Mikkeliläisestä Bubbles-peliravintolasta, joka on toimintavuosiensa ajan ollut maan totomyyntikärkeä, on viety pois Veikkauksen pelipäätteet. Veikkauksen perusteena asiamiesyhteistyön loppumiseksi ovat rahanpesulakiin liittyvien ilmoitusten laiminlyönnit.

”Totopeleissä täytät A4-lapun käsin jokaisesta tapahtumasta, joka on yli 2000 euroa per peli tai yli tuhat euroa per voitto. Miljoonan vuosimyynnillä meillä on niitä nyt tullut jokunen ja niitä on sitten puuttunut. Veikkaus on välillä kysellyt niitä ja jokainen kerta ollaan toimitettu. Mutta nyt jostain syystä meiltä vaan irrotettiin piuhat”, Bubblesin toimitusjohtaja Antti Peltola kertoo.

Peltola myöntää, että joitain virheitä on sattunut henkilökunnan vaihtuessa ja kiireessä.

”Olemme kohta neljä vuotta toimineet, ja kolme vuotta meni, ettei käytännössä yhtään ilmoitusta puuttunut, kun oli toimiva systeemi. Saimme silloin sellaiset raportit, joiden mukaan pystyimme toiminaan. Nyt mitään raportointityökalua ei ole, ellei keskeytä pelinjättöä.”

Veikkauksen asiamiesmyynnin myyntijohtaja Marko Peltokorven mukaan ”tilanteeseen ei liity suurta dramatiikkaa”.

”Toinen osapuoli on toistuvasti rikkonut Veikkauksen ja asiamiehen välistä sopimusta. Puutteet ja laiminlyönnit liittyvät rahanpesulain velvoittamiin valvontailmoituksiin ja niiden sisältämiin puutteellisuuksiin eli niitä ei ole määrätyssä ajassa ja määrätyllä tavalla toimitettu. Veikkaus toimittaa kaikki ilmoitukset keskusrikospoliisille, se on lakisääteinen kuvio”, Peltokorpi kertoo.

Uusi rahanpesulaki tuli voimaan kesällä 2017. Veikkaus tarkensi lakimuutosten perusteella asiamiessopimusta ja rahanpesuun liittyvää ohjeistustaan viimeksi toukokuussa 2018.

“Silloin asiamiesten kanssa käytiin uudet toimintamallit ja asian merkitys läpi. Asiamiessopimuksen mukaan rahanpesuun liittyvien velvoitteiden laiminlyönti on olennainen sopimusrikkomus, joka voi johtaa asiamiessopimuksen purkamiseen. Tässä asiamies ei ole toistuvista yhteydenotoista huolimatta suhtautunut asiaan lain edellyttämällä vakavuudella”, Peltokorpi jatkaa.

Peltola sanoo pyrkineensä itse aktiivisesti selvittämään tapauksia, saamatta vastausta Veikkaukselta. Hän kritisoi ennen kaikkea kankeaa toimintamallia, jolla ilmoitukset nykyisin tehdään.

”Jos vuonna 2019 toimivin ratkaisumalli on se, että jokaisesta tapahtumasta kirjoitetaan juuri myyntihetkellä A4-paperi, mihin tarvitaan kaikki henkilötiedot, passin myöntämispäivämäärät, pelitositteen numerot ja niin edelleen ja lähetetään vielä Postissa Veikkaukselle, miksi sellainen koskaan tehtiin?” Peltola kysyy.

”Olemme yksiselitteisesti käyneet mallit läpi ja kaikki muut asiamiehet ovat sitä noudattaneet”, Peltokorpi kuittaa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Länsi-Savo.