Kirjaimin kuohitut hankkeet

Mistä erilaiset hankkeet oikein saavat nimensä? Lieneekö olemassa erillinen virkakielityöryhmä, joka määrää, että hankkeiden nimien tulee olla mahdollisimman pitkiä ja tunkkaisia, ja niillä on oltava isokirjaimiset lyhenteet?

Täysin kuvitteellinen, mutta aivan realistinen esimerkki voisi olla Hevosen Heinien Hankintaketjun Haarukointi -hanke (HEHEHAHA-hanke), jota rahoittaisi Euroopan Aluekehitysrahaston (EAKR) Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma (MSMK) ja joka samalla toteuttaisi kansallista maaseudun kehittämisstrategiaa (KAMAKE).

Usein hankkeiden tiedotteet on laadittu mitä puhtaimmalla virkakielellä, mikä tarkoittaa usein monimutkaisia lauserakenteita ja vieraita käsitteitä, jotka eivät auta hankkeen sisällön avaamista edes potentiaaliselle kohderyhmälle. Tavoitteisiin voi kuulua esimerkiksi ”hankkeen osallistujien teoreettinen mahdollisuus olla aktiivisesti osallinen”. Ja kyllä, tällaisella lauseella kuvataan erästä todellista alueellista hanketta, jonka nimi jääköön tässä mainitsematta. Se kertoo omaa kieltään siitä, miten kirjaimilla voi kuohita hyvänkin tarkoituksen.

Onnistunut hanke edellyttää poikkeuksetta ihmisten innostamista. Hankkeen on maistuttava, ja se on saatava näkyväksi, jotta sillä saataisiin aikaan paras mahdollinen lopputulos. Valitettavasti kapulakielellä ja puisevasti nimetyillä projekteilla harvoin on mediaseksikkyyttä. Siksi niiden kansantajuisuuteen olisi ehdottomasti panostettava.

Ei pidä ymmärtää sanomaa väärin. Hevosalalla on parhaillaan käynnissä erinomaiselta kuulostavia hankkeita, esimerkiksi Pohjolan Hevosystävien työstämä Suomenhevonen osana elämää -hanke pyrkii lisäämään suomenhevosen kasvatusta ja innostaa yrittäjämäisen kasvatustoiminnan lisäämiseen. Keinoina ovat seminaarit, luennot ja hevosyrittäjille suunnattu kysely. Konkreettisia toimenpiteitä siis.

Uudistuva hevostalous -hanke puolestaan pyrkii selvittämään kuluttajien mielikuvia hevosista ja hevosharrastajista. Helmikuun aikana sen nimissä tehdään Hevosyrittäjyys 2017 –kysely, jolla muun muassa kannustetaan yrittäjiä arvioimaan rohkeasti uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia.

Näin Lahden MM-hiihtojen lähestyessä vinhaa vauhtia tekisi mieli äyskäistä hanketiedottamiselle kuuluisa käsky: Havuja, -kele! Se viittaa tilanteeseen, jossa teksti lipsuu vääjäämättä virkakieliseksi, tylsäksi ja hajuttomaksi. Media kaipaa selkeää koukkua, johon tarttua. Samaa uskoisi suuresta yleisöstä, joka loppupelissä rahoittaa hankkeet. Jos hankkeella on napakka, kiinnostava sanoma, sen riski kutistua nollatutkimukseksi pienenee oleellisesti.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi