Kun Mountain Cleaver on kerta toisensa jälkeen valloittanut Solvallan, valmentaja Pasi Tikkalan puhelin on alkanut soida, miten käytännöt Ruotsin pääradalle kulkiessa sujuvat kätevimmin. Nyt Tikkala valottaa asiaa Hevosurheilun lukijoille.

Niinä kertoina, kun Mountain Cleaver starttaa Solvallan keskiviikkoillassa, Tikkalan hevosauto kaartaa tien päälle Orimattilasta tiistaiaamuna kello 6.30. Tamma on saanut jo varhain aamuyöllä pari litraa kauraa ja heinät.

Tikkala ajaa auton Naantaliin, josta lähtee rahtilaiva Kapellskäriin. Viimeistään illalla puoli yhdeksän aikaan Tikkala on perillä Arlandan lentokentän lähistöllä Sisyfoksen hevoskeskuksessa, jonne hän hevosineen majoittuu. Hevoset laitetaan sen jälkeen vielä noin tunniksi tarhaan jaloittelemaan matkarasitukset kintereistään. Startti siintää edessä seuraavana päivänä.

Lue perjantainumerosta, mitä rallienglannilla asioiva Tikkala vinkkaa Ruotsin-matkoilla huomioitavaksi aalloilla nautittavan a’la carten lisäksi.

Hoitosarjassa vuorossa on loimittaminen. Hevostietokeskuksen tutkija sanoo, että eniten hevoset hyötyvät loimesta silloin, kun ulkolämpötila on 0 asteen paikkeilla ja sade tulee märkänä kastellen karvapeitteen. Tallioloissa veto on sen sijaan pahempi asia kuin kylmyys.

Ratsastusliitteessä kerrotaan, että hollantilaisen Herman van Triestin ja esteratsastaja Juulia Jyläksen pyörittämällä tallilla toimii kotikutoinen itse rakennettu systeemi. Kymmenisen vuotta sitten Stal van Triestillä käynnistettiin ”Hevosia Juulialle -projekti”. Nyt hanke kantaa hedelmää.

Nykyaikainen ratsuori ei vaadi käsittelijältään paljoa kovuutta, mutta tarkka pitää olla, sanoo puolestaan Yvonne Österholm, joka ratsasti Ruotsissa oripäivien parhaan kouluoriin.

Lue lisää perjantain Hevosurheilusta. Tästä tilaat lehden kotiisi.

Tai osta näppärä näköislehti.