Kolminkertaisen ravikuninkaan Evartin väsyminen Kouvolan kuninkuuskilvan päätösmatkan loppusuoralla ja toisen huippuhevosen Vixelin kolarointi sen kanssa herättivät keskustelun, pitäisikö Kuninkuusravien konseptia muuttaa. Onko kolme matkaa kahden päivän sisällä kolmen kilometrin maratoniin päättyen hevosille liian vaativa kilpailumuoto?.Toimitusjohtaja Minna Mäenpää vastaa Hevosurheilussa Hippoksen puolesta (linkki tämän tekstin lopussa). Viikonlopun tapahtumat – muutkin kuin kyseinen loppusuora – käydään perusteellisesti läpi, ja vasta sen jälkeen harkitaan mahdollisia muutoksia. Lähes sadan vuoden perinteitä ei kannata muuttaa hätiköiden..Lähes sadan vuoden perinteitä ei kannatamuuttaa hätiköiden..Oriiden päätösmatkan tapahtumia arvioidessa tulee muistaa, että Evartin tapauksessa hiljentäminen tuskin oli puhtaasti fyysistä väsymistä. Siinä yhdistyivät Evartin ennenkin nähty taipumus lopettaa työnteko, kun se katsoo töiden olevan ohi, ja ohjastaja Santtu Raitalan tilannetaju..”Miten hienosti ja hevosta kunnioittaen Santtu ajaa, kun näkee, ettei Evartti ottele enää kuninkuudesta. Ei käske eikä usuta yhtään”, eläinlääkäri Antero Tupamäki ihasteli..Myös se tosiseikka, että vain seitsemän hevosta selvitti kilpailun hyväksytysti, kuulostaa äkkiseltään negatiivisemmalta kuin onkaan. Kartier jätti leikin kesken jo avaus- ja Herra Heinämies toisen matkan jälkeen, ja Vixeli suoritti avausmatkan hylkäyksen jälkeen mallikkaasti. Kuningatarkilvassa vakavia väsymisiä ei nähty..Yhtä kaikki, pitkiäkin perinteitä on aika ajoin hyvä arvioida, niin tätäkin. Kuninkuusravien konsepti ei ole tullut kivitaulussa, ja muutettu sitä on ennenkin..Viimeksi muutettiin valintajärjestelmää. Rankingpohjainen systeemi on saanut hyvän vastaanoton, mutta voiko vaarana olla ylirasittuminen jo ennen kisaa, kun paikan siinä voi saavuttaa myös Kohti Kuninkuusraveja -lähtöjä urakoimalla? Sitäkin on hyvä puntaroida..Mitä itse kilpailuun tulee, voisiko sopiva kevennys perinteitä rikkomatta olla päätösmatkan lyhentäminen 2600 metriksi? Se paitsi keventäisi urakkaa, myös tasoittaisi myös eri osamatkojen painoarvoja kisassa, jossa päätösmatkan on usein koettu ratkaisevan kokonaiskilvassa liikaa..Kuninkuusravien konsepti puhuttaa - ”Kouvolan viikonloppuna esille tulleet asiat pitää käydä nyt huolella läpi"
Kolminkertaisen ravikuninkaan Evartin väsyminen Kouvolan kuninkuuskilvan päätösmatkan loppusuoralla ja toisen huippuhevosen Vixelin kolarointi sen kanssa herättivät keskustelun, pitäisikö Kuninkuusravien konseptia muuttaa. Onko kolme matkaa kahden päivän sisällä kolmen kilometrin maratoniin päättyen hevosille liian vaativa kilpailumuoto?.Toimitusjohtaja Minna Mäenpää vastaa Hevosurheilussa Hippoksen puolesta (linkki tämän tekstin lopussa). Viikonlopun tapahtumat – muutkin kuin kyseinen loppusuora – käydään perusteellisesti läpi, ja vasta sen jälkeen harkitaan mahdollisia muutoksia. Lähes sadan vuoden perinteitä ei kannata muuttaa hätiköiden..Lähes sadan vuoden perinteitä ei kannatamuuttaa hätiköiden..Oriiden päätösmatkan tapahtumia arvioidessa tulee muistaa, että Evartin tapauksessa hiljentäminen tuskin oli puhtaasti fyysistä väsymistä. Siinä yhdistyivät Evartin ennenkin nähty taipumus lopettaa työnteko, kun se katsoo töiden olevan ohi, ja ohjastaja Santtu Raitalan tilannetaju..”Miten hienosti ja hevosta kunnioittaen Santtu ajaa, kun näkee, ettei Evartti ottele enää kuninkuudesta. Ei käske eikä usuta yhtään”, eläinlääkäri Antero Tupamäki ihasteli..Myös se tosiseikka, että vain seitsemän hevosta selvitti kilpailun hyväksytysti, kuulostaa äkkiseltään negatiivisemmalta kuin onkaan. Kartier jätti leikin kesken jo avaus- ja Herra Heinämies toisen matkan jälkeen, ja Vixeli suoritti avausmatkan hylkäyksen jälkeen mallikkaasti. Kuningatarkilvassa vakavia väsymisiä ei nähty..Yhtä kaikki, pitkiäkin perinteitä on aika ajoin hyvä arvioida, niin tätäkin. Kuninkuusravien konsepti ei ole tullut kivitaulussa, ja muutettu sitä on ennenkin..Viimeksi muutettiin valintajärjestelmää. Rankingpohjainen systeemi on saanut hyvän vastaanoton, mutta voiko vaarana olla ylirasittuminen jo ennen kisaa, kun paikan siinä voi saavuttaa myös Kohti Kuninkuusraveja -lähtöjä urakoimalla? Sitäkin on hyvä puntaroida..Mitä itse kilpailuun tulee, voisiko sopiva kevennys perinteitä rikkomatta olla päätösmatkan lyhentäminen 2600 metriksi? Se paitsi keventäisi urakkaa, myös tasoittaisi myös eri osamatkojen painoarvoja kisassa, jossa päätösmatkan on usein koettu ratkaisevan kokonaiskilvassa liikaa..Kuninkuusravien konsepti puhuttaa - ”Kouvolan viikonloppuna esille tulleet asiat pitää käydä nyt huolella läpi"