Turvallisuus ravihevosten kanssa toimiessa on asia, joka tasaisin väliajoin on hyvä nostaa puheeksi. Yksinkertaisia ja samalla täysin toimivia malleja ei koskaan pystytä rakentamaan, mutta ennakoiva keskustelu voi jossain tapauksissa pelastaa rytinältä tai toimia muistutuksena toimijoille..Toukokuun 10. päivä Joensuussa kaksi valjakkoa ajoi toisiaan päin lämmittelyssä. Toinen otti pruuvilähtöä juoksuradalta, ja vasten kilpailusuuntaa lämmitellyt valjakko törmäsi siihen harmittavan tapahtumaketjun myötä etusuoralla..Torniossa kesäkuussa ponilähdön osallistuja oli jäädä hevosen jyräämäksi mennessään tallialueelta radan yli keskikentälle odottamaan esittelyä. Onneksi isompi ehti jarruttaa ennen kontaktia..Rovaniemen seuraavan viikon raveissa hevonen pääsi heti startin jälkeen irti ja rysätti täyttä vauhtia tallikatokselleen. Kärryt menivät mutkalle, ja huonommalla tuurilla hevoselle tai sivullisille olisi voinut käydä huonosti. Heinäkuun alussa Loviisassa oli tallialueella useampi orastava vaaratilanne..Erityisen uhkaavia ovat olleet ne hetket, joissa hevonen on yllättäen potkaissut, ja samalla myös vahingoittanut lähellä olleita ihmisiä. Pelkästään ravipaikalla näitä ikäviä tapahtumia on ollut tänä vuonna turhan monta..Hevonen on iso ja joskus myös arvaamaton eläin, eikä vahingoilta tai pienemmiltä haavereilta voi välttyä. Isossa kuvassa on jopa ihme, ettei rytinöitä ole tullut enemmän. Ravilähtöjen ketjukolarit eivät ole tavattomia, mutta valppaat ohjastajat ovat useimmiten pelastaneet tilanteen. Tallialueen läheltä piti -tilanteet eivät tule ilmi, mutta isommat tapaturmat käsitellään mediassa..Tiedottaminen auttaa lajia tunnistamaan ja huomioimaan turvallisuusasiat paremmin. Eri radoilla on vaihtelevia käytäntöjä sen suhteen, miten pienet lapset lastenvaunuineen tai muut eläimet saavat vierailla tallialueella tai miten tiukasti asiaa valvotaan. Kehitys on kuitenkin mennyt valtavasti eteenpäin, ja turvallisuus on ollut päätöksenteossa tärkeä prioriteetti. Ja tulee olemaan vastakin..Jokaisen yksilön on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta. Ikä tuo osaamista ja kokemusta, mutta lisää myös riskejä esimerkiksi startin jälkeen vaihdettaessa lainakuski valmentajaan. Jalka ei nouse enää yhtä ketterästi rattaille tilanteessa, jossa hevonen on juuri tehnyt kovan kilpailusuorituksen ja radalta on tulossa samaan aikaan pois moni muukin. .Turvallisuus on aiheena on herkkä, sillä turvattomuuden tunteen lietsomiselle ei ole tarvetta. Maalaisjärki ja yhteinen tavoite mielessä pääsemme kuitenkin entistäkin parempaan lopputulokseen. Vaikeasti toteutettavat tai valvottavat rajoitteet harvoin tuovat mukanaan ratkaisua haasteisiin..Sinnikkäänkin raviharrastajan on hyvä miettiä, kannattaako huonosti opetettuja, täysin toimimattomia tai vaarallisia hevosia laittaa kiertolaisiksi. Vaaratilanteen uhatessa on hyvä tunnistaa riskit, vaikka haluaisi sankariksi. Puolikuntoisena, humalassa tai järkkyneessä mielentilassa haaverien todennäköisyys on luonnollisesti suurempi..Vastuu omasta tai hevosen fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista on asia, jonka määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa kriteeriä. Toisilla on terve itsesuojeluvaisto kunnossa, jos hevonen keventää takapäätä lämmittelyssä. Silloin luopuminen ohjista on arvojen mukainen perusteltu päätös, jota pitää kunnioittaa. Jollekin toiselle taas on kunnia-asia ottaa ajettavakseen hevonen, jonka muut ovat kokeneet vaaralliseksi. Meitä on jokaiseen junaan. .Kouvolan ravit keskeytyivät kolarin vuoksi.Juha Länsimäki koki kovia Ylivieskan raveissa - hevonen potkaisi, kehräsluu murtui.Joensuun raveissa ikävä yhteentörmäys – kaksi kuskia sairaalahoitoon.Valitettava haaveri Seinäjoen raveissa - Ville Pohjola sairauslomalle
