Master-kärryissä on tullut rikkoutumisten yhteydessä ilmi virheitä materiaaleissa sekä valmistuksessa. Master-kärryille ei myöskään ole valmistajaa, joka voisi vastata, miten jo tehdyt kärryt on tehty kantavien rakenteiden osalta (muuten kuin silmämääräisesti). Aiemman päätöksen taustalle saatuihin selvityksiin ei ole tullut myöhemmin mitään kärryjen kieltopäätöstä oleellisesti muuttavaa lisätietoa. Turvallisuusnäkökulma katsotaan ensisijaisen tärkeäksi, ja se huomioiden kärryjen käyttöä ei varustetyöryhmän päätöksellä tule uudelleen sallia ravikilpailuissa..Näillä Suomen Hippoksen hallitustiedotteen sanoilla päättyi viime viikolla nelisen vuotta kestänyt episodi..Hippos asetti Master-merkkiset kilpakärryt kilpailukieltoon 4.5.2019 alkaen. Syyksi tiedotettiin tuolloin ”useat talven ja kevään aikana sattuneet vahingot”. 19.8.2021 käyttökielto vahvistettiin pysyväksi..Kymmeniä Master-kärryjä pohjoiseen – myös Ruotsiin ja Norjaan – myynyt Pentti Kuusela kysyi 23.11.2019 Suomen Hippoksen hallitukselta, miksi käyttökieltoon asetettiin kaikki Masterit. Niitä oli valmistanut kaksi eri valmistajaa, ja uusimmat, erikoisteräsaisaiset mallit oli vastikään testattu ja hyväksytty Suomen Hippoksen testeissä Ypäjällä, kuten kaikki aikaisemmatkin mallit..Tarkasta rikkoutuneiden kärryjen määrästä Kuusela ei saanut tietoa, koska rikkoutumisia ei ollut kirjattu ylös. Hänen tietoonsa tulleita rikkoutuneita kärryjä ei myöskään haluttu tutkia, vaikka hän sitä ehdotti. Kuusela oli kuullut tapauksista, joissa kärryille oli käynyt vahinkoja ennen niiden rikkoutumista kilpailuissa..Lopputulema oli Kuuselan mukaan, että erityisesti pohjoisessa ajettiin nyt kilpaa huomattavasti huonotasoisemmilla kärryillä kuin käyttökieltoon asetetuilla Mastereilla, joiden uusimpia malleja hänelle jäi yhdeksät iskemättöminä varastoon..Koska kysymys ei johtanut toimenpiteisiin, Pentti Kuusela teki 3.8.2021 Suomen Hippoksen hallitukselle virallisen esityksen käyttökiellon purkamisesta. Hallitus käsitteli asian 20.4.2023 ja päätyi yllä olevaan ratkaisuun..Paitsi käsittelyn vaatima aika, kohtuuttomalta tuntuu myös ratkaisusta aiheutunut seuraamus kärryjen omistajille. Tyyppitestatut ja hyväksytyt kärryt muuttuivat arvottomiksi, vaikka kyseistä mallia ei olisi rikkoutunut koskaan ja vaikka ne olisi valmistettu eri materiaaleista kuin rikkoutuneet kärryt. Tätä perusteltiin mm. sillä, että kärryä ei enää valmistettu eikä kantavien rakenteiden tekotavasta ollut kuin silmämääräistä tietoa. Entiseltä valmistajalta sitä ei Kuuselan mukaan kysyttykään..Kilpailijoitaan edullisemmat Master-kärryt olivat suosittuja erityisesti harrastajien keskuudessa..Hannu Karpo toimitti vuodet 1983–2007 MTV3:lla ohjelmaa nimeltä Karpolla on asiaa. Tavallinen kansa lähestyi Karpoa huolineen ja vääryyksineen, joita olivat kokeneet, ja Karpo pisti päättäjät ja vallanpitäjät seinää vasten tiukoilla kysymyksillä..Jos ohjelma olisi vielä voimissaan, Karpolla olisi taas asiaa.
