Nyt se on nähty. Bold Eaglesta leivottiin sunnuntaina kaksinkertainen Prix d’Amérique -voittaja. Vaikka kyseessä on kapasiteetiltaan mitä ylivoimaisin hevonen, voittoon tarvittiin tällä kertaa useita paakareita. Belina Josselynia ohjastanut Jean-Michel Bazire raivasi hevoselleen ja samalla mitä tiiviimmässä pussissa olleelle Bold Eaglelle väylän nostattamalla Propulsionia ja Örjan Kihlströmiä niin sulavasti ja kauniisti, että se näytti taiteenlajilta, jota on harjoiteltu – ja paljon.

Propulsion kärsi tilanteesta eniten, mutta sen taustajoukot suhtautuivat tapahtuneeseen tyynesti. Maassa maan tavalla -sanonta tuntuu toimivan Ranskassa. Jos oikein haluaisi jossitella, voisi ottaa tarkasteluun päälähtöä seuranneen lähdön, jossa maaliintulojärjestys oli toisin päin. Bazire ykkönen, Franck Nivard kakkonen.

Ei kuitenkaan anneta sijaa salaliittoteorioille, vaan huokaistaan: tässä valossa suomalaisen raviurheilun kilpi on paljon puhtoisempi, vaikka siitä välillä muuta väitetäänkin. Ruotsin tavoin täällä on sentään pyrkimys samoihin sääntöihin kaikille. Kokonaan toinen kysymys on, kannattaako muiden maiden hyväksyä Ranskan löysä linja vai vaatia siihen johdonmukaisesti ja tiukasti muutoksia.

Vaikka ammattituomareita aika ajoin peräänkuulutetaan myös meidän oloissamme, vahva moraalikäsitys ajaa joissain tilanteissa koulutustaustan ohi. Tuskin Ranskan ravien torneissakaan puuhastelijoita istuu. Siellä vain nähdään se, mikä halutaan.

Vuoden alusta voimaan tulleet sääntömuutokset tulevat todennäköisesti luomaan uusia haasteita omille tuomareillemme. Murtautumispykälää on tarkennettu siten, että mikäli kilpailija tekee loppusuoralla rikkeen yhtä tai useampaa kanssakilpailijaa häiriten ja hankkii sillä etua, voidaan hevosen sijoitusta hylkäämisen sijaan siirtää. Tässäkään kohtaa rikkeentekijä ei saa tulla ulos suljetusta paikasta, jolloin sanktio on edelleen kovempi.

Ruotsissa puidaan yhä viime viikolla Åbyn V86:ssa tuomariston hyväksymää tulojärjestystä, jossa voittajaksi julistettiin Peter Ingvesin ohjastama Spitcam Jubb. Sen kuitenkin arvellaan murtautuneen ja aiheuttaneen Andre Ekhlundin ajaman Linus Wibbin laukan. Seuraavana päivänä tuomaristo tunnusti tehneensä tilanteessa arviointivirheen. Tällaistakaan sotkua ei Suomen oloissa ole ihan äskettäin nähty.

Toisaalta tässä tapauksessa voidaan myös pohtia, onko parempi tunnustaa virheensä myöhemmin kuin ei ollenkaan.