Timo Nurmoksen valmentama Mellby Viking juoksee Kymi Grand Prix’ssa ensimmäistä kertaa alle 3000 metrin matkan maailmanluokan hevosia vastaan.

Nurmoksen mukaan Mellby Viking tunnetaan Ruotsissa pitkän matkan elävänä legendana. Nurmos kertoo, että 8-vuotias ori on voittanut kaikki Ruotsin isot stayer-kisat ja tehnyt useita pitkän matkan maailmanennätyksiä.

”Se on huippukunnossa. Se juoksee oikeastaan ensimmäistä kertaa avoimessa näitä lyhempiä matkoja”, Nurmos sanoo.

Hevonen on ollut Nurmoksella varsasta saakka ja sitä on viety eteenpäin pitkällä tähtäimellä. Hevosen kasvattaja ja omistaja on malmöläinen Mellby Gård AB.

Viime kesänä oriilla ajettiin yksi kultadivisioona 2600 metrillä. Se on Mellby Vikingin ainoa lyhempi matka viime vuosilta.

”Senkin se kyllä voitti, kuolemanpaikalta, että kyllä nämä lyhyetkin matkat menevät. Tietenkin on mielenkiintoista nähdä, mihin sen vauhdit riittävät Kouvolassa. Onhan se hevosellekin mukavaa, ettei aina tarvitse kiertää kolmea kiekkaa ja vielä ulkoratoja. Se ei ole varmaan ikinä juossut sisäratoja”, Nurmos tokaisee.

Hän ei osaa arvioida hevosen mahdollisuuksia kilpailussa. Mellby Viking on mennyt voltista kolmen kilometrin matkan 12:a, joten kapasiteettia sillä kyllä on. Nurmoksen mukaan hevonen on kehittynyt entisestään ja siihen on tullut kovasti vauhtia. Ori on saanut myös lisää lähtönopeutta, minkä voi tuntea treeneissäkin.

Ruotsin Solvallassa valmentava Nurmos kuvailee oritta erittäin elämänhaluiseksi.

”Mellby Viking on kuin elohopea. Se on ehkä positiivisin hevonen, mitä minulla on ikinä ollut. Se saa monet muutkin hevoset ja ihmiset ottamaan oppia, mitä on elämänhalu ja positiivisuus”, hän kertoo.

 

Kymi GP:n kovin hevonen on vuonna 2014 kisan voittanut Timoko. Nurmos pitää ranskalaista, 9-vuotiasta oritta yhtenä kaikkien aikojen parhaista ravihevosista. Hänen mielestään se on mainettaan parempi. Prix d’Amériquessa tänä vuonna toiseksi yltänyt ori on tienannut urallaan yli neljä miljoonaa euroa.

Nurmos sanoo, että ranskalaiset menevät yleensä tasaista lujaa koko matkan, mutta Timokolla on myös pätkänopeutta.

”On hienoa, että tuollainen hevonen on mukana. Vaikka ikää on tullut sillekin, se menee vaan. Se on tietenkin helmi siinä sakissa.”

Nurmos nostaa Kymi GP:n lähtölistalta esiin myös italialaisen Oasis Bin, joka voitti keväällä Lotterian. Nurmoksen mukaan Oasis Bi on hyvässä kunnossa. Lisäksi sillä on hyvä lähtönopeus ja ravivarmuutta. Viimevuotista Kymi GP -voittoaan tulee puolustamaan espanjalainen Trebol.

Lauantaina Bodenissa ajetaan Norrbottens Stora Pris, mutta myös Kouvolan Kymi GP:ssa nähdään huipputason raviurheilua.

”Tosi hyvän työn ovat tehneet Kouvolassa, kun ovat saaneet näin hyviä hevosia matkaan. Hevosista on kova kilpailu. Hyvät hevoset ja vakiokuskejakin on mukana”, Nurmos kehuu.

Timokoa ohjastaa Nurmoksen hyvä ystävä Björn Goop.

“Hän ajaa itse Kouvolassa, vaikka olisi ollut monia muitakin paikkoja tarjolla. Mutta hän halusi lähteä ajamaan Timokoa. Se on hänelle sydämen hevonen. Hän lähtee ajamaan sitä mihin vaan”, Nurmos kertoo.

