Hevosvoimilla
Saattoi jäädä urbaanilegendaksi toimitukseen tullut juttuvinkki, mutta saattaa siinä piillä todenperäkin. Vinkissä kerrottiin ravivalmentajasta, joka joutui poliisin syyniin viedessään hevosta raveihin, reilun kymmenen kilometrin päähän. Virkavalta mätkäisi treenarille 300 euron sakon kuljetussuunnitelman puuttumisesta.
Kuljetussuunnitelman olisi poliisin mielestä voinut rustata vihkoon tai lottokupongin kulmaan matkan alkaessa. Siitä olisi pitänyt ilmetä lähtöpaikka, lähtöpäivä- ja aika, määränpää, matkan kesto, kuljetettava hevonen ja omistaja.
Niin ylilyönnin maku kuin tapauksessa onkin, eläinkuljetusasetus tarjoaa tulkinnanvaraisuudellaan sakotusmahdollisuuden, samoin viranomaisten kirjava ammattitaito.
Eviran tilaston mukaan viranomaiset tarkastivat viime vuonna yhteensä 411 kaupallista eläinkuljetusta. Hevosten kuljetuksiin liittyvät puutteet olivat kaikki asiakirjapuutteita, eikä hevosten hyvinvointiin liittyviä puutteita ollut. Se on hyvä uutinen. Muita kuin asiakirjaepäselvyyksiä oli hyvin vähän, ja ne liittyivät lähinnä kuljetusvälineiden kuntoon ja turvallisuuteen sekä tilavaatimusten ja pitkien kuljetusten lisävaatimusten noudattamiseen.
Kuljetusala on Suomessa kaikkein valvotuimpia toimialoja. Kun hevosia kuljetetaan, ylimpänä ohjaajana ja valvojana eläinkuljetusasetuksessa toimii maa- ja metsätalousministeriö. Elintarviketurvallisuusvirasto puolestaan ohjaa ja valvoo lakia eläinten kuljetuksesta annettujen säännösten täytäntöönpanoa ja noudattamista. Samalla se määrää tarvittavista kuljetusluvista. Lääninhallitus on taho, joka valvoo lakia läänin alueella ja paikalliset viranomaiset, kuten kunnaneläinlääkäri ja poliisi, valvovat laissa annettujen säännösten noudattamista omilla toimialueillaan.
Isoveli on valveilla myös eduskunnassa, jossa on asetettu parlamentaarinen työryhmä pohtimaan keinoja liikenteen päästövähennysten saavuttamiseksi. Liikenteen päästöjä halutaan vähentää esimerkiksi tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä sekä edistämällä vähäpäästöisten autojen hankintaa verotuksen keinoin.
Hevoskuljetuksiin hallituksen tavoitteiden on vaikea asettua, sillä vähäpäästöisten hybridi- ja sähköautojen valmistajat eivät yleensä salli asentaa autoihinsa vetokoukkuja. Ja jos vetokoukku hybridissä sattuu olemaan, sen vetopaino on rajoitettu niin pieneksi, ettei hevosen kuljettaminen trailerilla ole sallittua.
Kun yhtälöön lisätään vielä paine dieselautojen poistamisesta liikenteestä, saattaa jollain hätäisellä juolahtaa mieleen ajatus vanhoihin kunnon hevosvankkureihin palaamisesta.