”Maanantaina saatiin neuvottelut päätökseen, Stall Zetin orit Call Me Keeper, Hard Livin ja Propulsion jatkavat siitosoreina Suomessa myös ensi vuonna. Call Me Keeper ottaa tammoja vastaan Lohilahden Oriasemalla. Hard Livin ja Propulsion pysyvät Eeva-Liisa Penttilän KS-Tallilla”, Stall Zetin Suomen siitosoribisneksessä avustava Tapani Raunio kertoi.”Johan Arneng ja Daniel Redén ovat olleet erittäin tyytyväisiä astutustoimintaan Suomessa. Kaikki orit ovat toimineet hyvin. Ja se on hyvä syy, miksi herrat haluavat jatkaa orien pitoa Suomessa.”Orinpitäjä Eeva-Liisa Penttilä ilahtui ja helpottui saatuaan kuulla Stall Zetin päätöksen. Hän sanoi jo alkaneensa miettiä, kuinka oriasematoiminta olisi viisainta, ja komeinta, päättää Propulsionin lähtöön.“Olen syvästi kiintynyt tuohon persoonalliseen ja hienoon oriin. Olisinpa jo hevoshulluna pikkutyttönä arvannut, mihin se minut vielä johtaa!” Eeva-Liisa Penttilä huokaisi.“On ollut myös todella helppoa ja hauskaa toimia miellyttävien ravurien kanssa. Propulsionin varsat ovat kuin isänsä kuvia ja valtavan kesyjä käsitellä.”Raunio on erityisen tyytyväinen siihen, että useita ruotsalaisia tammoja on käynyt Suomessa siemennettävinä. Se sujui hyvin, vaikka tammat piti siirtää väliaikaisesti Suomen rekisteriin. Ruotsalaisten on ollut helppoa tulla Suomeen. Vain kaksi Ruotsista tullutta tammaa ei tiinehtynyt. Ruotsalaiset tammanomistajat ovat kiitelleet Stall Zetille suomalaisten siittoloiden hyvää palvelua ja tammojen laadukasta hoitoa.“Kilpailu Propulsionin saamiseksi Suomeen oli kovaa, monet maat olisivat halunneet ottaa nimenomaan orin itsensä, mutta saivat sen sijaan pakasteastian. Propulsion ilmoitetaan uudestaan Ruotsin oritarkastukseen jälkeläisnäyttöjen perusteella, mutta nykysäännöillä siitokseen hyväksyminen ei liene mahdollista.”Propulsionin sperman pakastaminen Suomessa on nyt selvittelyn kohteena, jos siinä päästään ratkaisuun, niin orin ei tarvitse lähteä pakastusreissulle Ruotsiin kuten aikaisempina vuosina. Silloin se viettää talven Eeva-Liisa Penttilän luona. Oriin pakasteella on laaja kysyntä monesta maasta, joten sperman pakastus on orin siitosuran oleellinen osa.Heppa-tiedoston mukaan Propulsion astui viime vuonna 103 tammaa ja tänä vuonna tammoja tuli 88. Suomen rekisteriin on ilmoitettu tähän mennessä 47 vuonna 2024 syntynyttä varsaa. Se erikoinen tilanne, että Ruotsista tulleet tammat käyvät astutuksen aikana Suomen rekisterissä ja palaavat varsomaan Ruotsin rekisteriin, tuottaa virheen varsomisprosenttiin Suomessa.“Oman kirjanpitoni mukaan tammoja oli 105. Niistä tiinehtyi 86, ja elävänä syntyneitä varsoja on ilmoitettu 66 sekä luomisia 9. Kaikki ruotsalaiset eivät ole mukana tässäkään”, Penttilä huomautti.
”Maanantaina saatiin neuvottelut päätökseen, Stall Zetin orit Call Me Keeper, Hard Livin ja Propulsion jatkavat siitosoreina Suomessa myös ensi vuonna. Call Me Keeper ottaa tammoja vastaan Lohilahden Oriasemalla. Hard Livin ja Propulsion pysyvät Eeva-Liisa Penttilän KS-Tallilla”, Stall Zetin Suomen siitosoribisneksessä avustava Tapani Raunio kertoi.”Johan Arneng ja Daniel Redén ovat olleet erittäin tyytyväisiä astutustoimintaan Suomessa. Kaikki orit ovat toimineet hyvin. Ja se on hyvä syy, miksi herrat haluavat jatkaa orien pitoa Suomessa.”Orinpitäjä Eeva-Liisa Penttilä ilahtui ja helpottui saatuaan kuulla Stall Zetin päätöksen. Hän sanoi jo alkaneensa miettiä, kuinka oriasematoiminta olisi viisainta, ja komeinta, päättää Propulsionin lähtöön.“Olen syvästi kiintynyt tuohon persoonalliseen ja hienoon oriin. Olisinpa jo hevoshulluna pikkutyttönä arvannut, mihin se minut vielä johtaa!” Eeva-Liisa Penttilä huokaisi.“On ollut myös todella helppoa ja hauskaa toimia miellyttävien ravurien kanssa. Propulsionin varsat ovat kuin isänsä kuvia ja valtavan kesyjä käsitellä.”Raunio on erityisen tyytyväinen siihen, että useita ruotsalaisia tammoja on käynyt Suomessa siemennettävinä. Se sujui hyvin, vaikka tammat piti siirtää väliaikaisesti Suomen rekisteriin. Ruotsalaisten on ollut helppoa tulla Suomeen. Vain kaksi Ruotsista tullutta tammaa ei tiinehtynyt. Ruotsalaiset tammanomistajat ovat kiitelleet Stall Zetille suomalaisten siittoloiden hyvää palvelua ja tammojen laadukasta hoitoa.“Kilpailu Propulsionin saamiseksi Suomeen oli kovaa, monet maat olisivat halunneet ottaa nimenomaan orin itsensä, mutta saivat sen sijaan pakasteastian. Propulsion ilmoitetaan uudestaan Ruotsin oritarkastukseen jälkeläisnäyttöjen perusteella, mutta nykysäännöillä siitokseen hyväksyminen ei liene mahdollista.”Propulsionin sperman pakastaminen Suomessa on nyt selvittelyn kohteena, jos siinä päästään ratkaisuun, niin orin ei tarvitse lähteä pakastusreissulle Ruotsiin kuten aikaisempina vuosina. Silloin se viettää talven Eeva-Liisa Penttilän luona. Oriin pakasteella on laaja kysyntä monesta maasta, joten sperman pakastus on orin siitosuran oleellinen osa.Heppa-tiedoston mukaan Propulsion astui viime vuonna 103 tammaa ja tänä vuonna tammoja tuli 88. Suomen rekisteriin on ilmoitettu tähän mennessä 47 vuonna 2024 syntynyttä varsaa. Se erikoinen tilanne, että Ruotsista tulleet tammat käyvät astutuksen aikana Suomen rekisterissä ja palaavat varsomaan Ruotsin rekisteriin, tuottaa virheen varsomisprosenttiin Suomessa.“Oman kirjanpitoni mukaan tammoja oli 105. Niistä tiinehtyi 86, ja elävänä syntyneitä varsoja on ilmoitettu 66 sekä luomisia 9. Kaikki ruotsalaiset eivät ole mukana tässäkään”, Penttilä huomautti.