“Pelaamisen kulttuuri on muuttunut ja se näkyy ennen kaikkea siinä että kaksarimyynti on vähentynyt. Enää asiakkaat eivät istu kahviloissa ja muualla seuraamassa koko raveja. Kulttuurin muutoksessa on myös plussaa, porukkapelien myynti on kasvanut merkittävästi,” Fintoton toimitusjohtaja Pertti Koskenniemi kertoi Suomen Hippoksen valtuuskunnalle.

Television merkitys näkyy positiivisena arki-iltojan T4-peleissä joka on kasvanut MTV:n maksukanavien tuoman näkyvyyden lähes neljä prosenttia. Television vaikutus näkyy puolestaan negatiivisena keskiviikon Toto65-pelissä. “Olemme menettäneet ne pelaajat jotka ostivat pelin ja katsoivat sitä kutoselta. Nyt kun ravit eivät näy vapaalta kanavalta, olemme ongelmissa. Vaikka lähetys näkyy verkossa ilmaiseksi se on liian vaikeaa eikä aina toimi. Yritämme löytää MTV:n kanssa asiaan ratkaisua mutta sitä ei ole vielä löytynyt.” T65-pelin myynti on pudonnut 18,44 prosenttia viime vuodesta.

Koskenniemi kertoo Fintoton epäoonnistuneen markkinoinnissa. “Turpaa ja tunnelmaa mainos vaihtuu toukokuussa mainokseen jossa kerromme hevosalan merkittävyydestä työllistäjänä. Syksyllä teemme taktista mainontaa jonka tavoite on vaikuttaa siihen että ovipumppu laulaa.”

Koskenniemi linjasi myös Fintoto mainontaa tulevaisuudessa. “Jos se on minusta kiinni niin Turpaa ja tunnelmaa -mainoksen punatakkinen mies ei enää palaa.” Valtuuskunta palkitsi Koskenniemen ilmoituksen kättentaputuksin.

Valtuuskunnan jäsen Antero Tupamäki tiedusteli kuinka kauan Koskenniemi näkee suomalaisen pelimonopolin pysyvän pystyssä. “Ainakin vuosikymmenen”, kuului vastaus.

Lisää teemasta: Suomen Hippoksen valtuuskunta