Charme Asserdalin tarina, osa 7
Jo Solvallan 50-vuotisjuhlalähdön aikoihin oli tiedossa, että Charme kilpailisi Pariisin Vincennesin ravipyhätössä Criterium Continental -kilpailussa 28. elokuuta.
Vinkin kisasta oli antanut Hevosurheilun toimittaja Risto Olamo, ja matkavalmistelut polkaistiin käyntiin pikavauhtia.
Hevosurheilu-lehti oli niissä aktiivisesti mukana, ja Olamon sekä tuolloisen päätoimittajan Jyrki Kamisen mukaan Charmen lennättämistä Pariisiin pidettiin Finnairilla aluksi vitsinä. Pian lentoyhtiössä kuitenkin tajuttiin, että kysymyksessä saattaisi olla erinomainen PR-tempaus Finnairille, joka ei ollut aiemmin lennättänyt hevosta.
Lentomatkaa varten Finnair vaihtoi reittikoneeksi DC-8:n (normaalisti DC-9) ja rakensi sen ykkösluokkaan kuljetustilat Charmea varten. Päätähti matkusti siis business-luokassa ja vähäisempi väki turistipuolella.
Ravitoimittajat ry järjesti matkan Pariisiin samassa koneessa Charmen kanssa. Hevosurheilu puolestaan järjesti matkan alla mittavan tiedotustilaisuuden, joka ei saanut pelkästään kiitosta Suomen Hippoksen johdolta.
Lentomatka sai aikaan valtaisan mediamylläkän, joka huipentui legendaarisen Karin (Suomalainen) pilapiirrokseen Helsingin Sanomissa. Siihen huomionosoitukseen ei ole mikään muu hevonen Suomessa yltänyt.
Charme verrytteli matkaa varten voittamalla Riihimäki GP:n 20 000 markkaa näytöstyyliin. Pariisissa odotti 175 000 frangin eli noin 150 000 markan voittopalkinto ottajaansa.
Kisaa hehkutettiin myös Ranskassa.
Hevonen kylmästä, Charme Asserdal, uhkaa Hadol du Vivieriä
Näin ravilehti Paris Turf runoili kilpailun alla.
Ranska oli tuolloinkin Euroopan johtava ravimaa ja Hadolia pidettiin kaikkien aikojen lupauksena, olihan se hävinnyt 17 starttia käsittävällä urallaan vain kerran.
Itse kilpailu ei ollut kovin dramaattinen, sillä Hadol du Vivier oli maineensa veroinen ja voitti ylivoimaisesti kertoimella 1,30. Muut Ranskan nelivuotiaat Charme pystyi lyömään.
Oriin valmentaja ja ohjastaja Jean-Rene Gougeon oli vitsaillut ennen kisaa Heikki Korvelle, ettei hän jättäisi kaukaista vierasta 25 metriä enempää.
Jossitteluille ei ollut sijaa siitäkään huolimatta, ettei Charme saanut juosta tutuilla M-kärryillään, koska metallirunkoiset kärryt oli Ranskassa kielletty.
”Charmen kilpailumatka Ranskaan oli suurin mainoskampanja, jonka suomalainen raviurheilu on saanut osakseen niin kotimaassa kuin ulkomailla”, Hevosurheilu kiteytti matkan annin.
Paikan päällä oli yli 200 suomalaista kannustamassa omaansa, ja kotimaisessa mediassa kisamatka sai ennen näkemättömän huomion. Samalla Suomen raviurheilu nousi ensi kertaa kansainvälisen huomion kohteeksi.
Pariisin matkan jälkeen Charme ei kauan levännyt laakereillaan. Se kävi voittamassa Kouvolassa ja suuntasi sitten taas ulkomaille.
Gävle Stora Prisissä tamma koki ensimmäisen tappionsa Ruotsissa, kun tuleva kova kilpasisko Grande Frances oli niukasti parempi. Epäonnea oli sikälikin, että yleensä rautahermoinen Charme loukkasi jalkaansa rynnättyään tallin käytävältä karsinaan kärryt perässään.
Matka kuitenkin jatkui Kööpenhaminaan, jossa Charme hallitsi Pohjoismaista Nelivuotispalkintoa. Malmön C.L. Mullers Memorialissa se laukkasi ja jäi viidenneksi.
Sitten seurasi hyvin ansaittu latautumistauko Pariisin talvimeetingiä varten, mutta kausi ei ollut vielä paketissa.
Se päättyi uuden vuoden aattona Vermon vihkiäisajon kakkoseen ruotsalaisen Keystone Sycamoren kannoilla. Kisan jälkeen selvisi, että Charmella oli keuhkoputken tulehdus.
Suunniteltu matka Pariisiin peruuntui ja noin 500 suomalaista fania joutui peruuttelemaan omia tilattuja matkojaan.
Seuraavassa osassa kerrotaan, miten ikäluokkatähdestä alkaa kuoriutua Euroopan ravikuningatar.