Katseet yli viisikymppisiin

Julkaistu

Ennustan, että mainokset tulevat muuttumaan radikaalisti tulevan vuosikymmenen aikana. Suurin muutos tulee näkymään mainoksissa esiintyvissä ihmisissä.
Tämän päivän mainonta on pahasti kiinni menneisyyden ajattelussa. Parhaiten tämä näkyy siinä, että mainoksissa esiintyy nuorekkaita ja onnellisen oloisia kaksikymppisiä ihmisiä. Ei mene kauaakaan ,kun heidän sijallaan näemme yhä useammin vetreitä ja viihtyviä viisikymmentä vuotta täyttäneitä ihmisiä.
Syynä on kansantalouden kehitys. Tämän päivän kaksikymppisistä ja kolmekymppisistä tulee ennusteiden mukaan keskituloisia huomattavasti myöhemmin kuin edellisistä sukupolvista. Keskituloisten määrä Suomessa ei kuitenkaan tule vähenemään, he ovat vain aiempaa varttuneempia.
Tulevien vuosikymmenten keskituloinen kuluttaja on yhä useammin 50 – 70 -vuotias ja aiempaa harvemmin alle viisikymppinen. Jotta tämä ennuste muuttuisi, kansantalouteen tulisi ilmestyä jostain huikean voimakas ja pitkä kasvun kausi. Sitä ei ole nähtävissä.
Saattaapa mainoksiin ilmestyä muutakin väkeä, näiden yli viisikymppisten lastenlapset. Ihmisten kulutustottumuksien tutkijat ennustavat, että isovanhemmat etsivät tulevaisuudessa yhä enemmän yhteisiä harrastuksia lastenlastensa kanssa. Kyse ei siis ole siitä, että isovanhemmat ovat valmiita toimimaan logistiikkapalveluina ja kustantamaan lastenlastensa harrastuksia. Nyt etsinnässä ovat nimenomaan harrastukset joihin isovanhemmat voivat myös itse osallistua.
Raviurheilun ja ratsastuksen kannalta oheinen saattaa äkkiseltään kuulostaa todellista tilannetta paremmalta.
Molempien lajien ydin, hevonen ja sen kanssa elettävät elämykset, vastaa ihmisten toiveisiin hyvästä elämästä. On sitten kyse itsekseen, isommassa ryhmässä tai vaikkapa lastenlastensa kanssa harrastavasta väestä, myös viidenkymmenen vuoden ikärajan ylittänyt suomalainen toivoo tulevansa palvelluksi. Palvelun tarjoaja on hevostaloudessa liian usein myös palvelun sisällön määrittelijä. Nykyinen ja tuleva keskiluokkainen suomalainen kuluttaja haluaa yhä enemmän vastinettaan rahoilleen myös palvelukokemuksen puolella. Hän haluaa yhä useammin olla palvelun sisällön määrittelijä.
Molempien lajien rikkaus on siinä, että kärryjen kyydissä tai ratsailla istunut ihminen voi samaistua maailman huippujen suorituksiin. Oman aikamme viisikymppisille elämän kiinnostavimmat kokemukset ovat vielä edessä. Kokemukset halutaan myös yhä enemmän jakaa hyvien ystävien kanssa. Omalta harrastukselta haetaan kehittymistä mutta myös siltä vaaditaan kehittymistä. Kehittyvälle ihmiselle ei paikallaan pysyvä harrastus kelpaa.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi