Kuninkuusravien päätoimikunta linjasi viime viikon tiistaina, ettei open stretch -ohituskaista ole käytössä 100-vuotisjuhlaansa viettävien Kuninkuusravien lauantain ja sunnuntain kilpailuissa, jolloin Kuninkuusravien osalähdöt ajetaan..Hevosurheilu kysyi asiaa lukijoiltaan ja niukka enemmistö, 51 prosenttia, kääntyi ohituskaistan puolelle. Äänestäjistä 29 prosenttia olisi pitänyt open stretchin kiinni Kuninkuuskilpailuiden osalähdöissä, ja 20 prosenttia kaikissa viikonlopun lähdöissä..Ohituskaista jakaa selvästi mielipiteitä, ja kiivas keskustelu jatkui Kuninkuusravien päätoimikunnan päätöksen jälkeen sosiaalisessa mediassa. Muutosvastarinta-korttiakin käytettiin, vaikka se sopii huonosti tehtyyn päätökseen..Open stretchin käyttäminen Killeriin Kuninkuusraveissa olisi varmasti sallittu, jos siitä olisi nähty hyötyä Kuninkuusraveille instituutiona. Koska tulevina vuosina kisataan ilman ohituskaistaa, on mahdoton nähdä yksittäisenä vuotena ohituskaistan käyttämisellä lisäarvoa..Jyväskylän radalla on oma ainutlaatuinen erityispiirre, mutta Kuninkuusraveilla tätä uniikkia sisäradan ohituskaista ei ole ollut aikaisemmin, eikä tule olemaan jatkossakaan..On kaksi eri asiaa olla ohituskaistan kannattaja yleisellä tasolla ja Kuninkuusraveissa. Sillä ei ole merkitystä, katsooko asiaa aktiivin, suuren yleisön tai kilpailijan silmin. Mielipide voi olla eri tai sama, koska ihmiset katsovat asiaa monesta eri näkökulmasta..Erityispiirteet voivat olla hauskoja ja erilaisia, mutta mitä sitten? Entä jos seuraavana vuonna Kuninkuusravit ajettaisiin vastapäivään, sitten 800 metrin radalla, tämän jälkeen pitkällä suoralla, ja sitten upouudella mailin radalla. Vahvistaisiko se Kuninkuusravien asemaa, brändiä ja sitä kautta suosiota? Tohdin epäillä. .Minkä verran edes tiedämme ohituskaistasta? Eräs alueen valmentajista otti open stretchin yhden varjopuolen puheeksi jo pian sen jälkeen, kun se otettiin vuonna 2014 käyttöön. Hänen mukaansa pinta- ja pohjamateriaalin tuntuma oli merkittävästi erilainen maalisuoralla ohituskaistan puolella..Vajaassa kymmenessä vuodessa ohituskaistan rakenne on varmasti muokkautunut paremmaksi, mutta ei valmentajan huolta voi täysin sivuuttaa..Kuninkuusravien osalähdöissä ohituskaistaa puolustavien yksi argumentti on, ettei se käytännössä ole edes tarpeellinen, kun erityisesti maratonilla hevoset tulevat maaliin muutaman mitan välein. Taktisesti ja ennakkoon sillä on kuitenkin kaikilla kolmella matkalla iso merkitys, ja se voi muuttaa koko seppelejahdin luonnetta..Samalla tavalla luonnetta muuttaisi joskus esille tullut ehdotus, että kuninkaan tai kuningattaren pitäisi voittaa vähintään yksi osalähtö. Tarpeettomia lisämausteita molemmat tilanteessa, jossa tuote on kunnossa..Maailma muuttuu ja raviurheilu on monessa asiassa jäänyt kehityksessä jalkoihin, mutta joskus on viisautta olla menemättä virran mukana, vaan katsoa etäämpää isompaa kokonaisuutta..Kuninkuusravit ovat kestäneet monet myrskyt ja matalapaineet, joten yksittäisten vuosien muutoksia suunniteltaessa on pelkästään tervettä katsoa asioita kriittisesti. Kuninkuusravit eivät ole vuosittain vaihtuva kokonaisuus, vaikka historiassa onkin tehty harkitusti muutoksia..Päätöksellään Kuninkuusravien päätöimikunta joko tarkoituksella tai huomaamattaan vahvisti entisestään Kuninkuusravien vahvaa instituutiota. Hyvä niin, sillä Kuninkuusravien asema ja arvostus on horjunut rajallisen hevosmäärän ja runsaan tarjonnan puristuksessa..Open stretchin kaltainen erityispiirre Kuninkuusravien osalähdöissä muuttaisi kisan aivan toisenlaiseksi. Tarvitseeko kilpailu ohituskaistaa, kun sen voi myös sulkea aiheuttamatta kenellekään vahinkoa? Kyllä-vaihtoehdolle on vaikea löytää pitäviä perusteluita, jos kysymystä lähestyy Kuninkuusravien päätoimikunnan näkökulmasta.