Master-kärryissä on tullut rikkoutumisten yhteydessä ilmi virheitä materiaaleissa sekä valmistuksessa. Master-kärryille ei myöskään ole valmistajaa, joka voisi vastata, miten jo tehdyt kärryt on tehty kantavien rakenteiden osalta (muuten kuin silmämääräisesti). Aiemman päätöksen taustalle saatuihin selvityksiin ei ole tullut myöhemmin mitään kärryjen kieltopäätöstä oleellisesti muuttavaa lisätietoa. Turvallisuusnäkökulma katsotaan ensisijaisen tärkeäksi, ja se huomioiden kärryjen käyttöä ei varustetyöryhmän päätöksellä tule uudelleen sallia ravikilpailuissa..Näillä Suomen Hippoksen hallitustiedotteen sanoilla päättyi viime viikolla nelisen vuotta kestänyt episodi..Hippos asetti Master-merkkiset kilpakärryt kilpailukieltoon 4.5.2019 alkaen. Syyksi tiedotettiin tuolloin ”useat talven ja kevään aikana sattuneet vahingot”. 19.8.2021 käyttökielto vahvistettiin pysyväksi..Kymmeniä Master-kärryjä pohjoiseen – myös Ruotsiin ja Norjaan – myynyt Pentti Kuusela kysyi 23.11.2019 Suomen Hippoksen hallitukselta, miksi käyttökieltoon asetettiin kaikki Masterit. Niitä oli valmistanut kaksi eri valmistajaa, ja uusimmat, erikoisteräsaisaiset mallit oli vastikään testattu ja hyväksytty Suomen Hippoksen testeissä Ypäjällä, kuten kaikki aikaisemmatkin mallit..Tarkasta rikkoutuneiden kärryjen määrästä Kuusela ei saanut tietoa, koska rikkoutumisia ei ollut kirjattu ylös. Hänen tietoonsa tulleita rikkoutuneita kärryjä ei myöskään haluttu tutkia, vaikka hän sitä ehdotti. Kuusela oli kuullut tapauksista, joissa kärryille oli käynyt vahinkoja ennen niiden rikkoutumista kilpailuissa..Lopputulema oli Kuuselan mukaan, että erityisesti pohjoisessa ajettiin nyt kilpaa huomattavasti huonotasoisemmilla kärryillä kuin käyttökieltoon asetetuilla Mastereilla, joiden uusimpia malleja hänelle jäi yhdeksät iskemättöminä varastoon..Koska kysymys ei johtanut toimenpiteisiin, Pentti Kuusela teki 3.8.2021 Suomen Hippoksen hallitukselle virallisen esityksen käyttökiellon purkamisesta. Hallitus käsitteli asian 20.4.2023 ja päätyi yllä olevaan ratkaisuun..Paitsi käsittelyn vaatima aika, kohtuuttomalta tuntuu myös ratkaisusta aiheutunut seuraamus kärryjen omistajille. Tyyppitestatut ja hyväksytyt kärryt muuttuivat arvottomiksi, vaikka kyseistä mallia ei olisi rikkoutunut koskaan ja vaikka ne olisi valmistettu eri materiaaleista kuin rikkoutuneet kärryt. Tätä perusteltiin mm. sillä, että kärryä ei enää valmistettu eikä kantavien rakenteiden tekotavasta ollut kuin silmämääräistä tietoa. Entiseltä valmistajalta sitä ei Kuuselan mukaan kysyttykään..Kilpailijoitaan edullisemmat Master-kärryt olivat suosittuja erityisesti harrastajien keskuudessa..Hannu Karpo toimitti vuodet 1983–2007 MTV3:lla ohjelmaa nimeltä Karpolla on asiaa. Tavallinen kansa lähestyi Karpoa huolineen ja vääryyksineen, joita olivat kokeneet, ja Karpo pisti päättäjät ja vallanpitäjät seinää vasten tiukoilla kysymyksillä..Jos ohjelma olisi vielä voimissaan, Karpolla olisi taas asiaa.