Jukka-Pekka Kauhanen nosti jokin aika sitten sosiaalisessa mediassa keskusteluun hevoskasvatuksen akuutteja pulmia: vaikeudet siirtospermalähetyksissä, palveluiden hinnoittelun ja eri toimijoiden roolin. Hevoskasvatus on periaatteessa yksinkertaista. Tarvitaan terve tamma, joka on hyvin kiimassa, ja hedelmöittämiskykyinen ori. Nämä perusasiat eivät ole muuttuneet vuosien varrella, vaikka teknologia ja moni muukin asia ympäristössä on kehittynyt. Keinosiemennys, ultraäänitutkimukset ja siirtospermasiemennykset ovat tulleet käyttöön, mutta näistä kehitysaskelista huolimatta valitettavasti tiineystulokset ovat laskeneet huippuvuosista. Nykyään oriiden tuorespermansiirrot ovat suosittuja, koska ne mahdollistavat laadukkaan jalostuksen riippumatta maantieteellisestä sijainnista. Kotona tapahtuva siemennys on myös monesti paras vaihtoehto hevosten hyvinvointinäkökulmasta tamman ja varsan kannalta. Siirtosperman kuljetuksissa on ollut haasteita jo jonkin aikaa. Yksi näistä haasteista oli VR:n päätös lopettaa pienpakettikuljetustoiminta, mikä on vaikuttanut merkittävästi kuljetusmahdollisuuksiin. Lisäksi pandemian vaikutuksesta bussivuorot ovat vähentyneet huomattavasti. .Hippoksella ei ole neuvotteluasemaaMatkahuollon suunnittelemista strategiamuutoksista johtuvat uudet vaikeudet tulivat Hippoksen tietoon talvella. Sen takia Hippoksessa ryhdyttiin välittömästi tekemään selvitystä eri vaihtoehdoista kuljetusten järjestämiseksi. Ongelmia tässä selvitystyössä oli useita. Esimerkiksi Matkahuolto ei osannut, tai halunnut, kertoa missään vaiheessa tarkasti, kuinka ja mitä palveluita he jatkossa tarjoavat.Onnibus halusi ensin selvittää ja sopia, kuka ulkopuolinen toimija ryhtyy heidän kanssaan yhteistyöhön. He itse ilmoittivat, etteivät omin toimin järjestä mitään rahtitoimintaa jatkossa.Jetpack halusi selvittää kenttäorganisaationsa toimivuuden, ennen kuin kertoivat mahdollisuuksistaan järjestää kuljetuspalveluita.Hippos tiedotti asiasta heti kun ensimmäiset yrityksistä olivat saaneet edes alustavat sopimukset tämän vuoden kuljetuspalveluista valmiiksi, jotta meillä oli antaa konkreettisia vaihtoehtoja alan toimijoille. On ymmärrettävä, että logistiikkayritykset toimivat yritysmaailman ehdoilla. Hippoksella ei valitettavasti ole mitään varsinaista neuvotteluasemaa tilanteessa, jossa Hippos ei lähetä yhtään spermalähetystä, eikä voi myöskään luvata kenenkään yrittäjän puolesta, että nämä sitoutuisivat käyttämään jotain tiettyä palveluntarjoajaa. Tärkeäksi asiaksi koin sen, että saimme logistiikkayritykset vakuuttumaan siitä, että tämä arviolta 5 000 – 7 000 spermalähetystä vuodessa on erittäin merkittävä asia Suomen hevoskasvatukselle ja että tähän toimintaan yritysten kannattaa panostaa.Muuttuneessa toimintaympäristössä on selvää, että meidän kaikkien tulee tähdätä yhteistyössä ja yhteisymmärryksessä raviurheilun, hevostalouden ja hevoskasvatuksen yhteiseen hyvään. Koen tärkeäksi, että kaikki toimijat koko hevoskasvatusketjussa ovat avoimia ja niin selkeitä kuin mahdollista kaikissa asioissa, hinnanmuodostuksesta palvelun saatavuuteen ja laatuun. Ymmärrettävää on, että tänä kesänä, kun esim. Matkahuollon tarjoamat palvelut ovat muuttuneet muutaman päivän varoajalla, asiassa on isoja haasteita kaikkien kannalta. Se vaatii avointa tiedotusta, yhteistä keskustelua ja toistenkin näkökulman ymmärrystä.Alan täytyy myös miettiä jatkossa, pitääkö omia toimintatapojamme muuttaa. Panostetaanko siihen, että pystymme hyödyntämään spermansiirroissa jatkossa kuljetuksia rekkarunkolinjoilla yön yli, vai pyritäänkö kehittämään edelleen saman päivän kuljetuksia? Uudet ajat vaativat monesti uusia toimintatapoja. Ne saattavat vaatia uusia käytäntöjä, mutta samalla helpottaa esim. logistiikkaa. Jo nyt oriin sperman säilyvyyttä voidaan parantaa merkittävästi sperman käsittelyllä.Lisäksi tarvitsemme myös oriiden kriittistäkin arviointia siitä, kuinka kunkin oriin sperma kestää säilytystä ja kuljetusta. Kaikki oriit eivät sovellu siirtosiemennyksiin. Meillä Hippoksessa on myös tehtävänä kehittää tiedonkeruuta ja seurantaa myös siirtospermasiemennysten tiineystuloksista, jotta yhteistä tavoitetta voidaan johtaa tiedolla. Yhteinen tavoite: tamma on syksyllä tiine ja keväällä tallissa on uusi varsa. Kimmo LampinenJohtaja – kasvatus ja omistaminenSuomen Hippos.Spermakuljetusten pelätään sakkaavan