Kuninkuusravien päätoimikunta linjasi viime viikon tiistaina, ettei open stretch -ohituskaista ole käytössä 100-vuotisjuhlaansa viettävien Kuninkuusravien lauantain ja sunnuntain kilpailuissa, jolloin Kuninkuusravien osalähdöt ajetaan..Hevosurheilu kysyi asiaa lukijoiltaan ja niukka enemmistö, 51 prosenttia, kääntyi ohituskaistan puolelle. Äänestäjistä 29 prosenttia olisi pitänyt open stretchin kiinni Kuninkuuskilpailuiden osalähdöissä, ja 20 prosenttia kaikissa viikonlopun lähdöissä..Ohituskaista jakaa selvästi mielipiteitä, ja kiivas keskustelu jatkui Kuninkuusravien päätoimikunnan päätöksen jälkeen sosiaalisessa mediassa. Muutosvastarinta-korttiakin käytettiin, vaikka se sopii huonosti tehtyyn päätökseen..Open stretchin käyttäminen Killeriin Kuninkuusraveissa olisi varmasti sallittu, jos siitä olisi nähty hyötyä Kuninkuusraveille instituutiona. Koska tulevina vuosina kisataan ilman ohituskaistaa, on mahdoton nähdä yksittäisenä vuotena ohituskaistan käyttämisellä lisäarvoa..Jyväskylän radalla on oma ainutlaatuinen erityispiirre, mutta Kuninkuusraveilla tätä uniikkia sisäradan ohituskaista ei ole ollut aikaisemmin, eikä tule olemaan jatkossakaan..On kaksi eri asiaa olla ohituskaistan kannattaja yleisellä tasolla ja Kuninkuusraveissa. Sillä ei ole merkitystä, katsooko asiaa aktiivin, suuren yleisön tai kilpailijan silmin. Mielipide voi olla eri tai sama, koska ihmiset katsovat asiaa monesta eri näkökulmasta..Erityispiirteet voivat olla hauskoja ja erilaisia, mutta mitä sitten? Entä jos seuraavana vuonna Kuninkuusravit ajettaisiin vastapäivään, sitten 800 metrin radalla, tämän jälkeen pitkällä suoralla, ja sitten upouudella mailin radalla. Vahvistaisiko se Kuninkuusravien asemaa, brändiä ja sitä kautta suosiota? Tohdin epäillä. .Minkä verran edes tiedämme ohituskaistasta? Eräs alueen valmentajista otti open stretchin yhden varjopuolen puheeksi jo pian sen jälkeen, kun se otettiin vuonna 2014 käyttöön. Hänen mukaansa pinta- ja pohjamateriaalin tuntuma oli merkittävästi erilainen maalisuoralla ohituskaistan puolella..Vajaassa kymmenessä vuodessa ohituskaistan rakenne on varmasti muokkautunut paremmaksi, mutta ei valmentajan huolta voi täysin sivuuttaa..Kuninkuusravien osalähdöissä ohituskaistaa puolustavien yksi argumentti on, ettei se käytännössä ole edes tarpeellinen, kun erityisesti maratonilla hevoset tulevat maaliin muutaman mitan välein. Taktisesti ja ennakkoon sillä on kuitenkin kaikilla kolmella matkalla iso merkitys, ja se voi muuttaa koko seppelejahdin luonnetta..Samalla tavalla luonnetta muuttaisi joskus esille tullut ehdotus, että kuninkaan tai kuningattaren pitäisi voittaa vähintään yksi osalähtö. Tarpeettomia lisämausteita molemmat tilanteessa, jossa tuote on kunnossa..Maailma muuttuu ja raviurheilu on monessa asiassa jäänyt kehityksessä jalkoihin, mutta joskus on viisautta olla menemättä virran mukana, vaan katsoa etäämpää isompaa kokonaisuutta..Kuninkuusravit ovat kestäneet monet myrskyt ja matalapaineet, joten yksittäisten vuosien muutoksia suunniteltaessa on pelkästään tervettä katsoa asioita kriittisesti. Kuninkuusravit eivät ole vuosittain vaihtuva kokonaisuus, vaikka historiassa onkin tehty harkitusti muutoksia..Päätöksellään Kuninkuusravien päätöimikunta joko tarkoituksella tai huomaamattaan vahvisti entisestään Kuninkuusravien vahvaa instituutiota. Hyvä niin, sillä Kuninkuusravien asema ja arvostus on horjunut rajallisen hevosmäärän ja runsaan tarjonnan puristuksessa..Open stretchin kaltainen erityispiirre Kuninkuusravien osalähdöissä muuttaisi kisan aivan toisenlaiseksi. Tarvitseeko kilpailu ohituskaistaa, kun sen voi myös sulkea aiheuttamatta kenellekään vahinkoa? Kyllä-vaihtoehdolle on vaikea löytää pitäviä perusteluita, jos kysymystä lähestyy Kuninkuusravien päätoimikunnan näkökulmasta.