Oulun raviradan pitkäaikainen ratamestari Antti Jaara on irtisanoutunut. Pohjois-Suomen pääratamestarina oman ratansa ohella toiminut Jaara jättää tehtävänsä helmikuun lopulla. 38-vuotias oululainen siirtyy työskentelmään täysipäiväisesti oman polkupyöräkauppaan ja -huoltoon keskittyvän yrityksensä parissa.”Olen ollut ratamestarin työssä kahteen otteeseen yhteensä 16 vuotta. Ilmojen mukaan eläminen ja päivystäminen sekä kova vastuu vaativat omat veronsa. Se ei ole mitään kevyttä hommaa. Osaltaan vaikuttaa se, että nyt on mahdollisuus siirtyä yrittäjäelämään”, Jaara perustelee päätöstään.Hänen yrityksensä vastaanotto on ollut positiivinen, joten hän haluaa panostaa sen kasvuun ja kehittämiseen.”Maasto- ja alamäkipyöräily on koko ajan tullut lähemmäksi sydäntä. Vielä kun sieltä löysi markkinaraon, niin onhan se mielenkiintoista. Jos ei mitään yritä, ei mitään saakaan.”Uudesta ja innostavasta suunnasta huolimatta Jaara kokee päätöksen olevan samalla haikea. Hän sanoo antaneensa työlleen kaikkensa, mutta ei silti ole pystynyt vaikuttamaan asioihin niin paljon kuin olisi halunnut.”Olen pyrkinyt kehittämään lajia muutenkin kuin radanhoidon osalta. Olen alkanut miettimään, että saisinko enemmän aikaan, jos käyttäisin tämän kaiken ajan johonkin muuhun. ”Täysin hän ei raviurheilua hylkää, sillä jatkossakin Jaara on valmis auttamaan radanhoidossa keikkaluonteisesti. Hän vastaa myös uuden ratamestarin perehdytyksestä.”Meillä on rekry auki tammikuun puolivälin tienoille. Sen jälkeen edessä on haastattelukierros. Toiveemme on, että helmikuun loppuun mennessä olisi uusi ratamestari tiedossa”, Oulun raviradan toiminnanjohtaja Marja Pahkala avaa rekrytointiprosessin kulkua.Pahkalan mukaan Oulussa ollaan valmiita palkkaamaan myös osa-aikainen ratamestari. Siinä tapauksessa esimerkiksi kiinteistönhuoltoa voitaisiin ulkoistaa.”Se on hakijan tilanteesta kiinni. Jos joku yrittäjä haluaa ottaa tehtävän omalle yritykselleen, sekin on mahdollista. Olemme hyvin avoimin mielin liikkeellä.”.Pääratamestarijärjestelmään muutoksia.Pääratamestarijärjestelmä on ollut käytössä kolmisen vuotta. Jatkossa se jää sellaisenaan unholaan.Ensi vuodesta alkaen radat voivat palkata haastavien olosuhteiden sattuessa yhden työntekijän radanhoidon avuksi. Tästä syntyvä kustannus jaetaan radan ja Suomen Hippoksen kesken.Keskusjärjestö on aiemmin tehnyt kyselyn maakuntaradoille. Toive tämänkaltaisesta uudistuksesta on tullut juuri sitä kautta.Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Arto Hytönen painottaa, että muutos ei ole sidoksissa Jaaran irtisanoutumiseen."Suoraa syy-yhteyttä ei ole, vaan nämä ovat kaksi erillistä asiaa", Hytönen sanoo.Lisäresurssiksi väliaikaisesti hankittava henkilö on aina radan itsensä päätettävissä."Uudessa järjestelmässä radat valitsevat siihen pätevän ihmisen. Se voi olla Antti Jaara, Juha Keskimaunu tai joku muu ratamestari toiselta radalta. Uskon, että hyvää työtä tehneiden Jaaran ja Keskimaunun ammattitaitoa ja osaamista tullaan tarvitsemaan sekä käyttämään myös uudessa järjestelmässä.".Pääratamestarien nimet selvillä – ”Tarkoitus on kerätä ratamestarien tietotaitoa yhteen”
