Asiakkaan segmentointi

Kyllä. Otsikko on yhtä aikaa markkinoinnin munkkilatinaa, mutta samaan aikaan myös merkittävä osa kaiken liiketoiminnan kykyä selviytyä nykyhetkestä ja tulevaisuudesta.

Mahdollisen asiakaskunnan mahdollisimman hyvä tuntemus perustuu tutkimustietoon ja sen pohjalta tehtävään pohdintaan siitä, miten oma toiminta voi olla mahdollisimman houkuttelevaa. Kyse on siis mahdollisuuksien tunnistamisesta ja samalla myös sen tunnustamisesta, jos oma toiminta ei vastaa kaikkiin mahdollisuuksiin. Tämän tiedon varassa on sitten tehtävissä ne strategiset päätökset tuotteiden tai toimialan kehittämisestä.

Myönnän, että edellinen kappale oli kuin suuntäysi saksalaista joulukakkua, ahdettua asiaa ilman hapen murenaa. Sitä on kuitenkin syytä pureskella.

Suomen Ratsastajainliitto on tehnyt laajan selvityksen siitä, millaisia ihmisiä ratsastus kiinnostaa, ketkä lajia harrastavat. Tuo luo erinomaisen pohjan sen pohtimiselle, miten mahdollisimman suuri joukko tuosta joukosta olisi saatavissa mukaan liiton toimintaan. Tuolla pohdinnalla liitto haastaa myös omaa toimintaansa sekä tapojaan tavoittaa uusia jäseniä.

Raviurheilun osalta vastaavaa kokonaistyötä ei ole tehty. Tämä ei suinkaan tarkoita toimettomuutta. Peliyhtiö Fintotolla on tutkittu käsitys pelaajakunnastaan, siitä, millaisiin ryhmiin nykyisen pelaajat jakaantuvat. Myös muutamat suurkilpailut ja osa raviradoista on selvittänyt nykyisen kävijäkuntaansa taustatietoja.

Raviurheilun piirissä on nähty myös yllätyksiä. Varsin moni ravialan tuntija tuomitsi raviliigojen onnistumismahdollisuudet ennalta. Toisin kuitenkin kävi. Raviliigoista ja kimppaomistuksesta on kasvanut ihmisille uusi tie raviurheilun pariin.

Jokaisen ihmisen vapaa-ajasta kilpailevan urheilulajin on tunnettava kulutuskysynnässä tapahtuvat muutokset mahdollisimman hyvin. Raviurheilun kohdalla taloudellisesti vaikeat ajat eivät saa johtaa tilanteeseen, jossa käperrytään nykyiseen. Ulospäin tuo luo kuvan toiminnasta, jonka piiriin ihminen on tervetullut vain, jos hän jo valmiiksi kuuluu siihen kuluttajaryhmään, jota laji on tottunut palvelemaan.

Mahdollisessa peliyhtiöiden yhdistämisessä on huolehdittava siitä, että raviurheilun yleisöjen kasvattaminen kiinnostaa myös peliyhtiöä. Peliyhtiössä on ymmärrettävä esimerkiksi kesäravien merkitys koko raviurheilulle, samoin laajan harrastajapohjan kilpailumahdollisuuksista huolehtiminen.

Raviurheilu tarvitsee jatkuvasti lisää kykyä ja ymmärrystä uusien yleisöjen tavoittamiseen. Tuohon työhön on löydyttävä myös resursseja.

Jussi Lähde
päätoimittaja
jussi.lahde@hevosurheilu.fi

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi