Travrondenin nettiin ilmestyi keskiviikko-iltana käännös Propulsionin amerikkalaisesta potilaskertomuksesta. Samaan aikaan Sulkysport julkaisi alkuperäisen epikriisin englanniksi.

Potilaskertomuksessa sanotaan muun muassa: “Propulsionilla on ollut aiemmin  kavio-ongelmia, jotka ovat aiheuttaneet jatkuvaa ontumista. Sen vuoksi sille halutaan molempien jalkojen neurektomia eli hermon katkaisu. Hermokudoksen poisto on tehty nukutuksessa diodi-laserilla noin viiden sentin alueelta, lisäksi reunoilta poistettiin joitakin pieniä haarakkeita.

Neurektomian pitäisi tuottaa välittömästi kivun häviämisen molemmista etukavioista ja mahdollistaa paluu normaaliin valmennukseen. Koska Propulsionilla ei enää ole tuntoa kavionpohjassa tai säteen alueella, se edellyttää huolellista kavion hoitoa ja jatkuvaa varmistamista, ettei kavionpohjaan tai säteeseen ole päässyt painumaan vierasesineitä.

Paranemisennuste on tälläisen kirurgisen toimenpiteen jälkeen hyvä. Komplikaatiot ovat harvinaisia pitkälläkään aikavälillä. Hermokudoksen uusiutuminen on mahdollista, jolloin tarvitaan uusi toimenpide. Useimmille hevosille palaa tunto ihon pintakudoksiin melko nopeasti, mutta kavion sisemmät  rakenteet säilyvät tunnottomina keskimäärin 1 – 2 vuotta. Monesti paljon pitempäänkin.”

Potilaskertomuksen alareunassa on huomautus, että “monet alueelliset kilpailuviranomaiset vaativat lähettämään raportin neurektomiasta kilpailuvirastoonsa, erityisesti jos hevosella suunnitellaan kilpailemista myyntilähdöissä.”

Myös USTA:n rekisterin pitäjä T.C. Lane vahvisti Travrondenille, että alkuperäiset asiakirjat löytyvät heiltä ja ihmetteli, ettei asia ole tullut esille monissa kontakteissa ST:n kanssa.

ST:n toimitusjohtaja Maria Croon kertoi Ruotsin V86-televisiostudiossa, että Propulsion on asetettu kilpailukieltoon asian selvittelyn ajaksi.