Kummihevos-kampanjaan lähti tänä vuonna mukaan yli 150 hevosta ja ponia, joista jokaisella on oma kummikohteensa. Mukana on kouluja, päiväkoteja, vanhainkoteja, palvelukoteja, asumisyksiköitä, urheiluseuroja sekä työyhteisöjä.Kummihevos-kampanjaa koordinoiva Erja Mattila Hippolis ry:stä on tyytyväinen kummihevosten määrään. Kummihevosista noin kolmannes on suomenhevosia ja neljäsosa shetlanninponeja. ”On hienoa nähdä, että näin moni halusi lähteä taas mukaan kampanjaan. Hevosten käyttötarkoitus vaihtelee, ja mukana onkin menestyneitä ravureita, olympiatason ratsu, ratsastuskoulujen tuntihevosia, terapiahevosia sekä harrastehevosia ja -poneja”, Mattila kertoo..Kummihevos-kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015, jolloin Mahdollisuuksien hevonen -työryhmä toimi kampanjan alullepanijana. Kampanjan idea oli järjestää hyvänmielen toimintaa hevosten kanssa ja samalla tuoda hevonen lähemmäksi ihmisiä. Kampanja menestyi silloin mainiosti, se sai paljon positiivista palautetta. Se myös palkittiin Suomen Hippos ry:n myöntämällä kunniamaininnalla. Kummihevos-kampanja järjestettiin toisen kerran vuonna 2017, ja nyt on vuorossa kampanjan kolmas kerta. ”Kampanja tuli ajankohtaiseksi juuri nyt, kun hevosala on viime aikoina esiintynyt usein mediassa vähän liikaa negatiivisessa kontekstissa. Jospa kampanjan kautta hevosala saisi myös positiivista julkisuutta, ja myös alan ulkopuoliset ihmiset näkisivät hevosen tuovan paljon myös hyvää”, Mattila toivoo..Kummihevos-kampanjaSuomen Hippos ry, Suomen Ratsastajainliitto ry ja Hippolis ry toimivat kampanjan järjestäjinäJärjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015Toimii vapaaehtoisvoiminMukana yli 150 hevostaSomessa kummihevosten kuulumisia voi seurata #kummihevonen-tunnisteella.Kampanjan tavoitteena on saada elämyksellisiä ja mieleenpainuvia kohtaamisia hevosten kanssa eri ihmisille. Kummihevosen on tarkoitus viedä vähintään kerran kuukaudessa tervehdys kummikohteelleen kertoen hevosen arjesta ja hevosalasta yleisesti. Jos on mahdollista, hevonen voi myös vierailla kummikohteessaan tai kummikohteen voi kutsua vierailulle tallille, kilpailuihin tai muuhun tapahtumaan, missä hevonen on mukana..Kummihevos-kampanjan tavoitteena on myös saada hevosten tuoman hyvä näkymään mediassa. Järjestäjien toiveena on ollut, että kummihevoset tai -kohteet olisivat yhteydessä paikallismedioihin. Suomen Hippoksen kautta kampanja tavoittelee myös valtakunnallista medianäkyvyyttä.”Kaikki kohtaamiset ovat olleet aina todella arvokkaita kokemuksia kummallekin osapuolelle, ja ne ovat tuoneet kaikille hyvää mieltä. Hevosihmisille hevosten merkitys on valtava, joten miksi se ei voisi olla sitä myös muille. Sen takia medianäkyvyys olisi tärkeää koko alankin kannalta. Näyttää, millainen vaikutus hevosilla oikeasti on ihmisiin”, Mattila kertoo.”Voitaisiinko tällaisten kampanjoiden kautta onnistua saamaan myös soteen ajatusta hevosten merkityksestä, ja hyödyntää esimerkiksi hevosavusteista toimintaa entistä enemmän. Se olisi jo todella suurta”, Mattila sanoo..Yksi Kummihevos-kampanjassa mukana olevista on Teivon Ravikoulun shetlanninponi Elvis, jonka kummikohteena on paikallinen päiväkoti.”Koko Kummihevos-kampanja on hieno idea tuoda hevonen lähemmäksi ihmisiä, kun varsinkin kaupungeissa hevonen voi olla jo tosi kaukainen ja vieras. On myös hienoa tehdä paikallistason yhteistyötä, ja oli heti selvää, että olemme mukana kampanjassa”, Teivon Ravikoulun Viena Kauppi kertoo.Elvis-poni ei ole vielä ehtinyt vierailemaan päiväkodilla, mutta sen on tarkoitus mennä käymään siellä lähiaikoina.”Elvis on ihan mahtava poni tällaisissa tilanteissa, sillä se tykkää, kun sitä rapsutellaan ja se voi seisoa päivän paijattavana. Lapset tulevat varmasti tykästymään siihen”, Kauppi iloitsee.”Vierailun jälkeen lapset voisivat esimerkiksi piirtää kuvan Elviksestä. Monille lapsille ponin koskettaminen tulee olemaan iso asia, minkä he tulevat muistamaan pitkään.”
