Seinäjoen ratatallin vuokrasopimus päättyi huhtikuun lopussa. Kuva: Noora Mykkänen
Seinäjoen ratatallin vuokrasopimus päättyi huhtikuun lopussa. Kuva: Noora Mykkänen

Seinäjoen ratatalli tyhjeni – somessa alkoi jälkipyykki

Seinäjokelainen Noora Mykkänen julkaisi keskiviikkona Facebookissa päivityksen, jossa hän ihmettelee Seinäjoen ratatallin purkuprosessia. Hänen mielestään tallin vuokralaiselle olisi pitänyt perustella paremmin, miksi neljä vuotta sitten kunnostetun tallin toiminta haluttiin ajaa alas. Seinäjoen raviradalta kerrotaan, että aluesuunnitelmaa on laadittu jo pitkään eikä tallin kohtalo ole ollut yllätys.

Noora Mykkäsen edesmennyt eno Seppo Ristimäki oli vuodesta -85 lähtien vuokralla Seinäjoen ratatallilla. Sen hän oli vuokrannut Seinäjoen kaupungilta.

”Tallin purkamisesta on ollut puhetta niin kauan kuin minä muistan, eli Hevosjalostusliitto on aina tasaisin väliajoin ilmoitellut, että nyt tämä puretaan. Milloin on ollut maatalousnäyttelyt syynä, milloin kuninkuusravit, ja sitten kun asiaa on kysytty vuokranantajalta eli Seinäjoen kaupungilta, niin sieltä on sanottu, että se on heidän rakennuksensa eikä heillä ole mitään tarvetta sitä purkaa”, Noora Mykkänen kertaa.

Vuonna 2016 vuokralaiset korottivat tallin sisäkattoa, sillä vanha talli ei vastannut enää EU-direktiivien määräyksiä. Kaupunki viestitti, että parannuksia voi tehdä, sillä rakennuksen purkamista ei heidän intresseissään ollut.

”Korotimme 60 senttiä sisäkattoa ja laitoimme uudet karsinaelementit. Kaikki tehtiin vuokralaisen omalla rahalla. Eno oli vielä silloin hengissä, ja hän maksoi ne kaikki, että saatiin tilat asianmukaisiksi.”

”Kun Seppo äkillisesti kuoli, jatkoimme perikunnan nimissä vuokrasopimusta, eli periaatteessa äitini, joka on Sepon sisko, on ollut perikunnan edustajana. Meitä on häärännyt siinä sellainen 10-12 henkeä hevosenomistajia, periaatteessa harrastelijoita, ja se on ollutkin se jutun juoni, millä me on saatu se homma toimimaan. Joskus joku on tehnyt aamutallin jonakin viikkona ja sitten taas toiset. Sillä lailla on pystytty jakamaan vastuuta.”

Mykkäsen mukaan Seinäjoen kaupunki irtisanoi vuokrasopimuksen viime syksynä. Vuokralaisille selvisi, että Etelä-Pohjanmaan Hevosjalostusliitto oli lähettänyt kaupungille kirjeen, jossa vaadittiin tallin purkua. Tallin vuokranneille asia tuli yllätyksenä.

”Totta kai me otettiin kaupunkiin yhteyttä, että mikä on homman nimi. Käytiin kaupungin virkamiesten kanssa juttelemassa. Kaupungin miehet tulivat meidän tallille katsomaan, olikohan lokakuuta, ja he sanoivat, ettei heillä ole tahtoa tätä purkaa, vaan painostus tulee nimenomaan Hevosjalostusliiton puolelta”, Mykkänen kertoo.

Seinäjoen kaupungin edustajat kehottivat harrastajia liiton kanssa samaan neuvottelupöytään ja toimittamaan muistion kaupungille, mikäli osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen toiminnan jatkumisesta ennallaan.

”Eivät he suostuneet meidän tallin porukan kanssa istumaan saman pöydän ääreen keskustelemaan”, Mykkänen ihmettelee.

Viranhaltijapäätöstä tallin kohtalosta ei tehty, vaan asia eteni kaupungin ympäristölautakuntaan.

”Me tietysti lautakunnan jäsenille soiteltiin ja laitettiin taustaselvitystä asiasta, mutta sitten Hevosjalostusliiton puolelta lautakunnan jäseniin otti yhteyttä puheenjohtaja, joka sattuu olemaan myöskin Seinäjoen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja. Purkupäätös sieltä sitten tulla tupsahti.”

