Puhdasta sattumaa vai seurausta siitä, että ajotapasääntöjä teroitettiin tuomareille juuri saman viikonlopun tuomaripäivillä Tampereella?.Varmaan osittain molempia, mutta yhtä kaikki huolestuttava signaali. Viime vuodenvaihteen sääntöuudistusta seurannut ajotapojen siistiytyminen ei ole jäänyt kaikilta osin pysyväksi..Merkkejä on ollut nähtävissä jo jonkin aikaa. Ajotaparangaistukset ovat olleet lievästi lisääntymään päin, vaikka kaikkiin rikkeisiin ei tunnuta puuttuvan enää yhtä kärkkäästi kuin sääntöuudistuksen alussa. Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty välillä rumalta näyttäneitä ajoja, joissa rangaistavuuden kriteerit eivät tuomarien mielestä täyttyneet..Suurkilpailuvalvoja Jarmo Nirhamo ei ole henkilökohtaisesti kohdannut ajotapasäännöistä lipsumista kovin voimakkaasti..”Sääntövaliokunnassa tämmöistä puhetta on ollut, mutta minua pikkuisen häiritsee, mistä se keskustelu on syntynyt. Valvojat kirjaavat jokaisen ravipäivän jokaisesta ajotaparangaistuksesta valvojaraporttiin perustelut, ja poikkeavat tapahtumat käydään joka sunnuntai suurkilpailuvalvojien Teamsissa läpi. Näissä kanavissa konkreettisia esimerkkejä ei ole juurikaan tullut, vaikka Hippoksestakin on edustus”, Nirhamo pohtii..”Minulle on jäänyt epäselväksi, kumman linja on löystynyt – tuomarien vai ohjastajien? Rangaistukset ovat hieman lisääntyneet, mutteivät merkittävästi. . Rangaistukset tuppaavat keskittymään aika pienelle ryhmälle, suurin osa kuskeista ajaa siististi.”.Pääasiassa ajotaparikkeisiin syyllistyvät vanhemman polven ohjastajat. Nuoremmat kuskit syyllistyvät rikkeisiin ani harvoin..”Olen jutellut oman ikäluokan kavereiden kanssa, mistä tämä voisi johtua. Oma ajotyyli on kuulemma muodostunut vuosien saatossa rutiiniksi, jota on hankala muuttaa. Varsinkin tiukoissa loppusuoran kamppailuissa ajotapasäännöt saattavat unohtua”, Jarmo Nirhamo välittää viestiä..Vaikka ymmärrystä löytyy, sallivuutta kuitenkaan ei. Nirhamo lupaa asiaan suhtauduttavan vakavasti..”Kun tällaisia viestejä tulee, mietitään, onko tarpeen tehdä muutoksia järjestelmiin tai rangaistusmääräyksiin. Sääntöihin ei muutoksia ole tulossa, ne ovat riittävän tiukat”, hän näkee..Viime vuodenvaihteen sääntöuudistuksen jälkeen pohjoismainen linja ajotapojen suhteen on varsin yhtenäinen. Ainoan poikkeuksen muodostaa Norja ajovitsakäytäntönsä suhteen. Siellä ajovitsan käyttö on kokonaan kiellettyä..Ruotsi on ajotapojen mallimaa, ja sieltä saatetaan hakea mallia Suomeenkin. Ruotsin käytäntö rangaistusten toistuvuuden osalta on selvästi ankarampi kuin meillä..”Sen verran aihepiiriä viime sääntövaliokunnassa käsiteltiin, että itse asiassa minä rupean selvittämään, olisiko Ruotsin käytännöissä jotain tuotavaa meille. Ei sellaisenaan, mutta ehkä jotain sen suuntaista.”.Ruotsissa paljon (yli 500 starttia vuodessa) ajavan kuskin toinen ajotapasakko 3 viikon sisällä tuottaa automaattisesti 3 vuorokauden ajokiellon. Suomessa nykymääräyksenä on, että mikäli ohjastajalla on ajotaparangaistus alla jostain hänen viidestä viimeksi ajamastaan lähdöstä, seuraava sakkorangaistus kaksinkertaistuu lähdöissä, joiden ensimmäinen palkinto on alle 20 000 euroa..Sallittu ajotapaAjovitsaa saa käyttää vain kevyeen merkinantoon siten, ettei käyttöön liity erityistä voimaaKevyt muistuttaminen ajovitsalla ja ohjilla on sallittua, eikä sitä lasketa merkinannoksi
