Katastrofin merkit olivat ilmassa koko viikon. Jo tiistaina Porin ravien kilpailupäällikkö Juha Järvenpää varoitti MT Hevoset -sivustolla lauantain ravien olevan vaarassa, jos sääennusteet pitävät paikkansa. Rivien välistä saattoi lukea, että painavan sanansa asiaan oli lausunut Porin radan hoidossa auttava arvostettu emeritus ratamestari Pasi Soimala. Paljon kertoi, että siirtovaihtoehtojakin oli jo kartoitettu..Perjantaihin mennessä uhka oli vaihtunut uhoksi. Vaikka sääennusteet olivat toteutumassa, Porin raviradan johto oli päättänyt kukistaa luonnonvoimat kuin Putin Ukrainan: miesvoimalla ja järeällä koneistolla. Lopputulos oli valitettavasti sama..Ratkaisulle on vaikea nähdä mitään muuta syytä kuin ahneus. Hevosten valmentajien, ohjastajien ja omistajien etu ei painanut vaakakupissa, kun toisella puolella oli täyteen varattu ravintola ja yksi radan vuoden tilipäivistä. Oma etu ajoi yhteisen edun edelle..Erityisen kiusalliseksi asian tekee, että edellisestä ratakatastrofista oli vain kaksi viikkoa. Tämä ei saa toistua, vannotettiin silloin..Mikä on radan vastuu arviointivirheistä kilpailijoita kohtaan, kysytään nyt entistä painokkaammin. Mikkelin lupaama, hädin tuskin polttoainekulut peittävä 35 sentin kilometrikorvaus matkoista on suoranainen vitsi, kun sadat ihmiset uhraavat päivän työlleen tai harrastukselleen turhan päiten..Puhumattakaan saamatta jääneistä palkintorahoista, joita olisi lauantaina voitu jakaa jollain Porin lähiradalla yli 200 000 euroa..Viimeistään nyt on selvää, että yksittäinen ravirata ei voi olla jatkossa se taho, joka päättää riskin ottamisesta koko raviyhteisöä koskevissa asioissa. Hiihtolajien maailmancupeihin valmistauduttaessa ulkopuolinen, mutta lajin sisäinen, delegaatio käy tarkastamassa lumitilanteen ja muut olosuhteet ennen kilpailuja, jotta ikäviltä viime hetken yllätyksiltä vältytään..Tuleeko tämän olla käytäntö haastavina vuodenaikoina myös suomalaisessa raviurheilussa, jos ratojen oma harkinta pettää harva se viikko? .Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja
Katastrofin merkit olivat ilmassa koko viikon. Jo tiistaina Porin ravien kilpailupäällikkö Juha Järvenpää varoitti MT Hevoset -sivustolla lauantain ravien olevan vaarassa, jos sääennusteet pitävät paikkansa. Rivien välistä saattoi lukea, että painavan sanansa asiaan oli lausunut Porin radan hoidossa auttava arvostettu emeritus ratamestari Pasi Soimala. Paljon kertoi, että siirtovaihtoehtojakin oli jo kartoitettu..Perjantaihin mennessä uhka oli vaihtunut uhoksi. Vaikka sääennusteet olivat toteutumassa, Porin raviradan johto oli päättänyt kukistaa luonnonvoimat kuin Putin Ukrainan: miesvoimalla ja järeällä koneistolla. Lopputulos oli valitettavasti sama..Ratkaisulle on vaikea nähdä mitään muuta syytä kuin ahneus. Hevosten valmentajien, ohjastajien ja omistajien etu ei painanut vaakakupissa, kun toisella puolella oli täyteen varattu ravintola ja yksi radan vuoden tilipäivistä. Oma etu ajoi yhteisen edun edelle..Erityisen kiusalliseksi asian tekee, että edellisestä ratakatastrofista oli vain kaksi viikkoa. Tämä ei saa toistua, vannotettiin silloin..Mikä on radan vastuu arviointivirheistä kilpailijoita kohtaan, kysytään nyt entistä painokkaammin. Mikkelin lupaama, hädin tuskin polttoainekulut peittävä 35 sentin kilometrikorvaus matkoista on suoranainen vitsi, kun sadat ihmiset uhraavat päivän työlleen tai harrastukselleen turhan päiten..Puhumattakaan saamatta jääneistä palkintorahoista, joita olisi lauantaina voitu jakaa jollain Porin lähiradalla yli 200 000 euroa..Viimeistään nyt on selvää, että yksittäinen ravirata ei voi olla jatkossa se taho, joka päättää riskin ottamisesta koko raviyhteisöä koskevissa asioissa. Hiihtolajien maailmancupeihin valmistauduttaessa ulkopuolinen, mutta lajin sisäinen, delegaatio käy tarkastamassa lumitilanteen ja muut olosuhteet ennen kilpailuja, jotta ikäviltä viime hetken yllätyksiltä vältytään..Tuleeko tämän olla käytäntö haastavina vuodenaikoina myös suomalaisessa raviurheilussa, jos ratojen oma harkinta pettää harva se viikko? .Näkökulma: Pääratamestarijärjestelmän kehittäminen voisi estää Mikkelin ja Porin farssien toistumisen.Kommentti: Porissa pelattiin venäläistä rulettia - lipas oli täynnä luoteja