Kummihevos-kampanjaan lähti tänä vuonna mukaan yli 150 hevosta ja ponia, joista jokaisella on oma kummikohteensa. Mukana on kouluja, päiväkoteja, vanhainkoteja, palvelukoteja, asumisyksiköitä, urheiluseuroja sekä työyhteisöjä.Kummihevos-kampanjaa koordinoiva Erja Mattila Hippolis ry:stä on tyytyväinen kummihevosten määrään. Kummihevosista noin kolmannes on suomenhevosia ja neljäsosa shetlanninponeja. ”On hienoa nähdä, että näin moni halusi lähteä taas mukaan kampanjaan. Hevosten käyttötarkoitus vaihtelee, ja mukana onkin menestyneitä ravureita, olympiatason ratsu, ratsastuskoulujen tuntihevosia, terapiahevosia sekä harrastehevosia ja -poneja”, Mattila kertoo..Kummihevos-kampanja järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015, jolloin Mahdollisuuksien hevonen -työryhmä toimi kampanjan alullepanijana. Kampanjan idea oli järjestää hyvänmielen toimintaa hevosten kanssa ja samalla tuoda hevonen lähemmäksi ihmisiä. Kampanja menestyi silloin mainiosti, se sai paljon positiivista palautetta. Se myös palkittiin Suomen Hippos ry:n myöntämällä kunniamaininnalla. Kummihevos-kampanja järjestettiin toisen kerran vuonna 2017, ja nyt on vuorossa kampanjan kolmas kerta. ”Kampanja tuli ajankohtaiseksi juuri nyt, kun hevosala on viime aikoina esiintynyt usein mediassa vähän liikaa negatiivisessa kontekstissa. Jospa kampanjan kautta hevosala saisi myös positiivista julkisuutta, ja myös alan ulkopuoliset ihmiset näkisivät hevosen tuovan paljon myös hyvää”, Mattila toivoo..Kummihevos-kampanjaSuomen Hippos ry, Suomen Ratsastajainliitto ry ja Hippolis ry toimivat kampanjan järjestäjinäJärjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2015Toimii vapaaehtoisvoiminMukana yli 150 hevostaSomessa kummihevosten kuulumisia voi seurata #kummihevonen-tunnisteella.Kampanjan tavoitteena on saada elämyksellisiä ja mieleenpainuvia kohtaamisia hevosten kanssa eri ihmisille. Kummihevosen on tarkoitus viedä vähintään kerran kuukaudessa tervehdys kummikohteelleen kertoen hevosen arjesta ja hevosalasta yleisesti. Jos on mahdollista, hevonen voi myös vierailla kummikohteessaan tai kummikohteen voi kutsua vierailulle tallille, kilpailuihin tai muuhun tapahtumaan, missä hevonen on mukana..Kummihevos-kampanjan tavoitteena on myös saada hevosten tuoman hyvä näkymään mediassa. Järjestäjien toiveena on ollut, että kummihevoset tai -kohteet olisivat yhteydessä paikallismedioihin. Suomen Hippoksen kautta kampanja tavoittelee myös valtakunnallista medianäkyvyyttä.”Kaikki kohtaamiset ovat olleet aina todella arvokkaita kokemuksia kummallekin osapuolelle, ja ne ovat tuoneet kaikille hyvää mieltä. Hevosihmisille hevosten merkitys on valtava, joten miksi se ei voisi olla sitä myös muille. Sen takia medianäkyvyys olisi tärkeää koko alankin kannalta. Näyttää, millainen vaikutus hevosilla oikeasti on ihmisiin”, Mattila kertoo.”Voitaisiinko tällaisten kampanjoiden kautta onnistua saamaan myös soteen ajatusta hevosten merkityksestä, ja hyödyntää esimerkiksi hevosavusteista toimintaa entistä enemmän. Se olisi jo todella suurta”, Mattila sanoo..Yksi Kummihevos-kampanjassa mukana olevista on Teivon Ravikoulun shetlanninponi Elvis, jonka kummikohteena on paikallinen päiväkoti.”Koko Kummihevos-kampanja on hieno idea tuoda hevonen lähemmäksi ihmisiä, kun varsinkin kaupungeissa hevonen voi olla jo tosi kaukainen ja vieras. On myös hienoa tehdä paikallistason yhteistyötä, ja oli heti selvää, että olemme mukana kampanjassa”, Teivon Ravikoulun Viena Kauppi kertoo.Elvis-poni ei ole vielä ehtinyt vierailemaan päiväkodilla, mutta sen on tarkoitus mennä käymään siellä lähiaikoina.”Elvis on ihan mahtava poni tällaisissa tilanteissa, sillä se tykkää, kun sitä rapsutellaan ja se voi seisoa päivän paijattavana. Lapset tulevat varmasti tykästymään siihen”, Kauppi iloitsee.”Vierailun jälkeen lapset voisivat esimerkiksi piirtää kuvan Elviksestä. Monille lapsille ponin koskettaminen tulee olemaan iso asia, minkä he tulevat muistamaan pitkään.”