Järjestäiskös pojat kunkkaritkin?

Kun tuote halutaan kaupaksi, on sillä oltava houkutteleva asiakaslupaus. Täysi laivallinen yleisöä tarttui Classic Elitloppet -risteilyn lupaukseen raviretken helppoudesta. Kokemuksesta oli riisuttu useiden erilaisten lippujen hankkiminen, tiukat aikataulut ja seilaaminen hotellin ja iltajuhlien välillä, puhumattakaan Tukholman pimeistä takseista, joita myös poliisi ratsasi Solvallan parkkipaikalla vieden usealta autolta rekisterikilvet.

Jotta tuote saadaan uudestaan myytyä asiakkaille, annetut lupaukset on lunastettava. Pitkän viikonlopun ajan Baltic Princess toimi raviväen hotellina, eikä järjestelyissä ollut moitteen häivää. Erityisen hyvin toimivat kuljetukset sataman ja radan välillä. Busseja oli varattu riittävästi, ne lähtivät siitä paikasta, josta niiden pitikin ja sitä mukaa, kun autot täyttyivät. Jonotusruuhkia ei päässyt huolellisen ennakoinnin vuoksi syntymään.

Vaikka ravilaivan markkinointia auttoi suosittu radioääni Jaajo Linnonmaa, ei pelkällä yksittäisellä keulakuvalla tehdä asiakaskokemuksesta unohtumatonta. Iltojen artistivalinnat oli päivitetty tähän päivään, palvelut pidettiin laadukkaina ja sellaisena, että ne tuntuivat mukavilta. Laivavieraat tunsivat itsensä tervetulleiksi, kun risteilyisäntä aloitti aamut tervehtimällä heitä neuvoa-antavilla kuulutuksilla.

Risteilyväki oli keskimäärin nuorempaa kuin raveissa on tavattu havaita. Mikkelin kuninkuusraveissa tehtiin vuonna 2012 kävijäprofiilin kartoitus, jonka johtopäätös oli, että nuorille suunnattuun markkinointiin kannattaisi satsata nykyistä enemmän. Noin viidennes kuninkuusraviyleisöstä oli alle 30-vuotiaita ja heistä 34 prosenttia ensikertalaisia.

Jaajo Linnonmaan ja Janne Korven ideoiman risteilyn markkinointi oli kohdennettu sopivasti uusille kohderyhmille, ravien ensikertalaisille. Mainontaa tuki vahvasti sosiaalinen media, jolla tavoitettiin erityisesti nuoret. Somekanaville odottaisikin jo kunnon pöhinää esimerkiksi Kuninkuusraveista. Yllätyksellisintä, mitä tapahtuman Facebook-sivuilla on näkyvillä tällä hetkellä, on ilmoitus Vermoon haussa olevista katusoittajista.

Taloustutkimus Oy:n tuore tutkimus raviurheilun mielikuvista ei ole lajin kannalta mieluisa. Raviurheilu kuuluu kokonaisuutena vähemmän seurattujen ja vähemmän arvostettujen lajien joukkoon, ja arvostuksen uskotaan edelleen laskevan. Tässä on räikeä ristiriita sille kiinnostukselle hevosta kohtaan, jota jääkiekkojoukkueiden Raviliiga, Cityravit ja Elitloppet-risteily ovat osoittaneet.

Nyt on tuhannen taalan paikka hyödyntää uuden yleisön orastava kiinnostus lajiin ja ymmärtää ravikentällä toimivien oma vastuu mielikuvien ja houkuttelevuuden parantamiseen.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi