Suunnilleen samanlaisilla tuloksilla Nuncio sai arvokirjaimen A erittäin hyvistä jälkeläisistään. Mutta Propulsionia ei otettu jälkeläisarvosteltavien orien listalle lainkaan. Syynä on tämän vuoden alussa voimaan astunut sääntö.Se sisältyy ST:n jalostus- ja rekisteröintiohjesäännön 20 luvun pykälään 6, jossa sanotaan, että oreja, joille on annettu sellaisia valmisteita tai tehty toimenpiteitä, jotka tuottavat Antidopingsääntöjen mukaan elinikäisen kilpailukiellon, ei saa jalostusarvioida. Jo vuonna 2021 tuli voimaan säädös, ettei hermoleikattua oria saa esittää orinäyttelyssä.Kaikki alkoi Propulsionin Elitloppet-voitosta 2020, jonka jälkeen Norjan kautta kantautui epäilys orille 2015 Amerikassa tehdystä hermoleikkauksesta. Ainoa taho, jonka hallussa tiedot operaatiosta olivat olleet Propulsionin Ruotsiin saapumisesta lähtien syksyllä 2015, oli keskusjärjestö ST. Silti sieltä annettiin orille passi ja kilpailuoikeus.Arkistossa ei ollut käyty silloinkaan, kun ST oli sekä hyväksynyt orin siitokseen että kirjoittanut sille lukuisia vientisertifikaatteja kilpailumatkoja varten eri Euroopan ravimaihin. Suomessa se kävi Finlandia-ajossa vuosina 2016 ja 2017.Skandaalin tultua julki, ST nollasi vastuunsa ja vieritti sen valmentaja Daniel Redénille “tiukan valmentajavastuun” nimissä. Propulsionin tulokset mitätöitiin 5 vuoden ajalta, se sai elinikäisen kilpailukiellon, ja Stall Zet joutui maksamaan palkintorahoja takaisin valtaisat 26,3 miljoonaa kruunua.Propulsionilla ei saa myöskään siementää tammoja Ruotsin valtion alueella, ei tuoreella eikä pakastespermalla. Sen jalostusarvostelulausunnoista on ST:n datassa jäljellä vain komea Propulsionin rakennekuva.Kaikesta huolimatta Propulsionin jälkeläiset saa rekisteröityä Ruotsin kantakirjaan. Se tosin vaatii, että tammat viedään astutettaviksi sellaiseen maahan, jossa Propulsion on hyväksytty kantakirjaan, ja sen maan kantakirja on puolestaan Ruotsin hyväksymä. Vuodesta 2023 sellainen maa on ollut Suomi.Tammat on rekisteröitävä astutusmaan kantakirjaan ennen astutusta, ja sitten kun ne viedään takaisin Ruotsiin, ne vaihdetaan uudestaan Ruotsin kantakirjaan. Tämän vekslauksen jälkeen ne voivat varsoa ruotsalaisvarsan, joka pääsee mukaan premiechanseniin ja ikäluokkakilpailuihin.Stall Zet lähtee ensi vuonna tukemaan ruotsalaistammojen Suomen vierailuita 2000 euron matka-avustuksella. Se kattaa suunnilleen kahteen maahan rekisteröinnin kulut. Suomalaiset tammanomistajat saavat varsamaksusta 20 prosentin bonuksen.Propulsionin vanhimmat varsat ovat vuodelta 2019. Sen eniten ansainnut jälkeläinen on Ruotsin Kriterium-voittaja 2022 Xanthis Harvey 5,4 milj.kr. Trav-Oaksin 2024 voittajatar, Hannu ja Mikko Laakkosen Vivillion on 3,7 miljoonalla kolmanneksi eniten tienannut. Miljoona kruunua ansainneita on 13. Kilpailuikäisistä 161 varsasta 135 on startannut ja saanut palkintorahaa. Ehkä Propulsion ei edes tarvitse plakaatteja todisteeksi periyttämiskyvystä.Jälkeläisten perusteella arvosteltiin 10 oria. A-palkinnon (erittäin hyvät jälkeläiset) saivat: Nuncio, Southwind Frank ja Trixton. AB-palkinto (hyvät jälkeläiset) annettiin Magic Tonightille. B-palkintoon (tyydyttävän tason jälkeläiset) ylsivät: Beer Summit, Mosaique Face ja Villiam. C-palkintoon (alle keskitason jälkeläiset) jäivät: Daley Lovin, Executive Caviar ja Tobin Kronos.
Suunnilleen samanlaisilla tuloksilla Nuncio sai arvokirjaimen A erittäin hyvistä jälkeläisistään. Mutta Propulsionia ei otettu jälkeläisarvosteltavien orien listalle lainkaan. Syynä on tämän vuoden alussa voimaan astunut sääntö.Se sisältyy ST:n jalostus- ja rekisteröintiohjesäännön 20 luvun pykälään 6, jossa sanotaan, että oreja, joille on annettu sellaisia valmisteita tai tehty toimenpiteitä, jotka tuottavat Antidopingsääntöjen mukaan elinikäisen kilpailukiellon, ei saa jalostusarvioida. Jo vuonna 2021 tuli voimaan säädös, ettei hermoleikattua oria saa esittää orinäyttelyssä.Kaikki alkoi Propulsionin Elitloppet-voitosta 2020, jonka jälkeen Norjan kautta kantautui epäilys orille 2015 Amerikassa tehdystä hermoleikkauksesta. Ainoa taho, jonka hallussa tiedot operaatiosta olivat olleet Propulsionin Ruotsiin saapumisesta lähtien syksyllä 2015, oli keskusjärjestö ST. Silti sieltä annettiin orille passi ja kilpailuoikeus.Arkistossa ei ollut käyty silloinkaan, kun ST oli sekä hyväksynyt orin siitokseen että kirjoittanut sille lukuisia vientisertifikaatteja kilpailumatkoja varten eri Euroopan ravimaihin. Suomessa se kävi Finlandia-ajossa vuosina 2016 ja 2017.Skandaalin tultua julki, ST nollasi vastuunsa ja vieritti sen valmentaja Daniel Redénille “tiukan valmentajavastuun” nimissä. Propulsionin tulokset mitätöitiin 5 vuoden ajalta, se sai elinikäisen kilpailukiellon, ja Stall Zet joutui maksamaan palkintorahoja takaisin valtaisat 26,3 miljoonaa kruunua.Propulsionilla ei saa myöskään siementää tammoja Ruotsin valtion alueella, ei tuoreella eikä pakastespermalla. Sen jalostusarvostelulausunnoista on ST:n datassa jäljellä vain komea Propulsionin rakennekuva.Kaikesta huolimatta Propulsionin jälkeläiset saa rekisteröityä Ruotsin kantakirjaan. Se tosin vaatii, että tammat viedään astutettaviksi sellaiseen maahan, jossa Propulsion on hyväksytty kantakirjaan, ja sen maan kantakirja on puolestaan Ruotsin hyväksymä. Vuodesta 2023 sellainen maa on ollut Suomi.Tammat on rekisteröitävä astutusmaan kantakirjaan ennen astutusta, ja sitten kun ne viedään takaisin Ruotsiin, ne vaihdetaan uudestaan Ruotsin kantakirjaan. Tämän vekslauksen jälkeen ne voivat varsoa ruotsalaisvarsan, joka pääsee mukaan premiechanseniin ja ikäluokkakilpailuihin.Stall Zet lähtee ensi vuonna tukemaan ruotsalaistammojen Suomen vierailuita 2000 euron matka-avustuksella. Se kattaa suunnilleen kahteen maahan rekisteröinnin kulut. Suomalaiset tammanomistajat saavat varsamaksusta 20 prosentin bonuksen.Propulsionin vanhimmat varsat ovat vuodelta 2019. Sen eniten ansainnut jälkeläinen on Ruotsin Kriterium-voittaja 2022 Xanthis Harvey 5,4 milj.kr. Trav-Oaksin 2024 voittajatar, Hannu ja Mikko Laakkosen Vivillion on 3,7 miljoonalla kolmanneksi eniten tienannut. Miljoona kruunua ansainneita on 13. Kilpailuikäisistä 161 varsasta 135 on startannut ja saanut palkintorahaa. Ehkä Propulsion ei edes tarvitse plakaatteja todisteeksi periyttämiskyvystä.Jälkeläisten perusteella arvosteltiin 10 oria. A-palkinnon (erittäin hyvät jälkeläiset) saivat: Nuncio, Southwind Frank ja Trixton. AB-palkinto (hyvät jälkeläiset) annettiin Magic Tonightille. B-palkintoon (tyydyttävän tason jälkeläiset) ylsivät: Beer Summit, Mosaique Face ja Villiam. C-palkintoon (alle keskitason jälkeläiset) jäivät: Daley Lovin, Executive Caviar ja Tobin Kronos.