Modernin suomalaisen raviurheilun suurin muutosvaihe on meneillään.  Mikä sitten muuttuu? Virallisen vastauksen mukaan ”ensimmäisenä vuonna ei juuri mikään”.

Raviurheilun markkinoinnin osalta näin ei voi olla. Vuoden alussa toimintansa aloittava Veikkaus ei tule markkinoimaan raviurheilua sen enempää kuin se markkinoi lentopalloa, jalkapalloa tai muita vedonlyönnin kohteena olevia urheilulajeja.

Hippoksen, Fintoton ja raviratojen välillä vastuu raviurheilun markkinoinnista ajautui harmaalle alueelle, jossa sitä sysättiin pääsääntöisesti muiden toimijoiden harteille. Suomalaisen raviurheilun tämänhetkisen tilan arvioinnissa ei voida sivuuttaa lajin markkinoinnin aikaansaannoksia.

Yksittäiset hyvät asiat kuten Raviliigat ja yksittäisten raviratojen onnistumiset ponisynttäreistä erilaisiin teemaraveihin ovat jääneet siksi, mitä ne ovat: yksittäisiksi onnistuneiksi toimenpiteiksi. Esimerkiksi epävarmuus Raviliigojen tulevaisuudesta on vienyt paljon energiaa niiden toiminnan kehittämisestä.

Vastuu raviurheilun markkinoinnin järjestämisestä kuuluu Suomen Hippoksen hallitukselle. Samalla mukaan työhön on saatava kaikki raviurheilun toimijat eri raviradoista alkaen aina hevosjalostusliittoihin ja hevosenomistajien omaan järjestöön asti. Jossain on kuitenkin oltava se paikka ja ne henkilöt, jotka vievät työtä ja sen suunnittelua eteenpäin.

Suomalaisen raviurheilun markkinointi on kohdistunut pitkälti ihmisiin, jotka jo ovat raviurheilun vaikutuksen piirissä. Uusien harrastajien ja hevosenomistajien löytäminen ei ole helppoa. Mitä vaikeampi tehtävä on, sen ammattimaisemmin ja suunnitellummin sitä tulee hoitaa.

Lajiyhteisö on vuosikymmenet kuullut harmitteluja siitä, ettei lajin markkinointiin ole riittävästi panoksia. Nyt kun peliyhtiöiden yhdistymisen myötä laji saa lisäresursseja, on edessä totuuden hetki. Päätökset kertovat todellisista arvoista.

Tammikuun ensimmäiseen päivään on aikaa 86 vuorokautta, arkityöpäiviä merkittävästi vähemmän. Vielä ei ole kuultu uutisointia siitä, miten ja millä resursseilla lajin markkinointi tullaan järjestämään.

Raviurheilun mielikuva voi saada hyvin hoidetusta markkinoinnista hyvät sytykkeet. Markkinoinnin on kuitenkin käytävä käsi kädessä markkinoitavan tuotteen kanssa. Yksi markkinoinnin keskeisistä tehtävistä on tuoda tietoa siitä, mikä olemassa olevassa tuotteessa toimii ja mikä ei.

Markkinoinnin on siitä syystä oltava osa raviurheilun omaa toimintaa. Ei ostopalveluja, joiden tuottajat vaihtuvat.