Puhdasta sattumaa vai seurausta siitä, että ajotapasääntöjä teroitettiin tuomareille juuri saman viikonlopun tuomaripäivillä Tampereella?.Varmaan osittain molempia, mutta yhtä kaikki huolestuttava signaali. Viime vuodenvaihteen sääntöuudistusta seurannut ajotapojen siistiytyminen ei ole jäänyt kaikilta osin pysyväksi..Merkkejä on ollut nähtävissä jo jonkin aikaa. Ajotaparangaistukset ovat olleet lievästi lisääntymään päin, vaikka kaikkiin rikkeisiin ei tunnuta puuttuvan enää yhtä kärkkäästi kuin sääntöuudistuksen alussa. Sosiaalisessa mediassa on ihmetelty välillä rumalta näyttäneitä ajoja, joissa rangaistavuuden kriteerit eivät tuomarien mielestä täyttyneet..Suurkilpailuvalvoja Jarmo Nirhamo ei ole henkilökohtaisesti kohdannut ajotapasäännöistä lipsumista kovin voimakkaasti..”Sääntövaliokunnassa tämmöistä puhetta on ollut, mutta minua pikkuisen häiritsee, mistä se keskustelu on syntynyt. Valvojat kirjaavat jokaisen ravipäivän jokaisesta ajotaparangaistuksesta valvojaraporttiin perustelut, ja poikkeavat tapahtumat käydään joka sunnuntai suurkilpailuvalvojien Teamsissa läpi. Näissä kanavissa konkreettisia esimerkkejä ei ole juurikaan tullut, vaikka Hippoksestakin on edustus”, Nirhamo pohtii..”Minulle on jäänyt epäselväksi, kumman linja on löystynyt – tuomarien vai ohjastajien? Rangaistukset ovat hieman lisääntyneet, mutteivät merkittävästi. . Rangaistukset tuppaavat keskittymään aika pienelle ryhmälle, suurin osa kuskeista ajaa siististi.”.Pääasiassa ajotaparikkeisiin syyllistyvät vanhemman polven ohjastajat. Nuoremmat kuskit syyllistyvät rikkeisiin ani harvoin..”Olen jutellut oman ikäluokan kavereiden kanssa, mistä tämä voisi johtua. Oma ajotyyli on kuulemma muodostunut vuosien saatossa rutiiniksi, jota on hankala muuttaa. Varsinkin tiukoissa loppusuoran kamppailuissa ajotapasäännöt saattavat unohtua”, Jarmo Nirhamo välittää viestiä..Vaikka ymmärrystä löytyy, sallivuutta kuitenkaan ei. Nirhamo lupaa asiaan suhtauduttavan vakavasti..”Kun tällaisia viestejä tulee, mietitään, onko tarpeen tehdä muutoksia järjestelmiin tai rangaistusmääräyksiin. Sääntöihin ei muutoksia ole tulossa, ne ovat riittävän tiukat”, hän näkee..Viime vuodenvaihteen sääntöuudistuksen jälkeen pohjoismainen linja ajotapojen suhteen on varsin yhtenäinen. Ainoan poikkeuksen muodostaa Norja ajovitsakäytäntönsä suhteen. Siellä ajovitsan käyttö on kokonaan kiellettyä..Ruotsi on ajotapojen mallimaa, ja sieltä saatetaan hakea mallia Suomeenkin. Ruotsin käytäntö rangaistusten toistuvuuden osalta on selvästi ankarampi kuin meillä..”Sen verran aihepiiriä viime sääntövaliokunnassa käsiteltiin, että itse asiassa minä rupean selvittämään, olisiko Ruotsin käytännöissä jotain tuotavaa meille. Ei sellaisenaan, mutta ehkä jotain sen suuntaista.”.Ruotsissa paljon (yli 500 starttia vuodessa) ajavan kuskin toinen ajotapasakko 3 viikon sisällä tuottaa automaattisesti 3 vuorokauden ajokiellon. Suomessa nykymääräyksenä on, että mikäli ohjastajalla on ajotaparangaistus alla jostain hänen viidestä viimeksi ajamastaan lähdöstä, seuraava sakkorangaistus kaksinkertaistuu lähdöissä, joiden ensimmäinen palkinto on alle 20 000 euroa..Sallittu ajotapaAjovitsaa saa käyttää vain kevyeen merkinantoon siten, ettei käyttöön liity erityistä voimaaKevyt muistuttaminen ajovitsalla ja ohjilla on sallittua, eikä sitä lasketa merkinannoksi