kun pettymys olisikin ainoa harmi. Fakta on, että tuolloin heiltä jää ajolupa saamatta. .Tuorein peruutus on maaliskuun alusta Kaustisella, kun neljä-viisi ilmoittautunutta ei riittänyt C-ajolupakurssin läpivientiin. Ilmoittautuneet olivat järjestäneet elämänsä aikataulun sen mukaan, että kurssi toteutuu. Paikallinen hevosjalostusliitto oli käyttänyt aikataulujen suunnitteluun ja ilmoituksien tekoon useita työpäiviä..Kaustinen ei ole yksittäistapaus, vaan kyseessä on vuosikymmeniä kestänyt akuutti ongelma. .Tahtotilaa ja toiminnan tasoa pitää muuttaa, jos haluamme pitää harrastajat mukana lajin parissa. Ihmisten velvoittaminen lähtemään pitkän matkan takaa useampana päivänä kylmään tallikahvioon ei ole tarpeellista. Teoriaa varten on keksitty Teams..Pohjois-Savon hevosjalostusliitto pyrkii järjestämään Kuopiossa 23.5. alkaen C-ajolupakurssin. Kiitos siitä, mutta osallistumista ei ole työssä käyvän perheellisen tai hänen lapsensa kannalta tehty kovinkaan helpoksi. Tarjolla on ajolupakurssi, joka sisältää 11 kurssipäivää. Kaikki ovat arkipäiviä pitkälle aikavälille ripoteltuna, mikä vaatii kävijältä ja hänen vanhemmiltaan useamman viikon loman ottamista työelämästä. Suunnitellulla aikataululla saadaan karistettua suurin into pelkästään aikataulujen mahdottomuuden vuoksi..Luulisi, että raviurheilun etujärjestöllä Suomen Hippoksella ja paikallisilla jalostusliitoilla on ykkösprioriteettina saada ajolupakurssit toimimaan. Ongelma on todellinen, ja turha..Vihainen ja asiasta lapsensa vuoksi suruissaan oleva isä otti pitkän miettimisen jälkeen asian tiimoilta yhteyttä. Heti seuraavalla viikolla toisen lapsen äiti soitti pettyneenä siitä, miten vaikeaksi C-ajoluvan hankkiminen on tehty. Saman haasteen kumpikin oli kohdannut jo lapsen hakiessa poniajolupaa..Toinen hyvä kysymys on, tarvitseeko esimerkiksi 546 kilpailua poneilla ohjastanut, ja niistä 145 kertaa voittanut Eerika Koskenvalta teoria- ja käytännön harjoittelutunteja välttämättä yhtä paljon kuin joku, joka ajaa kortin esimerkiksi polttarihaasteen myötä?.En ole Koskenvaltaa tai hänen perhettään haastatellut, mutta uskoisin, että Eerika osaa pyöriä kärryjen kanssa voltissa ilman, että sitä pitää ensin kuivaharjoitella tuntitolkulla vetämällä kärryjä perässään raviradalla..Ongelma on iso kaikille niille, joita se koskettaa, mutta vielä isompi murhe se on itse raviurheilulle. Kilpailu eri lajien harrastajista on muutenkin kovaa. Kenellä on vastuu tehdä uusien ajajien sisäänheitto lajin pariin mahdollisimman helpoksi?.Kaustisen perutun C-ajolupakurssin pystyisi suorittamaan Kpedun kautta, mutta vain jos ajolupakurssin suorittaja on listoilla opiskelijana Kpedu Kaustisella. Näin Hippos on linjannut..Ammattivalmentajat voisivat talleillaan ottaa pientä korvausta vastaan osan koulutuksesta kontolleen, ja loppukoe suoritettaisiin Suomen Hippoksen valvovan silmän alla. Laitoin muutamille kysymyksen, onnistuisiko. Kyllä onnistuisi.