Jukka-Pekka Kauhanen nosti jokin aika sitten sosiaalisessa mediassa keskusteluun hevoskasvatuksen akuutteja pulmia: vaikeudet siirtospermalähetyksissä, palveluiden hinnoittelun ja eri toimijoiden roolin. Hevoskasvatus on periaatteessa yksinkertaista. Tarvitaan terve tamma, joka on hyvin kiimassa, ja hedelmöittämiskykyinen ori. Nämä perusasiat eivät ole muuttuneet vuosien varrella, vaikka teknologia ja moni muukin asia ympäristössä on kehittynyt. Keinosiemennys, ultraäänitutkimukset ja siirtospermasiemennykset ovat tulleet käyttöön, mutta näistä kehitysaskelista huolimatta valitettavasti tiineystulokset ovat laskeneet huippuvuosista. Nykyään oriiden tuorespermansiirrot ovat suosittuja, koska ne mahdollistavat laadukkaan jalostuksen riippumatta maantieteellisestä sijainnista. Kotona tapahtuva siemennys on myös monesti paras vaihtoehto hevosten hyvinvointinäkökulmasta tamman ja varsan kannalta. Siirtosperman kuljetuksissa on ollut haasteita jo jonkin aikaa. Yksi näistä haasteista oli VR:n päätös lopettaa pienpakettikuljetustoiminta, mikä on vaikuttanut merkittävästi kuljetusmahdollisuuksiin. Lisäksi pandemian vaikutuksesta bussivuorot ovat vähentyneet huomattavasti. .Hippoksella ei ole neuvotteluasemaaMatkahuollon suunnittelemista strategiamuutoksista johtuvat uudet vaikeudet tulivat Hippoksen tietoon talvella. Sen takia Hippoksessa ryhdyttiin välittömästi tekemään selvitystä eri vaihtoehdoista kuljetusten järjestämiseksi. Ongelmia tässä selvitystyössä oli useita. Esimerkiksi Matkahuolto ei osannut, tai halunnut, kertoa missään vaiheessa tarkasti, kuinka ja mitä palveluita he jatkossa tarjoavat.Onnibus halusi ensin selvittää ja sopia, kuka ulkopuolinen toimija ryhtyy heidän kanssaan yhteistyöhön. He itse ilmoittivat, etteivät omin toimin järjestä mitään rahtitoimintaa jatkossa.Jetpack halusi selvittää kenttäorganisaationsa toimivuuden, ennen kuin kertoivat mahdollisuuksistaan järjestää kuljetuspalveluita.Hippos tiedotti asiasta heti kun ensimmäiset yrityksistä olivat saaneet edes alustavat sopimukset tämän vuoden kuljetuspalveluista valmiiksi, jotta meillä oli antaa konkreettisia vaihtoehtoja alan toimijoille. On ymmärrettävä, että logistiikkayritykset toimivat yritysmaailman ehdoilla. Hippoksella ei valitettavasti ole mitään varsinaista neuvotteluasemaa tilanteessa, jossa Hippos ei lähetä yhtään spermalähetystä, eikä voi myöskään luvata kenenkään yrittäjän puolesta, että nämä sitoutuisivat käyttämään jotain tiettyä palveluntarjoajaa. Tärkeäksi asiaksi koin sen, että saimme logistiikkayritykset vakuuttumaan siitä, että tämä arviolta 5 000 – 7 000 spermalähetystä vuodessa on erittäin merkittävä asia Suomen hevoskasvatukselle ja että tähän toimintaan yritysten kannattaa panostaa.Muuttuneessa toimintaympäristössä on selvää, että meidän kaikkien tulee tähdätä yhteistyössä ja yhteisymmärryksessä raviurheilun, hevostalouden ja hevoskasvatuksen yhteiseen hyvään. Koen tärkeäksi, että kaikki toimijat koko hevoskasvatusketjussa ovat avoimia ja niin selkeitä kuin mahdollista kaikissa asioissa, hinnanmuodostuksesta palvelun saatavuuteen ja laatuun. Ymmärrettävää on, että tänä kesänä, kun esim. Matkahuollon tarjoamat palvelut ovat muuttuneet muutaman päivän varoajalla, asiassa on isoja haasteita kaikkien kannalta. Se vaatii avointa tiedotusta, yhteistä keskustelua ja toistenkin näkökulman ymmärrystä.Alan täytyy myös miettiä jatkossa, pitääkö omia toimintatapojamme muuttaa. Panostetaanko siihen, että pystymme hyödyntämään spermansiirroissa jatkossa kuljetuksia rekkarunkolinjoilla yön yli, vai pyritäänkö kehittämään edelleen saman päivän kuljetuksia? Uudet ajat vaativat monesti uusia toimintatapoja. Ne saattavat vaatia uusia käytäntöjä, mutta samalla helpottaa esim. logistiikkaa. Jo nyt oriin sperman säilyvyyttä voidaan parantaa merkittävästi sperman käsittelyllä.Lisäksi tarvitsemme myös oriiden kriittistäkin arviointia siitä, kuinka kunkin oriin sperma kestää säilytystä ja kuljetusta. Kaikki oriit eivät sovellu siirtosiemennyksiin. Meillä Hippoksessa on myös tehtävänä kehittää tiedonkeruuta ja seurantaa myös siirtospermasiemennysten tiineystuloksista, jotta yhteistä tavoitetta voidaan johtaa tiedolla. Yhteinen tavoite: tamma on syksyllä tiine ja keväällä tallissa on uusi varsa. Kimmo LampinenJohtaja – kasvatus ja omistaminenSuomen Hippos.Spermakuljetusten pelätään sakkaavan