Oulun raviradan pitkäaikainen ratamestari Antti Jaara on irtisanoutunut. Pohjois-Suomen pääratamestarina oman ratansa ohella toiminut Jaara jättää tehtävänsä helmikuun lopulla. 38-vuotias oululainen siirtyy työskentelmään täysipäiväisesti oman polkupyöräkauppaan ja -huoltoon keskittyvän yrityksensä parissa.”Olen ollut ratamestarin työssä kahteen otteeseen yhteensä 16 vuotta. Ilmojen mukaan eläminen ja päivystäminen sekä kova vastuu vaativat omat veronsa. Se ei ole mitään kevyttä hommaa. Osaltaan vaikuttaa se, että nyt on mahdollisuus siirtyä yrittäjäelämään”, Jaara perustelee päätöstään.Hänen yrityksensä vastaanotto on ollut positiivinen, joten hän haluaa panostaa sen kasvuun ja kehittämiseen.”Maasto- ja alamäkipyöräily on koko ajan tullut lähemmäksi sydäntä. Vielä kun sieltä löysi markkinaraon, niin onhan se mielenkiintoista. Jos ei mitään yritä, ei mitään saakaan.”Uudesta ja innostavasta suunnasta huolimatta Jaara kokee päätöksen olevan samalla haikea. Hän sanoo antaneensa työlleen kaikkensa, mutta ei silti ole pystynyt vaikuttamaan asioihin niin paljon kuin olisi halunnut.”Olen pyrkinyt kehittämään lajia muutenkin kuin radanhoidon osalta. Olen alkanut miettimään, että saisinko enemmän aikaan, jos käyttäisin tämän kaiken ajan johonkin muuhun. ”Täysin hän ei raviurheilua hylkää, sillä jatkossakin Jaara on valmis auttamaan radanhoidossa keikkaluonteisesti. Hän vastaa myös uuden ratamestarin perehdytyksestä.”Meillä on rekry auki tammikuun puolivälin tienoille. Sen jälkeen edessä on haastattelukierros. Toiveemme on, että helmikuun loppuun mennessä olisi uusi ratamestari tiedossa”, Oulun raviradan toiminnanjohtaja Marja Pahkala avaa rekrytointiprosessin kulkua.Pahkalan mukaan Oulussa ollaan valmiita palkkaamaan myös osa-aikainen ratamestari. Siinä tapauksessa esimerkiksi kiinteistönhuoltoa voitaisiin ulkoistaa.”Se on hakijan tilanteesta kiinni. Jos joku yrittäjä haluaa ottaa tehtävän omalle yritykselleen, sekin on mahdollista. Olemme hyvin avoimin mielin liikkeellä.”.Pääratamestarijärjestelmään muutoksia.Pääratamestarijärjestelmä on ollut käytössä kolmisen vuotta. Jatkossa se jää sellaisenaan unholaan.Ensi vuodesta alkaen radat voivat palkata haastavien olosuhteiden sattuessa yhden työntekijän radanhoidon avuksi. Tästä syntyvä kustannus jaetaan radan ja Suomen Hippoksen kesken.Keskusjärjestö on aiemmin tehnyt kyselyn maakuntaradoille. Toive tämänkaltaisesta uudistuksesta on tullut juuri sitä kautta.Suomen Hippoksen raviurheilujohtaja Arto Hytönen painottaa, että muutos ei ole sidoksissa Jaaran irtisanoutumiseen."Suoraa syy-yhteyttä ei ole, vaan nämä ovat kaksi erillistä asiaa", Hytönen sanoo.Lisäresurssiksi väliaikaisesti hankittava henkilö on aina radan itsensä päätettävissä."Uudessa järjestelmässä radat valitsevat siihen pätevän ihmisen. Se voi olla Antti Jaara, Juha Keskimaunu tai joku muu ratamestari toiselta radalta. Uskon, että hyvää työtä tehneiden Jaaran ja Keskimaunun ammattitaitoa ja osaamista tullaan tarvitsemaan sekä käyttämään myös uudessa järjestelmässä.".Pääratamestarien nimet selvillä – ”Tarkoitus on kerätä ratamestarien tietotaitoa yhteen”