Merkittävästi asiaa kaunistellen englanninkielinen ilmaisu WTF tarkoittaa ”mitä ihmettä?”. Tuo kysymys saattoi nousta mieleen viime viikolla kun peliyhtiöiden yhdistämistä valmisteleva yhtiö sai nimekseen ”Peli-integraatioyhtiö FRV Oy”.

Nyt perustettu yhtiö ei tule koskaan myymään yhtäkään lottoriviä tai kaksaria eikä sillä ole pelikonetta tai nettisivua, jossa voisi kokeilla onneaan hedelmien rivitanssin kanssa. Yhtiön nimi vaikuttaa ensi alkuun kuivan byrokraattiselta. Allekirjoittaneen kaltaiselle autokonossörille se nostaa kuitenkin hymyn huulille.

Vuonna 2005 japanilainen autonvalmistaja Honda toi markkinoille tila-autoon vivahtavan Honda FR-V –mallin. Tuo FRV kuvaa hämmästyttävän hyvin nyt perustettua integrointiyhtiötä, autossa oli näet kolme etupenkkiä totutun kahden sijaan. Yksi Fintotolle, yksi Raha-automaattiyhdistykselle ja yksi Veikkaukselle.

Tämän lehden ilmestymispäivänä Suomen Hippoksen valtuuskunta on koolla Helsingissä. Tulevan vuoden toimintasuunnitelman ja talousarvion lisäksi valtuuskunta kuulee puheenjohtaja Mika Lintilän ja toimitusjohtaja Pertti Koskenniemen tilannekatsaukset rahapeliyhteisön yhdistämishankkeesta.

Kokouksessa käydään läpi myös kymmenen Suomen Hippoksen valtuuskunnan jäsenen pyytämä selvitys siitä, miten Fintoto voisi taloudellisesti ja toiminnallisesti toimia omana yhtiönään tilanteessa, jossa vain Veikkaus ja RAY yhdistyisivät.

Kiinnostavaa on myös kuulla millaisia kokemuksia on tämän vuoden elokuun valtuuskunnan ylimääräisessä kokouksessa nimetyn ”peliyhtiökysymysten sparrausryhmän” työskentelyn aloituksesta. Kokous valitsee myös kolme jäsentä työryhmään, jonka tehtävänä on jatkaa järjestön sääntöjen kehitystyötä yhdessä kolmen hallituksen jäsenen kanssa. ”Sääntömuutostyöryhmään” kohdistuu Hevosurheilun sivuilla käydyn julkisen keskustelun pohjalta monen suuntaisia paineita.

Hippoksen työryhmien asettaminen palauttaa mieleeni oman kokemukseni Honda FR-V:n ratissa. Moinen ajoneuvo sattui aikanaan vuokra-autona alle työmatkalla tuntemattomissa maisemissa ajellessa. Kolme vierekkäistä etupenkkiä luovat mahdollisuuden monenlaisiin tilanteisiin.

Parhaimmillaan kolmella etupenkillä on enemmän viisautta, kokemusta ja näkemystä kuin kahdella etupenkillä. Pahimmillaan tilanne on sellainen, jossa ajovuorossa oleva saa keskenään ristiriitaisia neuvoja kahdelta vierustoverilta.

Toivotan kaikille järjestön työryhmille hyvää matkantekoa tärkeiden asioiden parissa. Ravitalouden kartat muuttuvat jatkuvasti ja jos ilmansuunnat eivät ole selvillä, auringonnousu ja auringon lasku voivat näyttää pienen hetken aivan samalta.