Turvallisuus ravihevosten kanssa toimiessa on asia, joka tasaisin väliajoin on hyvä nostaa puheeksi. Yksinkertaisia ja samalla täysin toimivia malleja ei koskaan pystytä rakentamaan, mutta ennakoiva keskustelu voi jossain tapauksissa pelastaa rytinältä tai toimia muistutuksena toimijoille..Toukokuun 10. päivä Joensuussa kaksi valjakkoa ajoi toisiaan päin lämmittelyssä. Toinen otti pruuvilähtöä juoksuradalta, ja vasten kilpailusuuntaa lämmitellyt valjakko törmäsi siihen harmittavan tapahtumaketjun myötä etusuoralla..Torniossa kesäkuussa ponilähdön osallistuja oli jäädä hevosen jyräämäksi mennessään tallialueelta radan yli keskikentälle odottamaan esittelyä. Onneksi isompi ehti jarruttaa ennen kontaktia..Rovaniemen seuraavan viikon raveissa hevonen pääsi heti startin jälkeen irti ja rysätti täyttä vauhtia tallikatokselleen. Kärryt menivät mutkalle, ja huonommalla tuurilla hevoselle tai sivullisille olisi voinut käydä huonosti. Heinäkuun alussa Loviisassa oli tallialueella useampi orastava vaaratilanne..Erityisen uhkaavia ovat olleet ne hetket, joissa hevonen on yllättäen potkaissut, ja samalla myös vahingoittanut lähellä olleita ihmisiä. Pelkästään ravipaikalla näitä ikäviä tapahtumia on ollut tänä vuonna turhan monta..Hevonen on iso ja joskus myös arvaamaton eläin, eikä vahingoilta tai pienemmiltä haavereilta voi välttyä. Isossa kuvassa on jopa ihme, ettei rytinöitä ole tullut enemmän. Ravilähtöjen ketjukolarit eivät ole tavattomia, mutta valppaat ohjastajat ovat useimmiten pelastaneet tilanteen. Tallialueen läheltä piti -tilanteet eivät tule ilmi, mutta isommat tapaturmat käsitellään mediassa..Tiedottaminen auttaa lajia tunnistamaan ja huomioimaan turvallisuusasiat paremmin. Eri radoilla on vaihtelevia käytäntöjä sen suhteen, miten pienet lapset lastenvaunuineen tai muut eläimet saavat vierailla tallialueella tai miten tiukasti asiaa valvotaan. Kehitys on kuitenkin mennyt valtavasti eteenpäin, ja turvallisuus on ollut päätöksenteossa tärkeä prioriteetti. Ja tulee olemaan vastakin..Jokaisen yksilön on kannettava oma vastuunsa turvallisuudesta. Ikä tuo osaamista ja kokemusta, mutta lisää myös riskejä esimerkiksi startin jälkeen vaihdettaessa lainakuski valmentajaan. Jalka ei nouse enää yhtä ketterästi rattaille tilanteessa, jossa hevonen on juuri tehnyt kovan kilpailusuorituksen ja radalta on tulossa samaan aikaan pois moni muukin. .Turvallisuus on aiheena on herkkä, sillä turvattomuuden tunteen lietsomiselle ei ole tarvetta. Maalaisjärki ja yhteinen tavoite mielessä pääsemme kuitenkin entistäkin parempaan lopputulokseen. Vaikeasti toteutettavat tai valvottavat rajoitteet harvoin tuovat mukanaan ratkaisua haasteisiin..Sinnikkäänkin raviharrastajan on hyvä miettiä, kannattaako huonosti opetettuja, täysin toimimattomia tai vaarallisia hevosia laittaa kiertolaisiksi. Vaaratilanteen uhatessa on hyvä tunnistaa riskit, vaikka haluaisi sankariksi. Puolikuntoisena, humalassa tai järkkyneessä mielentilassa haaverien todennäköisyys on luonnollisesti suurempi..Vastuu omasta tai hevosen fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista on asia, jonka määrittelyyn ei ole yhtä oikeaa kriteeriä. Toisilla on terve itsesuojeluvaisto kunnossa, jos hevonen keventää takapäätä lämmittelyssä. Silloin luopuminen ohjista on arvojen mukainen perusteltu päätös, jota pitää kunnioittaa. Jollekin toiselle taas on kunnia-asia ottaa ajettavakseen hevonen, jonka muut ovat kokeneet vaaralliseksi. Meitä on jokaiseen junaan. .Kouvolan ravit keskeytyivät kolarin vuoksi.Juha Länsimäki koki kovia Ylivieskan raveissa - hevonen potkaisi, kehräsluu murtui.Joensuun raveissa ikävä yhteentörmäys – kaksi kuskia sairaalahoitoon.Valitettava haaveri Seinäjoen raveissa - Ville Pohjola sairauslomalle