Vuokrasopimus päättyi 30. huhtikuuta ja talli on nyt tyhjillään.

”Tilanne on meidän kannalta periaatteessa jo ohi. Hevoset ovat lähteneet jo muualle, eikä meillä itsellä ole tällä hetkellä hevosta, eikä aiota nyt sitten ostaakaan. Se talli on menetetty, mutta ihmetyttää tämä, kun jokainen sanoo, että harrastajamäärät tippuvat ja pitäisi saada uusia hevosenomistajia, mutta käytännön toimet ovat tämmöisiä.”

Eniten Mykkästä harmittaa, ettei yhteistä aikaa neuvotella tilanteesta löytynyt.

”Kun kuninkuusraveja ruvettiin valmistelemaan, laskin tuossa syksyllä huvikseni, että meidän tallin väki teki yli 200 tuntia viime kesänä ilmaista työtä ravirata-alueen parantamiseksi. Maalattiin ja tehtiin sitä sun tätä. Luulisi, että voisi edes puoleksi tunniksi istua saman pöydän ääreen ja perustella, miksi nyt tähän ollaan päädytty. Nyt ei mennyt minun mielestäni oikein.”

Etelä-Pohjanmaan Hevosjalostusliiton puheenjohtajana vuoden 2019 alusta toiminut Esa Nuottivaara muistuttaa, että liitto on jo pitkään keskustellut Seinäjoen kaupungin kanssa ravirata-alueen kehittämisestä. Liitto on tehnyt investointisuunnitelman tallialueen palveluiden ja turvallisuuden parantamiseksi sekä alueen laajentamiseksi.

”Asia on ollut pitkissä puissa. Kaupungilta tuli myös selkeä viesti, että meidän pitää ilmoittaa kirjallisesti tahtotilamme alueen kehittämisestä. Tosiasia on, että meillä on akuutti tilantarve, muutenkin kuin tulevien kuninkuusravien takia. Nyt myös koronatilanne on tuonut sen, että tallialueelle tarvitaan lisää väljyyttä. Ajateltiin, että näin pitkään jatkuneelle tilanteelle on hyvä hetki saada ratkaisu”, Nuottivaara taustoittaa.

”Viime keväänä järjestimme alueen käyttäjien ja kaupungin kanssa kaikille avoimen keskustelu-ja ideointitilaisuuden. Ei se ravitallin tilanne mikään yllätys ollut eikä sitä kerralla nuijittu. Ehkä olisimme tietysti voineet hoitaa asiaa vähemmän byrokraattisesti”, Nuottivaara myöntää viitaten siihen, ettei yhteistä neuvotteluhetkeä järjestynyt.

Vanhan tallin purkaminen tuo liiton mukaan alueelle kaivattua lisätilaa ja muun muassa parkkipaikan ohjastajille.

”Etelä-Pohjanmaan Hevosjalostusliitto katsoi, että alue palvelisi ravien aikaisena pysäköintialueena tuoden väljyyttä ja turvallisuutta sekä vähentäisi vahinkoriskejä. Seinäjoen kaupunki omistaa alueen ja rakennukset ja kaupunkiympäristölautakunta on tehnyt aluetta koskevat päätökset”, Nuottivaara jatkaa.

”Tietojeni mukaan kyseisen tallin hevosten uudet karsinapaikat ovat edelleen Seinäjoen ravirata-alueella eli siltä osin harrastus jatkuu alueella edelleen.”

Ravivalmentaja Niko Jokela on yksi heistä, joilla on ollut vanhassa ravitallissa hevosia. Ne on siirretty nyt uuteen talliin.

”Me tehtiin Mäkisen Mintun tallin yhteyteen hevosille paikat, aloitettiin työt pari kuukautta sitten. Korona tuli mulle hyvään aikaan, että on ollut aikaa tehdä tätä. Eilen saatiin sähköt eli nyt on ihan valmista”, Jokela kertoo neljän karsinan tallistaan.

”Oltiin suunniteltu uuden tallin ostamistakin, mutta ei päästy kauppoihin. Olen tiennyt pitkään, että vanha ratatalli puretaan. Luulin, että se olisi silloin neljä vuotta sitten purettu hyvinkin nopeasti. Tästä uudesta nyt ponnistetaan. Ruotsiin ei olla lähdössä, kun näyttäisi, että Suomessakin ravit alkavat kohta pyöriä.”

Aiheeseen liittyvää

No stories found.
logo
Hevosurheilu
www.hevosurheilu.fi