 

Nurmos pitää tällä hetkellä maailman parhaina ravureina Elitloppetin sankaria Nunciota ja Prix d’Amériquen vienyttä Bold Eagleä.

”Timoko on sitten niiden takana. Se on ollut tasaisen hyvä monta vuotta. Sillä sitä rahaa kertyy. Nuncio ja Bold Eagle ovat nuoria hevosia. Niiden pitäisi vielä kehittyä. Ne ovat sen tason hevosia, että kaikki entiset ennätykset alkavat rikkoutua.”

Hänen mielestään raviradat alkavat olla vanhanaikaisia. Jos ratoja uusittaisiin, Nuncio ja Bold Eagle voisivat päästä 08-vauhtia.

Nurmos arvioi, että monet Suomen avointen sarjojen hevosista ovat jo vanhoja. Vielä toistaiseksi näköpiirissä ei ole nuorta, kansainvälisen tason kiintotähteä.

”Suomessa syntyy vähän hyväsukuisia hevosia. Varsinkin viimeisen 2–3 vuoden aikana Suomen tammakanta on huonontunut.”

Nurmoksen mukaan tämän vuoden 3-vuotisikäluokka on vielä hyvä, mutta tänä ja viime vuonna syntyneet varsat ovat laadullisesti heikoimpia ikäluokkia.

”Voi sieltä silti tulla hyvä hevonen, mutta hyväsukuisia pitäisi olla määrällisesti enemmän. Esimerkiksi Ruotsiin on ostettu aivan parhaita tammoja vuosikausia”, hän toteaa.

 

Säätiedotukset ovat luvanneet Kouvolaan lauantaiksi kehnoa keliä, joten päivän vauhdit saattavat jäädä maltillisiksi.

”Kouvolassa on vielä niin tiukat kurvit, jotka laskevat vauhteja. Niihin ei voi mennä niin lujaa, vaikka olisi mitä hevosia. Ei siinä aikoja voi ajatella. Meidänkin hevoselle on ilmiselvä miinus, jos on löysä rata. Se tarvitsee pitävän radan.”

Kymi GP:ssa Mellby Vikingiä ohjastaa tuttuun tapaan Jorma Kontio. Valjakko lähtee matkaan radalta 7.

Mellby Viking lentää tänään perjantaina Uttiin. Vielä eilen torstaina Timo Nurmos ei tiennyt, onko itse tulossa Suomeen vai meneekö Bodeniin. Bodenin hopeadivisioonassa juoksee Nurmoksen Coldtown.

Hän arvelee kallistuvansa Kouvolan puolelle, mutta matkalippuja ei ole vielä hankittu.

Holmlund toivoo Kymi Grand Prixiin reipasta matkavauhtia

Ivar Holmlundin valmentama 9-vuotias Seabiscuit lähtee Kymi GP:hen lähtöradalta 10. Takarivin paikka saa Holmlundin toivomaan reipasta matkavauhtia.

”Seabiscuit pitää vauhtinsa todella hyvin ja jaksaa tulla loppuun asti”, Holmlund kertoo. ”Aika riippuvaisia ollaan edellä menijöistä. Jos alkumatka ajetaan tosi kovaa, niin meilläkin on mahdollisuuksia.”

Holmlund kertoo viimeksi toukokuussa Vermon Kultakenkä-ajossa kilpailleen ja lähdön voittaneen hevosen olevan edelleen hyvässä kunnossa. Seabiscuitia ei haittaa pieni kurakelikään, jos rata ei täysin liejuunnu.

”Nyt tulee vettä ihan pirusti, mutta keli on kuitenkin kaikille sama”, Holmlund sanoo. ”Vauhdit ainakin hidastuu, jos on kovin kuraista.”

Kymi Grand Prix on yksi Suomen kovatasoisimmista ravilähdöistä ja auton taakse järjestäytyy tänäkin vuonna UET Trotting Masters –pistetaulukon kärkinimiä.

”Kilpailun kannalta suomalaishevosten pitäisi kuitenkin nostaa tasoaan jonkin verran. Ei se hyvä ole, että ulkomaalaiset tulevat hakemaan meiltä rahat”, Holmlund pohtii. ”Harvoin silti tämän tason hevosia Suomessa nähdään.”

Marjukka Mahlamäki