Kari Tiainen kaatoi Mikkelin raviradan hallituksen jäsenille ja urakoitsijoille kuplajuomaa allekirjoitustilaisuudessa.
Kari Tiainen kaatoi Mikkelin raviradan hallituksen jäsenille ja urakoitsijoille kuplajuomaa allekirjoitustilaisuudessa.

Mikkelin rataremontin urakkasopimukset on solmittu

Mikkelin raviradan rataremontin urakkasopimukset allekirjoitettiin tänään perjantaina. Raviradan perusparannus käynnistyy reilu viikko heinäkuisten St Michel -ravien jälkeen ja kestää noin neljä kuukautta.

Hankkeen kustannusarvio on 1,75 miljoonaa euroa.

Mikkelin kaupunki tukee rataremonttia miljoonalla, Etelä-Savon hevosjalostusliitto 100 000 eurolla ja maa- ja metsätalousministeriön kautta kulkevaa investointitukea heltisi 390 000 euroa. Alkusyksystä on tarkoitus laskea liikkeelle osakeanti, joka mahdollistaa myös piensijoittajien mukaantulon.

Maanrakennusurakasta vastaa Vilkonharjun Sora ja valaistuksesta ja äänentoistosta Mikkelin Sähköasennus.

Uuden kaviouran kallistukset kaarteissa ovat sisimmillä radoilla 14 prosenttia ja ulommilla 10 prosenttia. Pintaa kuoritaan kauttaaltaan 15 sentin kerros, ja sitä nostetaan 30 senttiä nykyistä korkeammalle. Näin hevoset näkyvät katsojille entistä paremmin.

”Tavoitteena on edelleen maailman nopein rata”, Mikkelin ravirataa luotsaava Kari Tiainen toteaa tyytyväisenä.

Rataremontin yhteydessä radan sisäpuolelle tehdään noin kolmen metrin levyinen turvakaista.

Maalisuoralle on suunniteltu, open stretch, joka mahdollistaa loppusuoralla keulahevosen ohittamisen sisäkautta loppusuoralla.

”Miten sitä tullaan käyttämään, sen aika näyttää”, Tiainen sanoo.

Radan valaistus uusitaan parannustöiden yhteydessä. Käyttöön tulee ups-järjestelmä, jolla parannetaan turvallisuutta sähkökatkostilanteissa.

”Jos tulee sähkökatkos, joka kolmas valo jää palamaan kahdeksan minuutin ajaksi eli rata ei mene kokonaan pimeäksi”, Tiainen tietää.

Hänen näkemyksensä mukaan vastaavaa järjestelmää ei ole vielä yhdelläkään muulla raviradalla Suomessa.

Tulevaa remonttia vastaavia, laajoja toimenpiteitä ovaalille on tehty vuonna -75.

”Nyt rataa parannellaan hevosten nykyvauhtia vastaavaksi. Kun aiemmin radalla päästiin 1.13-vauhteja, nyt mennään 09-pintaan. Eli kaviourasta tehdään entistä nopeampi”, Mikkelin radan emeritus Jaakko Laitinen heittää.

Uusitulla radalla ajetaan ensimmäisen kerran 29. marraskuuta.

Edit. klo 7.17. Korjattu aiempia toimenpiteitä koskevaa aikaa.

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi