Saisinko ripauksen Slushia?

Kuluvalla viikolla Suomessa järjestetään kaksi merkittävää tapahtumaa. Helsingissä järjestetty kansainvälisten kasvuyritysten rahoitukseen ja kansainvälistymiseen liittyvä Slush on järjestetty vuodesta 2008. Siitä on tullut yksi kansainvälisen talousmedian lemmikeistä, kasvuyritys- ja teknologiatarinoiden keskittymä, joka kerää vuosittain myös suuren määrän mediaväkeä eri puolilta maailmaa Helsinkiin.

Kolme vuotta Slushin jälkeen Hämeen ammattikorkeakoulu HAMKin vetämän Hevosyritys huippukuntoon –hankkeen osana syntyivät Hevosyrittäjäpäivät. Jo ensimmäisellä kerralla vuonna 2011 tapahtuma osoitti tarpeellisuutensa ja elinvoimansa. Joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma kerää tänään ja huomenna Nokialle toistasataa hevosalan yrittäjää kahdeksi päiväksi tutustumaan toisiinsa, vaihtamaan kokemuksia ja vetreyttämään ajatuksiaan alan ja oman yritystoimintansa tulevaisuudesta.

Hevosyrittäjäpäivät ovat ainoa vain alan yrittäjille tarkoitettu tilaisuus ja sellaisena enemmän kuin tarpeellinen. Hevostalouden parissa tapahtuva yritystoiminta kaipaisi myös toisenlaista tapahtumaa, sellaista jossa muu yritystoiminta ja julkisen vallan käyttäjät pääsisivät tutustumaan toimialan kehittymiseen. Hevosalan mainitaan yhä useammin sote-palveluista ja greencaresta puhuttaessa, samoin suomalaisten matkailun tulevaisuusvisioissa. Nyt kohtaamispaikka palveluiden toteuttajien ja niiden ostamisesta, markkinoinnista sekä kaupallistamisesta kiinnostuneiden tahojen kanssa puuttuu.

Kun media kertoo Slush-tapahtumasta, raporteissa korostuu se miten tapahtuman myötä tieto suomalaisesta osaamisesta ja innovaatioista kulkeutuu maailmalle. Tämä on kuitenkin vain toinen puoli. Yrityksille Slushin merkittävin anti on tieto siitä millaista kysyntää oman alan tuotteisiin ja palveluihin on olemassa ja siitä millaiseksi kysyntä on tulevien vuosien aikana todennäköisimmin kehittymässä.

Juuri tällaista tietoa suomalaiset hevostalousyrityksen kaipaavat. Mitä tarkoittaa sote-alueiden syntymä hevospalveluiden oston osalta? Onko olemassa matkailualan toimijoita, jotka voisivat todella tuoda merkittäviä määriä ratsastusturisteja Suomeen ja mitä se palveluntarjoajilta vaatii? Miten alaa koskeva päätöksenteko tulee kehittymään aluehallinnon uudistamisen myötä?

Hevosyrittäjäpäivät keskittyvät yritystoiminnan kehittämiseen ja toimintaympäristön nopeampien muutosten tarkasteluun. Hyvä niin. Perjantai-illan aikana voi olla syytä pohtia myös tulevaisuuden tapahtumatarpeita. Saa tulla juttelemaan.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi