Suomenhevosten Suurmestaruudessa ei nähdä 18,5-aikaista Vitteriä. Lauantaiaamun klinikkakäynnin perusteella hevosella on kuitenkin kaikki varsin hyvin.

Oriin valmentaja Jalmari Svart kertoi perjantai-iltana Teivon raveja seuratessaan, että vakio-ohjastaja Mika Forss ei ollut täysin tyytyväinen hevoseen perjantaiaamun harjoitusajossa eikä sen terveyttä haluttu riskeerata starttaamalla Mikkelissä, jos kaikki ei ole sataprosenttisessa kunnossa.

“Onhan niitä kuninkuusraveja Rovaniemen jälkeenkin, Lahti seuraavana vuonna”, Svart luonnehti asiaa perjantaina.

Tilanne siinä vaiheessa oli, että lauantain klinikkakäynti antaa osviittaa tämän vuoden kuninkuuskisaan ilmoittamiseen, joka päättyy maanantaina.

Lauantain klinikkavisiitti toi kuitenkin Vitterin taustaryhmälle vuorostaan hyviä uutisia.

“Ollaan justiin Vitteriä hoitamassa, ei Luojan kiitos mitään vakavaa”, Jalmari Svart kertoi tuoreeltaan. “Enempi poisjäänti oli minun ylivarovaisuutta. Kimmo (Elfving) on nyt tunnin hevosta tutkinut eikä mitään vakavaa löytynyt.”

“Hevonen oli syönyt hyvin, se on oikein pirteä ja iloisen oloinen. Toiveita on vielä Rovaniemelle. Kimmo katsoo hevosen vielä tulevalla viikolla uudestaan. Jos jotain silloin löytyisi, sitten ei tietenkään osallistuttaisi.”

Mikäli Vitter on keskiviikkona kuninkuusraveihin valittujen listalla, mahdollinen poisotto tehtäisiin sillä aikataululla, että varahevonen pääsisi kisaan mukaan sen paikalle.

“Kimmo löysi hevosesta pari-kolme hoidettavaa paikkaa, tyypillisiä urheiluhevosen asioita. Hankositeet ja jänteet olivat viimeisen päälle kunnossa. Miten nyt sanoisin asian nätisti, varmaan huomattavan suuri joukko olisi ajanut hevosella tänään kilpaa. Nyt kun Vitter ei ole mukana Suurmestaruudessa, niin Välähdys voittaa.”

Jalmari Svart esittää huolen kaviourien tolasta. Hän ei osoita sormella erityisesti Teivoa, missä Vitterillä perjantaiaamuna ajettiin, kun rataa oltiin valmistettu illan raveja varten vaan katsoo asiaa yleisesti.

“Olen monen kanssa asiasta puhunut, ja tänä päivänä radat laitetaan liian koviksi. Kun Vitterillä ajettiin, niin rata oli niin tampattu, että se oli kuin betonia. Sen takia ravi ei ollut 110-prosenttista. Ratojen laittamisessa pitäisi muistaa hevosystävällisyys ennätysten kustannuksella.”