Charme Asserdal kukisti finaalivoittaja Ideal du Gazeaun ja Madison Avenuen kolmannen ja viimeisen Elitloppetinsa karsinnassa 1980.
Charme Asserdal kukisti finaalivoittaja Ideal du Gazeaun ja Madison Avenuen kolmannen ja viimeisen Elitloppetinsa karsinnassa 1980.Kuva: Juhani Länsiluoto

Charme Asserdalin tarina, osa 11

Charmen toiseksi viimeinen kilpailukausi vuonna 1980 jäi puolitiehen, mutta vielä kerran supertamma ehti näyttää luokkansa Euroopan ravihuipulla.

Charmen ensimmäiset kuulumiset saatiin helmikuun alussa. Tamma oli voimaharjoitteluvaiheessa, ja nyt Timo Eve oli päättänyt jättää kesän MM-kisan väliin. Vuoden kuluttua tilanne olisi toinen.

”Aion nimittäin astuttaa Charmen 1981 keväällä Yhdysvalloissa. Sen jälkeen tamma saa olla siellä vuoden, ja jos kaikki menee hyvin, se astutetaan uudelleen varsakiimaan, ja tulemme takaisin Suomeen”, hän kertoi Hevosurheilulle.

Suunnitelmat eivät toteutuneet, kuten myöhemmin käy ilmi.

Poikkeuksellisen pitkä talvitauko päättyi maaliskuun lopulla. Charme oli jo niin kuuluisa, että pelkästään sen viimeinen hiitti Vermossa ennen kauden avausta ylitti uutiskynnykset. Samalla julkistettiin tuleva kilpailuohjelma.

Avausstarttinsa Vermossa 29. maaliskuuta Charme voitti olosuhteita kuvaavin numeroin 23,3a lyhyestä ryhmästä. Seuraavassa kisassa Charmen kaatajien joukkoon lisättiin Pekka Korven tallin Star Reward.

Sitten jyvä oli taas kohdillaan, sillä täysosuma heltisi niin Lappeenrannan Villimiesajosta, Vermon avoimesta ryhmästä kertoimella 1,00 kuin Porin Kultaloimestakin.

”Päällepäin Charme on lihaksikkaampi ja vankempi kuin koskaan”, arvioi Jyrki Kaminen Hevosurheilussa.

”Charmen pohjakuntoa on koetettu laittaa viimeisen päälle. Uskon että nyt se kestää kaksikin hiittiä samana päivänä”, sanoi puolestaan Timo Eve Elitloppetiin viitaten.

Vapunpäivänä Charme sivusi nelivuotiskaudella juoksemaansa ennätystään 13,9a Länsi-Saksan Gelsenkirchenissä ja oli kolmas.

Kolmannessa Grosser Preis von Bayern –kisassaan Munchenissä Charme jäykistyi lopussa seitsemänneksi Ruotsin Express Gaxen viedessä parhaat palat.

Seuraavassa kisassa Gelsenkirchenissä Charme voitti uransa pisimmän kilpailumatkan 4080 metriä saksalaisen ohjastajavirtuoosin Heinz Weweringin ajamana. Tuolloisen Länsi-Saksan raviurheilu oli vielä voimissaan, ja niinpä tässäkin pikkukisassa maksettiin mukava 30 000 Suomen markan ykköspalkinto.

Charmen kolmanteen Elitloppetiin Timo Eve lähti suorastaan pakkopullatunnelmissa.

”Elitloppet on meille läpihuutojuttu. Se tietää enemmän menoja kuin tuloja. Kaksikon (Charme Asserdal ja Madrigal) osallistuminen Elitloppetiin on enemmänkin PR:ää suomalaiselle raviurheilulle, vaikka kaikki eivät tunnu tajuavan sitäkään”, hän sanaili Hevosurheilulle kateellisten kanssaihmisten kyllästyttämänä.

Charme näytti kuitenkin vielä kerran suuruutensa. Se löi karsinnassa finaalivoittajan, Ranskan ravikeisariksi tituleeratun Ideal du Gazeaun puhtaasti, vaikka joutui kiertämään viimeiset 700 metriä kolmatta rataa.

Finaali oli jälleen tervan juontia, mikä sai Jyrki Kamisen suorastaan vaikeroimaan vanhaa lauluaan Hevosurheilussa, toki ilmiömäisen osuvasti.

”Karsintalähtöön se (Charme) tuli kaula orimaisesti kaarella, juoksu- ja taisteluhalua uhkuen. Finaalissa oli toinen Charme, ryhditön ja haluton, niskaremmiin nojaava hevonen, joka selvisi tiukassa finaalissa pelkällä luokallaan viidenneksi."

Pientä lohtua toi se, että Charmen ansiot ylittivät kolmen miljoonan Ruotsin kruunun rajan ensimmäisenä pohjoismaalaisena hevosena.

Juhannuksen jälkeen Charme osallistui kolmannen ja viimeisen kerran Grote Prijs der Lage Landen –kisaan Haagissa ja oli edellisvuoden tapaan kolmas. Ranskan uusi supertähti Jorky voitti ennen ruotsalaista Mustardia.

Charmen kansainvälinen ura päättyi Elite-Rennenin viitossijaan Gelsenkirchenissä 13.7.1980. Sitä varten se oli viimeistellyt helpolla voitolla samalla radalla saksalaisen Helmut Beckemayerin ajamana.

Kotimaassa kausi jatkui Forssan Valtikassa, jossa ohjiin tarttui Ari Eve. Lauantain pikamatkalla Star Reward kukisti Charmen jälleen, ja sunnuntain kisasta Charme vedettiin pois etujalan hankositeen venähtämisen takia.

Tuskinpa kukaan aavisti tuolloin, että sinivalkoisen ravilähettilään ura oli neljää starttia vaille paketissa.

Seuraavassa osassa kerromme Charmen viimeiset startit ja mitä sen jälkeen seurasi.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi