Parin vuosikymmenen aktiivisen suunnittelun ja vatvomisen jälkeen Solvallan raviradan kehittäminen nytkähti viime viikolla eteenpäin. Solvalla julkisti sopimuksen pörssinoteeratun kiinteistökehitysyhtiön Balderin kanssa.

Sopimuksen mukaan ravirata myy Balderille 8,3 hehtaaria maata nykyisten katsomorakennusten nk. yläparkkipaikan alueelta. Alueelle rakennetaan kokonaan uusi kaupunginosa Solvallastaden, johon tulee 2200 asuntoa. Tämä tarkoittaa karkeasti noin 5000 asukasta. Kauppasumma on toistaiseksi salainen, sillä maksaminen alkaa vasta vuonna 2021, kun alueen kaava- ja muut viranomaiskäsittelyt ovat saaneet vahvistuksen. Sinänsä prosessissa ei odoteta suuria ongelmia, sillä myyty maa-alue rajoittuu Tukholman kaupungin omistamiin alueisiin.

Muutoinkin Solvallan alue kokee lähivuosina suuria muutoksia. Sisäänkäynnin viereen tulee pikaraitiotien (tvärbana) pysäkki ja bussiliikenteen syöttöterminaali. Kaikkiaan myyntituotoilla katetaan mm. Solvallalle lankeavia kunnallisteknisiä katu-, sähkö-, tietoliikenne- ja vesihuoltokustannuksia, jotka nousevat peräti 25-30 miljoonaan euroon. Arvatenkin maa-alueen kauppahinta on tätä merkittävästi suurempi.

”Tällä luodaan tulevaisuudenuskoa aloittaa valmentajana, tallityöntekijänä tai oppilaana. Juuri signaali on tärkein,” Solvalla Travsällskapetin puheenjohtaja Markus Gustafsson tiivistää. Hänen mukaansa ensi vuosikymmenellä saatavien lisäresurssien käytöstä tulee keskustella ja päättää laajapohjaisesti, ei vain raviradan hallituksessa.

Solvalla voi olla kiitollinen niille visionäärisille perustajilleen, jotka ostivat nykyiset isot maa-alueet vuonna 1916 yhteensä 29.000 kruunulla. Jo kymmenen vuotta myöhemmin oli lähellä toteutua ”ylimääräisten” maa-alueiden kaavoitus ja myynti omakotitonteiksi. Hanke kuitenkin kariutui kalkkiviivoilla.

Tällä vuosituhannella on huolellisesti tutkittu ja julkaistu suunnitelmat mm. raviradan siirtämiseksi kokonaan uuteen paikkaan ja nk. Brommapojkarna-projekti, jolloin alueelle olisi lähdetty kehittämään laajaa monitoimikeskusta tämän urheiluyhteisön kanssa. Molemmat hankkeet on sittemmin hiljaa haudattu.

Ilmari Halinen